Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten in pot op afstand - water geven


Bit

Aanbevolen berichten

Hoewel ik bekend ben met planten in leven houden op afstand zijn er misschien wel meer tuiniers die dezelfde vragen tegenkomen en/of wat tips kunnen gebruiken.

 

Een omschrijving van mijn eigen situatie later in het seizoen aan de hand van een plant in pot. die ik niet elke dag zal kunnen wateren.

 

Tuin op 30min rijden auto/fiets , Ik zal er zeker als het kan dagelijks zijn ( het is vlakbij m'n werk ) maar er zullen ook dagen overgeslagen moeten worden. Misschien herkennen meerderen van ons zich hierin.

 

Ik heb al jaar en dag een paar grote Oleanders in pot. Die leven bij mij op het balkon. Nu ik dit jaar voor het eerst in jaren een eigen tuin in de buurt heb ( ik heb mijn tuin , echt op afstand ook nog, daar gaan andere oleanders ook wel heen , maar daar zorgen de buurtjes voor ze ) , wilde ik op de tuin dit jaar plek inruimen om de grote Oleanders es een keer de meest ideale conditie te bieden.

Oleanders, en zeker bij echt warm weer, willen water. Op hete dagen wel 2x ook.

 

Ik kwam een ooit goedje tegen in Frankrijk , een soort witte kristallen ( lijkt op heel grof zout , al is het niet zoutig ofzo hoor ) die je door de potgrond mengt, daar opzwellen van het vocht, een vrij snotterige substantie worden en het vocht dan langzaam weer afstaan. Ideaal spul eigenlijk , al heeft het niks met 'natuur' te maken.

1 ik weet niet hoe dat spul heet , 2 waar te verkrijgen , en 3 of het ook iets schadelijks zou kunnen bevatten, als je deze stof ook bij de opkweek van eetbare zaken zou gebruiken.

Maar dan bij de Oleanders. Zou het kwaad kunnen bij een behoorlijk natte zomer ( Oleanders mogen ook weer niet doorgaand te nat staan ) om dat spul toe te voegen aan de potgrond , als ik met een week of wat de grote Oleanders wil gaan oppotten , en ze wil gaan klaarmaken voor een verhuizing naar hun nieuwe stekkie ?

 

kortom een aantal vragen ineen.

Maar ook voor een ieder met iets op afstand : hoe regel je de watergift zo goed mogelijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig las ik gisteren in folder van easyplant over deze waterkristallen, hun verkopen het ook.

Ik vindt het beetje onnatuurlijk maar ik heb het ook niet nodig, waarschijnlijk werkt het best want ze zuigen behoorlijk wat water op.

 

Op afstand water geef ik zelf met een emmer waar een dikke katoen draad naar de voet van plant gaat, dit werkt bij tomaten, lomkommer, meloen in kas perfect.

Er is een topic over maar kan even niet vinden, zak je mischien trefwoord vakantie/watergeven ofzo moeten

proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een paar potten is Blumat misschien iets. Volautomatisch, geen stroom nodig. Alleen af en toe het watervat bijvullen.

Zie een-water-geef-systeem-t874-30.html#p30655

De standaard sensoren zijn misschien niet lang genoeg voor grote (diepe) potten. Bestel er dan een paar maxi sensoren bij.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die had ik wel gezien. Is wellicht iets vergelijkbaar. Maar nee , de "kristallen" die ik bedoel zijn opgezwollen niet van zo'n maat of ronde vorm. Maar iets dergelijks zal het wel zijn ja. Maar als het echt zulk erg fout spul is , heb ik dat toch liever niet in de tuin ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het spul wat je bedoelt maar weet de naam ook niet. Ik zou het zelf niet toevoegen aan mijn potgrond maar dat is meer een gevoel dat ik niet kan staven met feiten. Dan zou ik eerder voor de gekende korrels gaan zoals ze in de vierkantemetertuin gebruiken (houden ook een tijd water vast).

 

Een andere optie is een druppelsysteem met timer zoals borsalino en ik dat hebben. Dat kan zonder stroom (wel batterijen) en met waterdruk dmv de zwaartekracht. Echt duur is het niet en overal toepasbaar maar je moet wel even klussen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...