Ga naar inhoud

Handig overzicht zaaien / Excel / andere tips?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit mijn Posts blijkt het regelmatig: ik ben niet georganiseerd 😆 naast dingen kwijt raken, is ook mijn zaai- plant- en poot schema elk jaar weer een drama. Maart april lukt nog wel, daarna vergeet ik constant (bij) te zaaien. Waardoor ik veel lekkere groentes misloop of hals over kop weer planten moet bestellen, terwijl ik zelf nog acht zakjes boerenkool zaad heb liggen. 

Hoe organiseren jullie dit? Ik zie af en toe mooie overzichten voorbij komen. Ik ben geen held met Excel en heb al wat aan zitten rommelen, maar ik heb nog geen overzicht dat lekker werkt. Het liefst wil ik iets combineren met de soorten/rassen die ik zaai en een overzicht van de maanden. 

Zodat ik niet alleen weet wat ik heb gezaaid (ook dat is elk jaar nadat de kaartjes kwijt zijn geraakt weer een feest), maar ook makkelijk kan zien dat het weer tijd is om bieten en sla bij te zaaien 😁

Ik ben benieuwd naar jullie tips! 

Geplaatst:

Ik gebruik nu al een paar jaar de zaai-agenda van Diana Stek (van de mooie moestuin) in combinatie met mijn hoppity doos; een wijnkist waar ik 9 vakjes ingemaakt heb van januari/februari tot en met oktober. De groenten die je vaker in het jaar kunt zaaien gaan dan na het zaaien in het volgende zaaivak, dus bijvoorbeeld van maart naar mei en dan nog eens augustus. 

Peulvruchten hebben hun eigen kist, omdat ik die meestal niet overnieuw zaai in een jaar (tenzij ze niet opkomen). En ze nemen nogal wat ruimte in.

Om bij te houden wat waar staat, gebruik ik de lelijke grote witte stekers van de action. Ik bewaar ze en gebruik ze elk jaar opnieuw. 

De zaai-agenda vind ik echt de allerbeste! De pictogrammen en kleuren maken alles vrij snel duidelijk, wat, wanneer en waar. 

IMG_20221230_134159_394.jpg

Geplaatst:

Wat woldistel zegt; de zaaiagenda van Diana Stek is echt uitstekend. Ik heb zaden nu ook gesorteerd op zaaimaand aan de hand van een andere post op het forum, daar staan veel uitstekende ideeen in!

• Like 2
Geplaatst:

Bewaren van het zaad:

Een goed start van het seizoen begint bij goed zaad! Na een seizoen hou je vaak zaden over en wil je deze bewaren voor het volgend jaar. Weet dat veel zaden al enkele jaren oud kunnen zijn voordat deze in de winkel liggen. De ideale bewaartemperatuur is 4-8°C (houdbaarheid 10jaar bij vers zaad).

Zaai agenda.

Een Exel bestandje werkt zeker voor de beginner heel overzichtelijk. Maar uiteindelijk ga je merken dat het aankomt op het gevoel je kijkt ook naar de weersomstandigheden wanneer het het beste moment van zaaien is.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...