Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mij even voorstellen.


Anja

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Ik heb even op dit forum rond zitten kijken en het is nou tijd dat ik mij eens voor ga stellen.

 

Ik ben Anja, 28 jaar en kom uit het oosten van het land. Al sinds jongs af aan kreeg ik elk jaar in de zomer van mijn ouders een tomatenplantje en aardbeienplant. Geweldig vond ik dat! Ik wist dan ook zeker dat ik later een moestuin(tje) wou.

 

De afgelopen jaren woonde ik in een flat en afgelopen november hebben wij een hoekwoning gekocht. Aan het huis en de tuin is jaren niks gedaan en wij hadden dus een tuin van 15 meter diep en 8 meter breed wat vol onkruid stond. Het onkruid is er grotendeels uit maar de tuin is verder nog een drama.

 

Omdat ik i.v.m. ziekte niet zelfstandig de deur uit kan (en dus veel thuis zit) en wij een klein budget te besteden hebben kwam al snel het idee om een moestuin te beginnen. Zo heb ik iets te doen en als alles goed gaat hebben wij dan "gratis" groenten (altijd mooi meegenomen )

 

Ik heb van iemand een zaaibak, 10 manden van 31x31 cm en ook wat zaden gekregen. Ik ben al begonnen met zaaien. Gewoon om het even uit te proberen.

 

*2 februari ben ik begonnen met het zaaien van wat zaadjes. Het gaat hierbij om tomaten ace 55 vf, tomaten tiny tim en veldsla.

*10 februari kwam de eerste twee tomatenplanten uit.

2ic868m.jpg

*13 februari waren ze te groot voor de zaaibak en hebben we ze overgeplant in een bakje

2duz61.jpg

*15 februari kwam de eerste veldsla uit.

*21 februari hebben wij de veldsla over moeten planten omdat hij te groot was.

 

Tot ongeveer een week geleden groeiden het extreem hard. Sinds die tijd lijkt het stil te staan. Hier zit op dit moment ook direct mijn probleem.

Ze zijn zo lang, dun en hebben alleen bovenaan een blaadje. Ik heb er geen/weinig verstand van maar heb het gevoel dat dit niet zo zou moeten.

 

De tomaat ace 55 vf

359z9jk.jpg

 

de tomaat tiny tim (drie stuks)

zr7ma.jpg

 

Veldsla

2j4semf.jpg

 

Doe ik iets fout? Of moet ik gewoon wachten en komt het wel goed? Ik zou het jammer vinden dat als ik af blijf wachten terwijl nou misschien al duidelijk is dat er weinig kans is dat dit goed komt of dat ik misschien steeds dezelfde fout blijf maken.

 

Kortom graag jullie reactie

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anja, welkom!

 

Tip voor de tomaten: opnieuw inplanten, een cm of 2 (max) van de stengel boven de grond laten. De rest van de stengel zal onder het zand nieuwe worteltjes krijgen. Dan niet te warm zetten.

 

Mbt de veldsla; veldsla is winterhard, dat wil zeggen dat dit meer een wintersla dan een zomersla is. Ik zaai zelf altijd pas in juli en kan dan oogsten tot in januari.

Ik durf niet te zeggen of het met je sla nog goedkomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

1 veldsla? Die kan je het beste zo koud mogelijk zaaien, en dan inderdaad liefst eind van de zomer/herfst. Ze kunnen dan de hele winter buiten staan als het tenminste niet al te hard vriest.

 

De tomaten moeten wat koeler (denk ik, hoe warm is het in die kamer?) en zo mogelijk ook lichter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Anja en welkom op dit forum. Leuk dat je bent begonnen met zaaien. Alleen die veldsla, die staat veel te warm denk ik. Kan je gewoon buiten in een bak zaaien. En meer dan 1 want dat schiet niet op voor een hele bak sla. Al doende leert men wel hier op het forum. Nog zoveel in te lezen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom hier !

de diagnose's heb je al binnen, dus daar zeg ik maar niks over ( we worstelen allemaal met hetzelfde hoor ), maar deze zijn wel erg lang geworden ja ( ik zou opnieuw zaaien , met een week of 2-3. Tomaten heb ik in ieder geval nog niet gezaaid.

Ik kijk door je raam naar buiten , en zie bomen en kaal groen ! Je woont best mooi dus. Jammer natuurlijk dat je erg aan huis gekluisterd bent, maar je kan best wel wat zolang je rondom het huis redelijk mobiel bent nog, al is het eventueel met een hulpmiddel. Moestuin in hogere bakken ? potten ?

 

Leuke bezigheid hoor, dat in ieder geval !!

 

welkom , en veel leesplezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het hartelijke welkom en al jullie tips!

 

Wat betreft de tomaten.

Ondertussen heb ik de tomaten opnieuw ingeplant en zo’n 2 cm boven de grond uit laten steken. Ze staan op de vensterbank in de keuken en daar is het tussen de 18 en 20 graden. Veel lichter wegzetten zal waarschijnlijk niet lukken. Ze staan nou voor het raam op het zuiden en ik heb verder niet veel mogelijkheden.

Ik ga in ieder geval nog een keer zaaien en kijken hoe het dan gaat.

 

Wat betreft de veldsla.

Ik had ze nou al gezaaid omdat op de verpakking jan-mrt stond, maar als ik jullie zo hoor kan ik er beter nog even mee wachten dus.

 

En ik maar denken dat ik van 1 veldsla de hele zomer kon leven Maar ik had er wel meer dan één hoor. Van de veldsla had ik er 5 gezaaid om het uit te proberen. 1 kwam niet op, 2 zijn zo lang, 1 heb ik onthoofd tijdens het overplanten en 1 is (in tegenstelling tot de rest) nou zo’n cm groot.

 

@Bit Ik woon hier inderdaad erg mooi (alleen de tuin is nog één grote puinhoop) Wij wonen aan de rand van de stad met direct achter onze tuin een bos en naast ons huis een beekje. Het was ook de locatie waar wij op vielen. Het huis is redelijk aangepast dus ik kan vrij veel maar jammer genoeg maar zo’n 2 uur per dag, verspreid over de hele dag, uit bed. Gelukkig heb ik een lieve vriend die veel helpt en mij ook met de moestuin wil helpen.

groetjes Anja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...