Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het pompoenveldje in bijna gereedheid gebracht. Veel onkruid weggehaald. En een achterwandje gemaakt van planken die ik had liggen zodat ik wat hoger aarde kan scheppen. Hiervoor moesten alle knoflook en uien die er stonden wel weg. Was verbazingwekkend hoeveel er stond eigenlijk. Alles ruim uitgeschept en maar 3 onthoofdingen. Ben er best trots op.

Gaten geboord (De Dochter) in een grote speciekuip voor iets toekomstigs. Ik weet nog niet waar ik plek ervoor heb. Misschien ga ik al die kleine aardappelzakjes die ik heb, wegdoen en dan die speciekuip ervoor in de plaats. Maar ik vind hem eigenlijk te mooi
Gelukkig heb ik nog een maatje kleiner bedenk ik me nu die ik daarvoor kan gebruiken.

Verder heb ik 1 m3 zand gekruid. Zucht. Het was wel hard werken en afzien. Dat laatste restje heeft me zo belachelijk veel kracht gekost dat ik er zelfs wat oerkreten bij moest slaken om de kruiwagen op te tillen. Het kippenhok was helemaal leeggehaald door De Dochter en ondergetekende heeft staan scheppen.
Ik hoop dat dit zand iets langer blijft liggen dan de voorgaande kilo’s. Ik koop regelmatig 125 kg zand. Is ineens dan spoorloos. Dit is 1000 kg en flink dik.

c1a41ee5fd11f3d1eb6fb547a8fa0882.jpg

2ed89d4003c19d76d92732a6a061522e.jpg

Blije kipjes hoop ik. Het was echt zwoegen geblazen. Morgen en overmorgen aan de bak voor 1 m3 compost. Daar heb ik al 3 kruiwagens uit voor het pompoenenveldje. nu de overige tig kruiwagens

• Like 9
Geplaatst:

Koolmeeshuisje een 50cm hoger opgehangen. Huisje hing te dicht boven ons zithoekje, waardoor ze wat twijfelend aanvlogen. Dus hoop dat ze nu minder last van ons hebben. 
Hedra's gesnoeid, berg slakken er tussenuit gevist en zwemles gegeven in het kanaal.

Viooltjes geplant. De pot van de aalbes aangevuld met potgrond.

• Like 2
Geplaatst:

Enkele worteldoeken eruit gehaald (van vorige moestuin lid) en daar graszaad + klaverzaad gezaaid. Daarnaast nog wat onkruid gewied die nog niet in bloei staan en op de composthoop gegooid.

• Like 1

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Geplaatst:

Vandaag,

Netels uitgedaan, 6 grote emmers propvol. Ligt nu te 'drogen' tot morgen dan kunnen de paarden er van eten, ze zijn er dol op.

Een paar frambozen zijn wild geschoten en heb heel veel scheuten gemaakt. Heb er een 12-tal overgeplant in potten, als die goed aanschieten kan ik die later uitdelen aan bezoekers.

Een aantal emmers composterende schors rond de perenbomen gaan uitgieten.

Vorige dagen,

Alle druiven gesnoeid en vastgemaakt. Neen, toch niet, ik ben er nog 2 vergeten in de kas. Morgen....

Moet ook nog een plekje vinden om een 3-tal druiven te planten die nog op pot staan. Zou ze graag in een boom laten klimmen.

Cassis beetje gesnoeid (3 soorten, 60 stuks in totaal). Ze zijn nog jong. Volgend jaar zal er veel harder teruggesnoeid kunnen worden. Ook een paar gestekt.

Nieuwe bosaardbeien uitgeplant. 16-tal dacht ik. Had ik nog niet staan.

De aankopen van bij LIDL en ALDI uitgeplant. (bessen, frambozen, hazelnoot, druiven,...) Stonden rond de 3 euro stuk, kon er dus niet afblijven.

De helft van de lavendel dat vorig jaar werd gestekt overgepot. Waarschijnlijk te vroeg want de wortels waren nog zeer klein en friemel. We zien wel.

Gewied, veel gewied.

3 weken geleden een kleine wilg (onbekende soort) gesnoeid en fijne takken van ongeveer één meter in de volle grond gestoken. Vandaag met veel bewondering toegekeken dat die allemaal lijken te zijn aangeschoten en grote knoppen hebben. Ik hoop dat ik niet te vroeg victorie roep en dat er effectief wortels aankomen en niet dat ze op hun reserves leven.

Morgen nog paar fruitboompjes gaan kopen. Amandelen staan hier nog niet. Wil ook wel een paar kleine kersenbomen extra. We zien wel wat het wordt.

• Like 2
Geplaatst:

De laatste schep was zo heerlijk om in de kruiwagen te gooien. Ik ben zo gemangeld…. Na alle regen was het zo belachelijk zwaar scheppen. Blij dat het erop zit! Kwam geen einde aan leek het

811ac8ad18904730541e5ca0e6d2f78a.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Ruimte gemaakt voor de haag die man ging planten vandaag. Dat betekende (ondanks de niet ideale periode) 5 hortensia's strong Annabel uitscheppen en heel veel knolletjes van de crocosmia lucifer. 

De knolletjes daarna op 't gemakje vrijgemaakt van onkruid. Morgen maar op zoek naar een nieuw plekje! 

• Like 3
Geplaatst:

De positie voor de palen van het schapenhek uitgezet zodat man en zoon daarmee aan de slag konden. 

Het hekje zorgt voor de overgang van de (sier) achtertuin, naar de moestuin en maakt de tuin optisch breder.

Nu al blij met 't resultaat terwijl 't nog lang niet af is! Er komt nog een rozenboog tussen als doorgang, nog (fruit) boompjes aanplanten, paadje aanpassen, plan maken voor de siertuin etc..  't is nooit klaar zo'n tuin! 

20230416_174347.thumb.jpg.0bb54468c6436d367d02deb5b00e0fce.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Gedaan: in het bonenvak met stokjes aangegeven waar de stokbonen komen en de sperziebonen. Dit jaar ga ik veel minder soorten bonen leggen dan in de afgelopen jaren. De snijbonen gaan er uit. In het heetst van de zomer eet ik ze niet en ga ik ze ook niet in een stomende keuken blancheren voor de vriezer. Vorig jaar de hele oogst weggegeven. Ook exit: de Wieringer bonen. Erg lekker, vooral in de winterse bonensoep, maar het kost nogal wat meters grond en uren tijd om een kilo van die boontjes te doppen.

Dit jaar leg ik nog één soort stamsperziebonen, om vers te eten, en heel veel witbloeiende stokpronkbonen. Die vind ik ideaal om vers te eten, om ongeblancheerd in te vriezen, en om als droogbonen te gebruiken in soep en Grieks en ander Mediterraan lekkers. De opbrengst van de bonen (de zaden) is lekker hoog per vierkante meter, en bij het doppen heb je sneller een kilo bij elkaar dan bij de kleine Wieringer boontjes. We gaan zien of het bevalt.

En kijk: in het bonenvak blijft ineens ruimte over voor een hele zwik prachtige zomerbloemen. Mijn geestesoog ziet alles al helemaal opfleuren (nee, nog geen foto)

En vandaag de eerste bloeiende aardbei. Een korona. In de koude grond. Zonder trucjes. Feestje!

IMG_0314.thumb.JPG.6ac05a3bcdaad11848193d7d06d4e074.JPG

• Like 4
Geplaatst:

Vier soorten radijsjes en wat wortelen gezaaid.

Buxus is weer netjes in model gesnoeid en heeft wat kalk gekregen.
Appelboompje uit zaad van 2019 heeft een grotere pot gekreken.

9 minuten geleden, Vinky zei:

In het heetst van de zomer eet ik ze niet en ga ik ze ook niet in een stomende keuken blancheren voor de vriezer.

Blancheren van snijbonen heb ik zelf nog nooit gedaan, deden mijn ouders en grootouders ook nooit. Gaan altijd gewoon gewassen en gesneden de vriezer in.

Geplaatst:

Ja, heb ik ook wel gedaan @rorror, maar de rauw ingevroren snijbonen vond ik toch minder lekker. Dat smaakt dan altijd naar doorgekookte theebladeren. Maar misschien is niet iedereen zo kieskeurig? 🙄

• Like 2
Geplaatst:

Een bergje werk verzet vanmiddag:

- draden gespannen om de nashipeer te gaan leiden als eenvoudige cordon

- automatische raamopeners gesmeerd met WD40 en geïnstalleerd 

- zelf gezaaide uien uitgeplant in kluitjes (en het meeste weggegeven)

- 4 zakken ophoogzand aangevoerd

- dahlia’s van zolder naar de kas verhuisd, ze kregen allemaal groeipunten dus dat gaat mooi

- veenmolletjes gevangen en aan de eksters gevoerd

- extra veenmol potje ingegraven in het bed waar de knoflook staat en de pompoenen/maïs gaan komen

- randjes langs het pad onkruidvrij gemaakt, de buurvrouw vindt het prettig om vooral de laatste 10 cm onder ons gezamenlijke hek maar te laten voor wat het is 😕

- gezaaide wortels, uitgeplante uitjes, en ander voorzaaispul een slokje water gegeven, het zal wel heet geweest zijn in de kas

En dan ook nog een bak koffie en een paar goede gesprekken gevoerd. Soms voelt 4 uur als 5 minuten en soms heb je het gevoel dat je alles af krijgt en meer. 😄

• Like 2
Geplaatst:

Gisteren, van mijn lieve buuf die ook aan balkonmoestuinieren doet,  3 bleekselderijplantjes, 4 slaplantjes en 3 spitskoolplantjes gehad

die ze over had (gekocht bij een tuincentrum).  Die drie bleekselderijplantjes heb ik alvast een eigen potje gegeven, de rest komt straks .

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook onkruid naar de kipjes. Gisteren en vandaag weer. Net 4 vrolijke bloeiers geplant. Zal zo eens kijken hoe ze ook al weer heten, maar had ze nooit eerder gezien.
En nu ga ik opstaan, het pompoenveldje recht harken na de bulten compost die ik erop heb gekwakt en dan aan de randen overal lathyrus uitplanten en rijkelijk strooien met slakkenspul.
Fingers crossed, ik ga ze niet nog een x zaaien vrees ik. Die geurloze staat natuurlijk al de hele winter alsof er nooit wat is gebeurd qua seizoen…. Wat een verschil. Slakken hebben smaak hoor ik zou die geurloze ook laten staan.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...