Geplaatst: 23 juli 20231 j Geschoffeld, slakken gevangen, planten vast gezet, bramen en aalbessen geoogst
Geplaatst: 23 juli 20231 j Geoogst, divers fruit (zie oogst topic).Oude takken en wat dunne (weinig productieve) takken van de frambozen klein geknipt.En geconstateerd dat met deze kleine storm weer een (ander) deel van het druiven rek scheef is gewaaid. En het uiteinde van 2 gesteltakken van druiven zijn los geraakt (vorige week eentje, en vandaag de andere).Heb zo'n idee dat een bamboe frame voor druiven niet ideaal is met de wind van tegenwoordig... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 juli 20231 j Niet in mijn eigen tuin, maar die van mijn ouders. De achtertuin had mijn broer onkruidvrij gemaakt. De voortuin de andere broer en moi. Mijn hemel, het gras stak bijna een meter uit. Het was een groene zee en de planten waren amper te zien. Godzijdank is het enorme zandgrond, dus het was binnen een uurtje allemaal uitgetrokken… maar toch! Wel even aanpoten, maar dan heb je ook wat. Achtertuin was alweer begonnen met onkruid. Alleen daar waar ik ging planten onkruid eruit getrokken. Rest mocht blijven. De meegenomen aardbei Maxim, sla, pepers en de eigenwijze tomaten die allemaal uit de compost zijn opgekomen en nieuwe uitjes netjes uitgeplant en flink wat water gegeven. Ondanks de voorspelde regen, want ja../ zandgrond.
Geplaatst: 23 juli 20231 j Wortelen, broccoli, courgette en boontjes geoogst. Gezien dat het eerste tomaatje rood begint te kleuren. De komkommer chaos een beetje geordend. Tomaten aangebonden en veel blad weggehaald. Ik dacht dat ik dat al had gedaan, maar met dat regenachtige weer kijk ik er toch heel anders tegenaan. 23 juli 20231 j aangepast door Goudsbloempje2
Geplaatst: 24 juli 20231 j Auteur Hier ook alle blad onder de onderste tros weggehaald bij de tomaten. Ook een deel opnieuw aangebonden. Gelijk daar alles geschoffeld. Twee lagen paardenmest en groen op de composthoop gedumpt. Koriander en courgettes geoogst. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 25 juli 20231 j Heleboel onkruid uitgetrokken. Onkruid als in niet gewenste planten, dus. Want daar horen op mijn tuin rond deze tijd van het jaar ook komkommerkruid en kattenstaart (lythrum) bij. En natuurlijk kilo's haagwinde. Het voordeel van komkommerkruid is dat het heel veel plaats inneemt en je het heel gemakkelijk uittrekt, dus je kunt gelijk zien waar je opgeruimd hebt 😄 Daarna boontjes geplukt, een paar Ida Gold tomaten, twee komkommers en wat courgettes. De Ananas Noir tomaten worden zo groot dat ik me afvraag of er een netje omheen moet, net als bij meloenen. En bloemen voor op de vaas geplukt.
Geplaatst: 25 juli 20231 j De afrastering tussen mijn tuin en de stoep enigszins schoongemaakt. Eerst aan de stoep kant (= eigenlijk werk voor de gemeente), daarna van mijn kant. Haagwinde, gemeente struiken, hazelaar. Heeel stuk lichter in mijn tuin nu. Aardappels geoogst, boontjes geplukt, algemeen gerommeld.
Geplaatst: 25 juli 20231 j Auteur Geoogst, en de meeste Anais aardappels geoogst. Ook een rij selderij weggedaan en een rij aardbeien schoongemaakt. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 25 juli 20231 j Nicht is op vakantie, eigenlijk al bijna 2 weken, en met de regen van de afgelopen tijd is het onkruid flink gegroeid, soms wel kniehoog of hoger.Deels naar mijn tuin gebracht als mulch rond de rabarber (uiteraard het gedeelte zonder zaad, wel met wortels) en deels met zaad voor de algemene composthoop. Toen de kruiwagen vol was, de rest laten liggen. Maar er is nog genoeg over voor de volgende keer.[emoji28]Morgen is mijn tuin weer aan de beurt (niet voor onkruid, dat houd ik goed onder controle), maar andere werkzaamheden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 25 juli 20231 j Wederom slakken gevangen, de buxus met lavameel bespoten ivm buxusmot, tomaten gediefd en geoogst, bonenstaken nieuwe (hogere) bij gezet, planten verpot en geprobeerd de komkommer van de meeldauw te redden
Geplaatst: 26 juli 20231 j Te veel gedaan… ik lig alweer een paar uur wakker van de rugpijn. Maar alles in de tuin niet onder het mom van tuinwerk, maar opruimwerk. Nieuwe ramen en kozijnen en overal lag troep van de werklui. Alles opgeruimd, geveegd, geboend. Patio is helemaal schoon. Het deed wel een beetje pijn toen de draden werden doorgeknipt uit de hardhouten kozijnen en de druiven boem deden… Dit ligt nu allemaal op de grond en de nieuwe kozijnen zijn niet van hout… dus het blijft voorlopig liggen. Met schoonmaken van alle zaagsel en steenafval (heel knap opgemeten door de professional, het raam was slechts 7 cm te groot…) kwam ik ook een halve merel baby tegen. Die is dus vast komen te zitten en heeft zichzelf niet kunnen redden. Ook wat pimpelmees pluisjes gevonden. Geen idee of dat alleen veren resten zijn of dat er ook een vogeltje aanzat. Potten schoon gespoten. Bijna alles heeft weer een schoon plekje. Morgen, ow, wat zeg ik, over een paar uur de binnenplanten schoonspuiten en ontdoen van hun stoflaag. Dan mogen zij ook weer binnen staan. Buitenkeuken is bijna helemaal schoon. Toch maar een rustig aan dagje straks. Die keuken kan morgen ook nog wel.
Geplaatst: 26 juli 20231 j Beterschap @Mellie , jij spant toch wel de kroon met de meeste pech dit jaar.En die lui waren niet bepaald netjes te werk gegaan. Konden ze niet eens rekening houden met een jonge vogel (of 2)? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 26 juli 20231 j @Acpronk ik heb idd wel eens betere jaren gehad! Maar die vogels komen niet door de werklui hoor. Die zijn kennelijk ergens dit voorjaar vast komen te zitten en zijn een nare dood gestorven. Ik ben natuurlijk niet altijd thuis om een vogel te kunnen redden….
Geplaatst: 26 juli 20231 j Auteur Twee rijen aardbeien schoongemaakt. De sperzieboontjes onkruidvrij gemaakt. Een rij asperges opgebonden. Courgettes geoogst. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 26 juli 20231 j Onkruid getrokken Wortels, tomaten, paprika’s, vijgen, een late portie rabarber en snijbiet geoogst.
Geplaatst: 26 juli 20231 j Voetjes redelijk hersteld van de 4Daagse dus ik kon eindelijk weer een avondje tuinieren: - oogsten!!! (Bramen, Japanse wijnbes, courgette, komkommers en veeeeeeel tomaatjes) - omgewaaid kaardebollen opgeruimd - buiten tomaten gediefd en wat gesnoeid - peterselie uitgeplant - doorgeschoten sla opgeruimd - links en rechts nog wat onkruid weggehaald - 10 Daroyal aardbeiplanten gerooid - lathyrus uitgetrokken Tevreden, maar ook nog erg veel dingetjes te doen. 😊 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 26 juli 20231 j Was net een kwartier op de moestuin, bezig de flink uitgezaaide oregano binnen de perken te snoeien, toen ik een flink gezoem hoorde. Een nest bijen op nog geen 5m afstand, die in een kleine appelboom zat, begon uit te vliegen. Eerst dicht bij de boom, en vervolgens werd de cirkel steeds groter. Ze begonnen uit te zwermen richting zuidwest (ik zat ten westen van de zwerm), dwars over de moestuinen, ook die van mij. Ze vlogen ook boven bij, en lieten ook af en toe wat vallen (poep, plas, nectar... het was geelbruin). Na een paar minuten kwamen ze weer terug en gingen dezelfde boom in, maar na een tijdje waren ze wel geluidloos vertrokken, voordat ik naar huis vertrokken was. Heb er nog 2 filmpjes van gemaakt. Een paar (de grootste) druiventrossen in zakjes gedaan. Mogelijk heb ik last van de suzuki fruitvlieg in de druiven, want enkele druiven begonnen te rotten vanuit een bepaald punt. Nog geen rot, maar ze kleurden bruin en waren op die plek zacht als de bruine plek al wat groter was geworden. Daarnaast bramen geoogst, en 3 slaplanten met (grotendeels bijna rijp) zaad mee naar huis genomen om zaad van te winnen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 juli 20231 j Ik was toch al nat doordat de container voor onze deur door wijkbewoners als privé afvaldump was gebruikt en ik alles eruit had gehaald. Dus dan maar snel door naar de tuin. Daar moest ik nog de kippen voeren en vers water geven. De kuikens krijgen inmiddels ook wat andere korrels erbij. (Ze worden al groooot!) Ookslakken uit het kippenhok verwijderd. Geen idee waarom juist de naaktslakken het daar zo fijn vinden. Heel veel slakken uit de tuin verwijderd. Sommige naaktslakken waren zo groot als mijn hand… echt niet normaal. Ik vond dat het dit jaar zo mee viel, maar ik heb er gemakkelijk 100 zonder te zoeken geraapt. De tentkas dicht gezet voor alle regen. Boontjes geplukt in de regen. Sla geplukt in de regen. Sla uitgeplant in de regen. Tomaten gediefd in de regen. 4 dieven herplant in de regen. Buiten, niet onder het afdakje. Een paar rozen gesnoeid omdat die grote rozen door alle regen gaan schimmelen. Dan wordt het ook weer een compactere struik, vind ik mooier. Getwijfeld of ik 1 tak ging stekken. Die was perfect. Na lang twijfelen heb ik het niet een heel goede plek gegeven. Mijn hart stond er blijkbaar toch niet naar om hem fatsoenlijk te stekken. Gisteren had ik heel veel water gegeven omdat de boel zo droog is. Er is al sinds vannacht al >20 mm gevallen. Gaat hard dan ineens. Ik ben ook kletsnat. [emoji851]Geniet van de regen!
Geplaatst: 27 juli 20231 j Zoveel mogelijk buiten tomaten onder t afdak gezet. Parasol die weer dreigde om te waaien maar plat neergelegd ( wel de bovenkant op een soort schraag zodat die niet vol loopt met water) De zonnebloemen dreigden onder hun gewicht te bezwijken dus maar weer extra stokken bijgezet. Ja, geniet van al t water... jammer dat ik mijn kikvorspak niet aan had tijdens t klussen, was doorweekt 😂
Geplaatst: 27 juli 20231 j Auteur Veel wind en een beetje motregen. Een rij aardbeien schoongemaakt en het opgevangen regenwater uitgedeeld. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.