Geplaatst: 3 augustus 20231 j De uit de kluiten gewassen wilde rucola een flinke snoeibeurt gegeven. tomaten, courgette, bosui, mini preitjes, palmkool en snijbiet en wat bloemetjes geoogst.
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Een hoop onkruid uitgetrokken, bedden geschoffeld en gezaaid en geoogst. Het weer bleef langer droog en aangenaam dan ik verwacht had 😀 En wat me verbaasd tot nu toe 🤞🤞🤞 is dat ik nog geen ziektes zie bij de tomaten ondanks de regen, maar wel meeldauw stippen bij de courgettes en pompoenen. De aangetaste bladeren haal ik zoveel mogelijk weg, dus als het nu weer eens wat droger wil worden, valt het misschien mee.
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Voornamelijk schotels met water leeg gegooid, voor de derde x eigenlijk al deze week. Ook een paar Amarant zaailingen in het gemeenschappelijke perk gesmokkeld. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Ook schotels geleegd, wederhelft heeft eindelijk de moed opgevat om de vierde wand van het tuinhuis te gaan schuren. Verder wat geoogst en nogmaals geconstateerd dat dit niet mijn beste tuinjaar is. Deels door zelf te veel afwezig te zijn en gebrek aan energie, deels door het malle weer dit jaar. Ik weiger er last van te hebben, de tuin is voor mijn plezier/ontspanning
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Auteur Het zou droog zijn.....maar het was mottig. Een deel van de knoflook die nog buiten hing weer naar de kas verhuist om opnieuw te drogen. Daar de gedroogde tuinbonen weggehaald om thuis te doppen en beter te drogen. Tomaat, courgette en een flinke bak aalbessen geoogst. De kettingzaag schoongemaakt en netje opgeborgen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 4 augustus 20231 j Net even de tuin in geweest. Was met stip het leukste van de dag. Kas gecheckt. Eindelijk de slak die ik laatst had laten vallen niet meer kon vinden, betrapt. Ha! Tomaten gediefd. 1 per ongeluk getopt. Paar opgebonden. 1 die uit de kas stak, voorzichtig naar binnen geleid. Groeide zo onder de bescherming van de rabarber. Gezien dat er 4 eindelijk rode tomaten zijn. 1 bruinige. Zal wel een prince iets zijn. Morgen of zondag ga ik ze feestelijk plukken en opeten, lekker! Paar boontjes geplukt. Daar aan het onkruid geplukt. Wat bosbessen gegeten en 2 aardbeien. De eerste van de mariguette die echt lekker waren. De sweet huppeldepup heeft nu pas voor het eerst bloemen. Kippen gedaan. Alles gevuld. Morgen hokken schoonmaken en dan kan ik dat ook weer afvinken. Zo. Wat een dag.
Geplaatst: 4 augustus 20231 j Eindelijk weer eens een lekker middagje: ruim een uur geoogst (tomaten, courgette, wortels, bietjes, uien, bramen en blauwe bessen). Daarna m’n appelboompje weer gesnoeid, aardbeien idem, uitlopers gescheiden van hun moederplant, koffietje met de medetuinders, links en rechts wat onkruid verwijderd, afgedragen takken van de tayberry verwijderd, bloemstengels van de gladiolen afgeknakt, paar stukken van de Japanse wijnbes gesnoeid (altijd in delen vanwege de vervelende stekels), basilicum getopt in de hoop op nog een oogst en tenslotte nog wat gietertjes water in de kas. Zondag weer verder. 😄 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 augustus 20231 j Auteur "Even" de tomaten gedaan, toch twee uur bezig geweest. Indraaien, dieven en veel blad verwijderd. Op het eind kwam er nog een grote kruiwagen paardenmest, nog warm van de paardjes. Gelijk het blad en afval er mee afgedekt op de composthoop. Koriander mee naar huis. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 5 augustus 20231 j Lekker een dagje droog weer... dus aan de gang. Onkruid verwijderd, tomaten opgebonden en gediefd, slakken gevangen ect... heerlijk bezig geweest
Geplaatst: 5 augustus 20231 j Een snelle workout in de tuin waar ik eigenlijk nul tijd voor had… maar wat moet, dat moet. Een vriendin die erg ziek is geweest, komt logeren en kan nog niet goed lopen. Dus alle looppaden moesten veilig worden. Wij ontwijken kennelijk heel veel wildgroei. Ik heb 2 klikos vol blad weggeknipt aan rozen en druif. Druif mocht ook op compost. Rozen niet. Me erg verbaasd over de hoeveelheid druiven die al bijna rijp zijn. Heel verrassend gezien het weer. Verklaart wel al die rotduiven steeds. Gezien dat de roos die ik had gestekt kennelijk mijn lievelingsroos is! Jaaaa! Zo blij ermee! Deze ruikt heerlijk. Ik snap nu ook waarom hij zo raar groeide. Is nl een klimroos. Dus deze plek is totaal niet geschikt… maar misschien kan ik hem wel kort houden. Heb in elk geval nog maar snel een tak van deze gestekt. Wie weet slaat die ook aan. Deze is veel lastiger te stekken dan die andere rozen die ik heb, dus ben helemaal in mijn nopjes. Bloemen geplukt en 2 eieren vers onder de kippen getrokken. Klaar voor vandaag.
Geplaatst: 5 augustus 20231 j Auteur Vanmorgen het oude gebroken glas naar de gemeentewerf gebracht. Net nog een grote bos bloemen gehaald. Zonnebloem, Cosmea en Gladiolen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 5 augustus 20231 j Rattengang in de kas dichtgegooid en flink gewaterd. Balen van dat ongedierte! Elk jaar hetzelfde als de tomaten rijpen zitten ze gewoon hun free lunch op te peuzelen als ik even niet oplet. Maarja, als ik een rat was zat ik ook in mijn kas. Heerlijk al die tomaatjes, komkommers en paprikas waar je nul moeite voor hoeft te doen. En nog droog en warm ook!
Geplaatst: 6 augustus 20231 j Van de winter geente kersenbomen aangebonden. Positief verrast door de groeikracht van een paar boompjes waarvan ik in eerste instantie dacht dat ze het niet zouden redden. Daarbij in een droge, vrij warme kas gezeten 😀. Het valt er weer eens met bakken uit in Ehv. 6 augustus 20231 j aangepast door marcelru plaatje erbij
Geplaatst: 6 augustus 20231 j Het derde bed gemaakt. Hier komen de vaste groeten, bramen en een fruitboompje. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 6 augustus 20231 j Auteur Even gekeken toen het droog was of alles vast lag i.v.m. code geel. Uien, courgettes, tomaten, en selderij meegenomen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 augustus 20231 j De compostmuur weer opgehoogd met komkommerkruid, zevenblad, haagwinde en kattenstaart. De hoek waar de lage blauwe druif staat ook gedeeltelijk vrijgemaakt. Daar zitten meer trossen aan dan verwacht 🙂 Ziet er best goed uit. Moet wel flink terugsnoeien om beter te leiden. Twijfel nog of ik daar de blauwe bessen in dezelfde hoek weg ga doen. Al jaren weinig tot geen oogst. De honingbessen die er vlakbij staan geven geen problemen, dus misschien moet ik toch maar eens afscheid nemen van de blauwe bes 😢 Tijdens het wieden e.d. gezien dat ik echt prachtige bladcompost heb gekregen van de twee voorgaande jaren blad van de grote eiken naast mijn tuin in de bladcompostbak. Helaas ook de eerste tekenen van phytophtora gezien bij een van de tomaten. Ik hoop dat het drogere weer net op tijd is om de rest te behoeden of in ieder geval een hoop te laten rijpen. Spekbonen, pruimen, stropharia, tomaten, komkommer en courgette geoogst.
Geplaatst: 7 augustus 20231 j Auteur Bieten en komkommer geoogst. De maaier was geweest dus gelijk ook maar de slootkant gemaaid. De tomaten aangepakt na de bijna storm van gisterenavond. De boerenkool geschoffeld en veel lege plekken op de tuin geschoffeld met het zonnetje en nog stevige wind hier. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 augustus 20231 j Komkommer geoogst en gesnoeid. Nog wat malva zebrina geoogst voor thee. Bekermalva en duifkruid opgebonden.
Geplaatst: 7 augustus 20231 j Tomaten getopt, lathyrus opgeruimd, gootje voor de tuin provisorisch leeg getrokken, rondje onkruid tussen de kolen weg gehaald, bramen geoogst, nieuwe scheuten van de braam gesnoeid, afgedragen takken van de braam gesnoeid, goudsbloem gesnoeid, kaardebol opgeruimd en een bosje te drogen gehangen voor zaad en droogboeket, 2 rijtjes wortels geoogst en heermoesgier in een tankje gegoten. Was weer productief, maar wordt alweer snel donker en helaas zo nat dat ik m’n afwateringsgeul niet verder heb kunnen uitgraven. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 7 augustus 20231 j Lathyrus zaden weggehaald. Paar gezaaid. In de kas de mierennesten verwijderd incl hun kroost. Alles naar de kippen. Was daar ook feest. 4 tegels lang zaten ze. Blijven daar maar terug komen. Of gaan ze nooit helemaal weg en beginnen weer lekker opnieuw.Paprikaatje in de kas gegeten. 1 geoogst. Toen wat meer pepers geplukt. Paar tomaten gediefd en de eerste geplukt. De jongste heeft alle blauwe bessen geplukt. Hij wist van vorig jaar dat er ook roze zijn. Hij wist me te vertellen dat die nu ook rijp zijn [emoji1787] de smulpaap. Ook alle doperwten geplukt en ter plekke opgegeten…. De andere 2 waren not amused. Ik heb nog een handje gemiste geplukt voor ze. 5 elk. De kleine smulpaap heeft helaas goed huisgehouden. De rest was peul grootte. Zo vindt meneer ze het lekkerst. Iets groter mag ook, maar liefst zo. Hij weet ook al wanneer de aardbeien echt perfect rijp zijn vertelde hij trots [emoji38][emoji4]Ook de eerste rijpe vijg gegeten! Ik zag hem ineens en was zo verrast. De andere boom is alles nog keihard en groen. Ooooowwww, rijpe vijgen. Zucht. Zo heerlijk. Ik ga me er ongans aan eten straks als ze rijp zijn. Nu al zin in. Nou. Water geven hoeft niet. Dat scheelt [emoji14] heb gisteren nog wel wat mest rondgezwiept. Ook bij de buren. Nul aardbeien bij ze… met al die regen gaat het hopelijk nog wel goedkomen. Voor nu blij dat het even droog is. Ik was flink nat geworden uiteindelijk. Toen ik aan de bonen begon, begon het weer met regenen hoor. Een uurtje droog geweest. Modderige boontjes wegens een kleine misstap. Gelukkig is er aan water momenteel geen gebrek.
Geplaatst: 8 augustus 20231 j Stuk van een openbaar gemeente perkje aan de overkant van de straat ( wordt echt totaal niet onderhouden, al vaker klachten ingediend maar niets) met 2 anderen van onkruid en wat vlgs de gemeente struiken zijn, ontdaan. Is nu maar een stuk van 3x4, het andere deel 5x4m gaan we ook nog aanpakken. Een paar verhoogde bakken ingezet en daar wat bloeiende plantjes ingezet, samen met 3 tomaten- en 2 paprikaplanten. Ook een courgette die ik hier in een grote pot had staan, er ook in gezet. Wordt straks de pluktuin voor de straat. Is nu wel laat om er echt wat in te zetten maar ergens moet je beginnen ( vooral de slakken eruit halen anders is alles direct al verdwenen..
Geplaatst: 8 augustus 20231 j Gisteren was het erg mooi weer dus wat dingetje geplant en verplant. Vandaag is het meer tussen de buien door
Geplaatst: 8 augustus 20231 j Auteur Opnieuw de ter aarde gestorte tomatenplanten aangebonden. Het prei vak schoongemaakt en het onkruid verwijderd. Daarna het pootuien vak aangepakt en voor driekwart schoongemaakt. Weer eens pepermuntthee op de tuin gedronken en tomaten en wilde postelein geoogst en schoongemaakt. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.