Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren alle pompoenen en courgettes nog wat water met voeding gegeven. De tomaten die nog leven (buiten en kas) lelijk blad weggeknipt en water gegeven, wie weet rijpt er nog wat. Onkruid verwijderd bij de grote groeiers. Heleboel oud blad staan klein knippen voor de composthoop. Samen met Cor een stuk of wat dozen door de shredder en ook op de composthoop. Wat bijna verteerde compost uit de volle bak overgeschept met een flinke hoeveelheid wormen naar de nieuwe bak. Een eerste poging gedaan met karton om de looppaden kweekgrasvrij te krijgen. De tuin begint herfstig te worden. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Verder gegaan met de staken van de tomaten opruimen.

Twee paletten op hun kant gezet met paaltje en daar alle wilgenstaken opgelegd om ze de winter door te krijgen.

Met de schepel door de oude aardbeien gegaan en wat zonnebloemen verknipt.

Begonnen met de maisplanten op te ruimen en na een laag maisafval ook twee kruiwagens paardenmest op de composthoop gegooid.

Geplaatst:

Ik heb tussen de bedrijven door, want eigenlijk had ik toch geen tijd en ook nog eens te laat op judo gekomen… foei! de dingen voor 7 okt klaargelegd.

De frambozen uitgestoken.
Voor oa @arja helleborus Ellen en groen/paarse helleborus klaargelegd.
Aardbeienuitlopers in een bak gepropt. Ik heb kennelijk de tuin heel goed opgeruimd pre verbouwing. Dus ik heb nauwelijks potjes/potten. Heb dus veel in bato bakken gedaan. Oregano uitgetrokken. Mijn hemel, wat zaait zich dat uit zeg! Je gaat nooit meer zonder zitten.

Wat nog meer?
Ow ja, geprobeerd de dahlia voor @appelvrouw met knol en al eruit te trekken. Edit: moet @ciska zijn Leek me wel geinig nog met de bloemen eraan. Mislukt. Heb uiteindelijk wat knolletjes opgegraven en losgetrokken. Wel die aan de zijkanten, want dat was het makkelijkst, dus ze zijn klein. Maar kleine bolletjes worden vanzelf grote bolletjes. .

Ik heb ook de auto gewassen in de tuin (oprit), want al dat zand en steengruis kan niet goed zijn voor de lak. Ook een klusje waar ik geen tijd voor had.

Bosje bloemen aangevuld met ongewild geplukte dahlia’s.

2a8737c69f61ae3d204c124c1f800bd0.jpg

16e9468f5efbc10ad6b3914fadbeafbc.jpg

En een aha momentje:
Ik snap inmiddels waarom zonnebloemen zoveel bijen aantrekken. De hoeveelheid stuifmeel die er van af valt elke dag is echt belachelijk. Ik maak het wel een paar x per dag schoon en kijk dan! Winkelzonnebloemen hebben dat nooit. Of ik niet althans.

• Like 2
Geplaatst:
47 minutes ago, Mellie said:

. De hoeveelheid stuifmeel die er van af valt elke dag is echt belachelijk.

Heel herkenbaar. Als de zonnebloemen in de vaas staan maak ik 2 a 3x per dag de tafel schoon..

• Like 1
Geplaatst:

Vanmiddag was het even droog.

De snijbietplanten en N-Z spinazie die op de opslag van rijpe compost was komen groeien geoogst voor het avondeten.

Een nieuwe tijdelijke opslag gemaakt van drie paletten en daar die compost in overgeschept, ongeveer 600 liter.

Geplaatst:

Verder gegaan met de compost.

Een kuubsvak leeg gehaald. 

Halverwege kwam ik er achter dat de onderste helft nog niet klaar was.

Het bovenste deel had ik al weg maar toen dat toch maar weer bij de andere rijpe compost geschept.

De onderste helft in een leeg vak gegooid en ik hoop dat dit in febr. mrt. wel goed is.

Daarna een vak omgezet en aangevuld tot het vol was.

Nog een halve kuub ligt er nu nog, misschien morgen nog omzetten.

Sla, uien en bieten geoogst.

• Like 2
Geplaatst:

Een stukje geschoffeld, de composthoop weer aangevuld, een kruiwagen mest naar de tuinbuur gereden.

Wat maisplanten verwijderd en verknipt en de laatste vier rijen tomaten opgeruimd en afgevoerd.

De touwen een stokken opgeruimd en paprika's geoogst.

De laatste appel geplukt.

Geplaatst:

Niet gedaan maar gekeken.
De ananassalie geeft na 5,5 dagen ook worteltjes, denk 25-50% van de stekken nu. Gisteren nog niets gezien.

Bij een van de 3 bekertjes met bergbasilicum in water van 6,5 dagen geleden is al schimmel geconstateerd, wordt dus oppassen geblazen.
In het bekertje blijft de lucht natuurlijk vochtiger. Ze hebben alleen niet voldoende wortels om nu opgepot te worden (en ik niet voldoende tijd), maar heb nog 2 bekertjes van 6,5 dagen oud en 3 van 5,5 dagen.
En nog genoeg stekgoed in de moestuin.

• Like 1
Geplaatst:

De bosmaaier nagekeken en schoongemaakt, daarna het slootje voor en achter gemaaid, ook nog wat hoog gras want de gemeentemaaier komt zo weinig mogelijk.

Het werk is uitbesteed aan de minst biedende dus nu komen ze nog vier of vijf keer per jaar i.p.v. 12 keer zoals vroeger.

Ook wat verwaarloosde tuintjes die aan mijn perceel grenzen het kweekgras bijgeknipt.

Begonnen met de greppels langs mijn tuin uit te diepen voor de herfstschouw.

Gedroogde klimsperziebonen geplukt bij de buurman.

Onkruid uit de pompoenplanten getrokken en boontjes geoogst en afgehaald.

Geplaatst:

mmmm, hier komen ze van de gemeente nog maar 2x per jaar door de wijk. Als er auto's oid staat dan pech... wordt er niets gedaan. Geven ook niet aan wanneer ze komen.. dus ben zelf vaak bezig met onkruid trekken, meeste bewoners doen dat niet 

• Like 1
Geplaatst:
Op 3-10-2023 om 17:34, Mellie zei:

Ik heb ook de auto gewassen in de tuin (oprit), want al dat zand en steengruis kan niet goed zijn voor de lak. Ook een klusje waar ik geen tijd voor had.

Misschien had je daar beter mee kunnen wachten tot ná de MTFD… 😜

• Like 1

Geplaatst:

Onkruid getrokken. En nog meer onkruid verwijderd. En toen onkruid gewied.  En vervolgens  geconstateerd dat de buikgriep dreigde terug te komen door zo actief te zijn dus voortijdig gestopt. 

• Like 1

Geplaatst:

Een hele trekke lading, ik schat 5 kuub paardenmest op mijn landje gekruid, mijn eten voor volgend seizoen.

Het is wel redelijk droge mest dus niet heel zwaar maar ik ben er blij mee en blij dat het gelukt is.

Ik had het niet goed afgesproken en de mest was op  de collectieve plek gedumpt i.p.v gelijk op naast mijn tuin.

Dan had ik het werk over een paar dagen kunnen verdelen.

Geplaatst: (aangepast)

Nee, deze mest moet nog rijpen en is grotendeels voor later gebruik.

Misschien kan een deel ondergewerkt worden aan het begin van de lente.

Soms gooi ik een laag redelijk verse mest in de winter op het aspergebed of daar waar de maisplanten en courgettes komen volgend jaar.

In mijn BLOG  kan je zien hoe ik mijn arme zandgrond met mest verrijk.

De mest is nu vast al flink aan het broeien door het omzetten vandaag.

Verse mest is heel geschikt om broei in de composthoop te brengen en zo ziektes en zaad te steriliseren. 👍

Je kan, als je tuin leeg is voor de winter een laag mest opbrengen bij zandgrond.

Dat spit je dan in de lente onder als het deels verteerd is.

Dit geeft hier prima resultaat.

Ik doe dat niet uit milieu oogpunt, de mest spoelt uit en vervliegt, dat is niet zo goed voor de omgeving.

Zeker de arme duinrellen help je zo om zeep door overbemesting. 

Daarom zet ik het liever op en spit het later direct onder.

Zo leg je de stikstof vast in de grond.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Rustig aan gedaan.

Boontjes geplukt en twee lege rijen bonen opgeruimd.

Een paar maisplanten uitgespit.

Zitten kletsen met bezoekers.

Een vergeten aardappel opgeruimd en afgevoerd.

Wat geschoffeld en opgeruimd.

Wat water over de droge mest gegooid in de hoop dat het gaat broeien.

Bedacht waar de knofloken gaan komen.

Geplaatst:

Begonnen met het knoflookbed voor te bereiden, tussendoor N-Z spinazie geplukt.

Opgeruimd, veel lege zonnebloemen en wat maisplanten verknipt.

Courgettes geoogst, een plant vast opgeruimd, munt gesnoeid zodat die straks de kas in kan.

Lege pompoenranken opgeruimd en de compost aangevuld.

Geplaatst:

Veel te laat, lang geen thee gedronken op de tuin. Het had eerder gemoeten na de bloei, en ook gelijk wat mest erbij, maar ik haal alles weg wat kaal is.

Onderop zitten nog kleine groene uitlopers die zijn nu aan de beurt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...