Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

@Mellie al dat regenwater heeft ook nog eens extra gewicht aan t hout gegeven..  Lekker aan de thee, de rest komt wel weer 😃👍

Geplaatst:

Blad onder de kersen geschoten.

20231028_124725.jpg

Geplaatst:

Opruimdag op het complex. Stuk sloot schoongemaakt en een flink stuk van een van de paden ontdaan van onkruidjes en gras. Wat niet zo gemakkelijk is op een houtsnipperpad. Want schoffelen is erg zwaar en plukken vandaag erg nat.

Wat mij opvalt op mijn eigen tuin is dat door de jaren heen de soorten onkruid veranderen. Waar ik eerst vooral last had op mijn tuin, maar ook in de bosrand rondom was kweek, brandnetel, zevenblad en haagwinde. Die laatste twee zijn er nog steeds, maar de eerste twee zijn vervangen door vingergras en een (denk ik) boterbloemvariant die erg irrtant is.

Geplaatst:

Zoete aardappel geoogst en het nog goede blad mee naar huis genomen, met een enigszins tegenvallende oogst aan knollen. Wel lekker klusje; handen in het zand. Onkruid uit een van de bedden staan trekken en gestopt toen ik me realiseerde dat die planten er toch eerdaags uit moeten en ik dan wat makkelijker met de grelinette de bodem los kan woelen en daarmee ook het kweekgras loshaal. De laatste courgettes en pompoenen in mini-size geoogst. Rucola geoogst en en groenlof en wat van de laatste nieuwzeelandse spinazie.. Zaailingen wintererwten in de kas water gegeven - die moeten morgen of overmorgen de grond in. Hopelijk is het morgen droog.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik lees net in het topic over zoete aardappels dat enkele grote knollen en een boel kleintjes heel normaal is. De kleintjes zijn hier niet zo ontstaan. Maar we hebben wel enkele hele grote knollen van de hoofdwortel. Toch best redelijke oogst dan, blijkbaar verwachtte ik teveel. Volgend jaar meer planten planten.

Geplaatst:

Niet veel... wel veel voor de Halloween gedaan de afgelopen dagen 😆 Alles vol gezet, beamer boven met "enge" video's voor de langs lopende kids ( waren er ca 120!) Tandarts heeft straks weer veel werk aan de gebitjes 🤣

Geplaatst:

Alle pompoenen zijn binnen. 60 flespompoenen van 4 planten. Echt idioot. 2 sier van 25 kg, 5 uchi kuri's en 5 grote mooie muscadet pompoenen van gemiddeld 11 kg. Mocht er iemand wat flespompoenen willen of een muscadet. Gratis al te halen in Lutten.

Verder de laatste bonen geoogst, wat bieten om in te vriezen. Ik heb die langwerpige. Zijn mooie bieten. Onkruid weggehaald en de kippen uit de andijvie gejaagd.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Oohh, Bonnie, ik ben eigenlijk wel van, doe mij maar veel. Maar zo’n hoeveelheid zou ik niet kunnen overzien hoor! 
wel heel gaaf om te oogsten. 
Je kan misschien wat aan de weg zetten? Dat ging bij mij goed met de courgettes. 
of ruilen met mensen voor iets wat jij niet hebt…..

Geplaatst:

Laatste vijf witte kolen geoogst om morgen tot zuurkool te worden omgetoverd. Ik heb nog een rooie staan die er ook maar door doe, is me in het verleden ook gelukt, dus nu zal dat ook wel goed gaan smaken... 😉

Geplaatst:
  • Auteur

Het fijne gaas van het uienveld gehaald en dat en het beton wat er op lag opgeruimd.

De helft schoongemaakt en de laatste uitjes daar geoogst.

Nog wat pepers en bieslook geoogst.

Een flinke laag afval/mest op de composthoop gemikt.

Geplaatst:

Enigszins gehinderd door het weer (maar wat een práchtige regenboog!) vooral opruimwerk in de achtertuin - onze voormalige moestuin - gedaan. Dat hadden we begin dit jaar uit onze handen laten vallen toen we een ‘echte’ moestuin kregen, en als het weer meezat zaten we ofwel op de moestuin ofwel op de camping. Waar ik overigens ook steeds meer bakken met kruiden en snackversies van tomaat en paprika neer zet. Arme achtertuin. Zo hard jarenlang zijn best gedaan een goede moestuin te zijn en dan is dat je dank. Overwoekerde moestuinbakken en overal zooi. Vandaag bak 1 gedaan en helemaal onkruidvrij gemaakt, naast rommel opruimen. Hoeveel emmers kan een mens hebben? Morgen verder en de laatste plantjes van de MTFD die nog geen plek hadden in de nu opgeschoonde bak zetten. Vooral kruiden kunnen prima in de bakken en dan hebben we ze lekker bij de hand. En dingen als rucola en mizuna en zo. En sla. Vooral in de zomer is een schaduwrijke tuin voor de sla juist wel prettig. Ik ben van plan zodra de ergste vorst wijkt ook in de achtertuin wat hydroponics neer te zetten. Mijn eerste pogingen (nu in een kasje) waren nog niet zo succesvol. Broed nog op manieren om gestapelde emmers te isoleren - tips welkom. En zo blijven we bezig. De gewone moestuin roept ook. De erwten zijn trouwens prima aageslagen zagen we gisteren.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

@Tanja65  lekker bezig! Ikl oogst bijna niets meer 😒

Geplaatst:

@Lia56 dit zijn bij ons ook de laatste stuiptrekkingen hoor. Morgen haal ik de nieuwzeelandse spinazie er uit - als het tenminste even droog is - want die wordt al helemaal geel en de laatste bonen er af en dan is het wel gedaan. O ja, er staan ook nog wortels. 

We zijn nu toch vooral aan het opruimen en kweekgras verwijderen.En o ja, de knoflook moet nog gepoot. En als @cobro60de wortels van de bomen heeft verwijderd kan het tuinhuisje staan - dat zal ruimte geven in de foliekas die ik van plan ben te laten staan met emmers met hydroponics. Met sla, broccoli, paksoi. Snijbiet en rucola misschien. Misschien vriest alles wel dood. Maar dat zal ik moeten uitproberen.

Geplaatst:

@Tanja65  dat is t leuke van uitproberen... je weet nooit hoe t gaat. Succes!

Geplaatst:
  • Auteur

De andere helft van het uienveldje schoongemaakt en twee korte rijen asperges afgeknipt.

Een rij asperges schoongemaakt en gelijk weer een laag mest er bovenop op alle afval op de composthoop.

Prei geoogst en twee Muskaat pompoenen.

Een deel van het pompoenenveldje opgeruimd en geschoffeld.

Na de thee werd het donker dus met een kleine muskaatpompoen naar huis.

Geplaatst:
  • Auteur

Nieuw-Zeelandse spinazie schoongemaakt in het zonnetje.

Een stuk van de asperges schoongemaakt en een goede laag op de composthoop geschept.

Geplaatst:

@Patrijs Welk zonnetje?? Hier de hele dag nat!!

Geplaatst:

Vanochtend was het hier ook droog met af en toe een zonnetje hoor. In de middag hoofdzakelijk droog, met af en toe een buitje dacht ik.

Vandaag eindelijk weer naar de tuin geweest, weet niet eens meer wanneer de vorige keer was. Wel vorige week.
Eerst even wat foto's van de plassen water op de bedden en paden gemaakt. Toen wat pepers oogsten, en 3 kuipen zoete aardappels geoogst. Tenslotte, vlak voor ik weer terug naar huis ging, nog 2 vijgenbladpompoenen meegenomen.

Geplaatst:
  • Auteur

Is er zon dan snel even naar de tuin.

Vandaag geen zon maar wel een windje en niet koud.

Het fijne gaas van de prei gehaald en het beton opgeborgen.

Boontjes geoogst en schoongemaakt.

De laatste mini courgettes geoogst en de planten opgeruimd.

Een rij asperges afgeknipt en daar het onkruid verwijderd en het aspergeloof opgestapeld.

Wat gladiolenbollen er uit gespit en alles stormvast gelegd.

Morgen meer wind.....

Geplaatst:

De houten pallets in stukken gezaagd en opgestapeld voor stookhout. Tóch overstag gegaan aangezien ze niet zijn opgehaald. Heeft wel 1,5 u gekost met 2 man. Alle puinzakken uit de tuin verzameld en naar de oprit gesleept. Dat gazon van ons was al niet te best, maar ziet er nu al helemaal niet meer uit. Dus… [emoji849]

Alle groen afval verzameld en de kliko in.
Onkruid getrokken en aan de kippen gevoerd. Die zitten dan altijd zo hoopvol te kijken, daar kan ik toch moeilijk mee tegen zeggen. Dus iedereen blij.

Geplaatst:
  • Auteur

Andijvie geoogst en schoongemaakt.

Preien geoogst.

Uien en paprika mee genomen.

Nog een plaat vastgelegd en ondertussen mijn werkbroek in de voorweek gedaan.

windkaart 1500 uur 2-11-2023.png

Geplaatst:
  • Auteur

Even gekeken of er schade was.

Dat viel erg mee, de wind kwam uit de goede hoek, we zaten in de luwte van de duinen.

Een rij asperges afgeknipt en staan kletsen, vooral over de vele regen.

Geplaatst:

Nou, ik ben ook naar de tuin geweest. Niet om te kijken of er schade was, althans niet het hoofddoel, maar om zoete aardappels te oogsten.
16:45 even wezen kijken. Mijn 8 meter lange rek voor de bonen en andere klimplanten en zo omgewaaid! Zie klaagtopic straks.
Uurtje bezig geweest tot ik bijna niks meer kon zien (het begon aardig donker te worden). Ben op de helft gekomen om het te ontmantelen.

Van de oogst van de zoete aardappels is uiteraard niks meer terecht gekomen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic