Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur terug, Patrijs zei:

Vandaag droog

Was de verwachting voor hier ook.

Maar rond het middaguur toch moeten schuilen, anders was ik doorweekt. In een half uurtje soms wat hardere regen, dan weer zachter, dan weer wat harder, af en toe tussendoor moeten schuilen.

2 keer 1,5 uur naar de tuin geweest. Laatste 7 kuipen zoete aardappels geoogst. Veel pepers. Knoflook bed iets verder gereed gemaakt door de bonenkruid en hyssop tijdelijk in een leeggekomen kuip te zetten, de Russische dragon proberen te verwijderen (dat groeit als een malle).

En toen was het hier ook donker.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Patrijs zei:

Het water kan dan zelf het Spui in....

🙂

Heb wel een soort mini uitvoering van het Spui, een kikkersloot 😅

Je komt maar eens kijken als je weer op het eiland bent. 

• Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

@fre3ke 👍🏻

Wat moet ik hier bij denken? Is dit een nieuwe druif en nieuwe pergola, met de bedoeling om de zon tegen te houden? Of iets anders? (Vast om een beetje vooruit te denken...)

Ik zit te denken aan zoiets tussen de schuur en kas, 3x3 meter

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

@Vlietzicht, de pergola stond er al, maar had maar in één richting dragers. De druiventakken vallen er dan tussen. Ik hoop dat ik zo meer een bladerdak boven mijn hoofd krijg, omdat de takken beter gesteund worden. Waar dan de trossen onder hangen, wat een leuk gezicht is.

Deze plek heeft ontzettend veel zon. Met de pergola kan ik in de ochtend wat zon genieten maar 's middags beschut zijn, terwijl het voor de druiventrossen ook beter is omdat ze niet verbranden.  Vogels zitten graag op dit soort hoge tuinelementen. En het staat mooi in de tuin. Maar vooral het gevoel is fijn, om onder een halfopen dak te zitten. Daarom heb ik hem geplaatst. 

• Like 5
Geplaatst:

Leuk, 

Wij hebben ook zo iets.

De druiven komen altijd laat in het blad, net als je wel wat schaduw wil hebben en in de herfst zijn ze weer als eerste kaal als je meer licht wil.

Ik heb stevige takken die ik regelmatig vervang.

De druivenranken (hoofdranken) zet ik er aan vast met dikke herbruikbare tie-raps. 

Vandaag alleen geoogst, prei en snijbiet en de eerste nieuwe zaadgidsen '24 uitgedeeld.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag weer uurtje moestuin, tot het donker werd. Alweer.
Echt een afknapper de herfst en winter met de korte dagen, niet mijn favorieten, ook vanwege de kou en het natte gedoe.

Eerste 3 oca plantjes gerooid, vind het een leuke opbrengst, nu nog proeven. Daar een stuk of 20 plantuien gezet.
Toen wat takjes van de honingmeloensalie en mandarijnsalie welke in de grond geworteld waren, eruit gehaald en thuis opgepot.
En toen werd het dus donker..

Thuis alvast de Ethiopian brown pepers doormidden gesneden en die in de voedseldroger gelegd. De andere pepers komen straks aan de beurt.
Wordt het weer wat warmer in huis.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren en vandaag op de moestuin geweest. Cor heeft hard gewerkt met de woeler en stukken schoon gemaakt, ik ook kleine stukjes. Handmatig kweekgras uit het laatste deel van de knoflookbak gegraven en eindelijk knoflook gepoot en ook de broedbolletjes oerprei en olifantenknoflook. De yakon geoogst - oogst viel niet tegen gezien de matige groeiomstandigheden. Nog een serie voorgetrokken winterdoperwten geplant. De cherokee bonen die nu echt last kregen van de kou geplukt en de laatste wortels gerooid. Het is nu echt vrijwel over met oogsten, er staat nog wat rucola en een groenlof, en wat snijbiet, bietjes en andijvie, en palmkool uiteraard. De spinazie wil niet groeien. De prei lijkt het wel goed te doen.

Wij hadden ook het knoflookbed gemulcht met bladeren. Lees net dat dat geen goed plan was. Hm. In een zak dan maar voor compost.

En o ja de voedseldroger staat knoflook en ui schilletjes te drogen, ik had er na het poten zoveel… Hm, knoflook-ui poeder!

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Begin van de middag zou het droog worden.

Een zak narcissenbollen naar de tuin gebracht om potten te vullen. 

Al snel kwam er toch nog een ontzettende noodbui in combinatie met zeer harde wind dus ik ben maar snel  naar huis gevlucht.

• Like 1
Geplaatst:

Zondag van de tuin meegenomen, wat liggende gewortelde takjes met voldoende wortels. Had echter geen rekening gehouden met de storm gisteren, waardoor de planten toch wat verdroogd zijn geraakt. Dus flink terug geknipt, en wachten op de hergroei (als het richting vriespunt gaat, dan neem ik ze mee naar binnen. De moederplant mag buiten blijven).

IMG_20231114_115335.jpg

Geplaatst:

Maar wat is het? 🤔

Bijna droog vandaag.

Toch maar flink wat geschoffeld.

Het aspergeloof op een plek gedaan en een laag op de composthoop gelegd.

De laatste naoogst broccoli mee naar huis.

Een rode kool gevonden, van de trekker gevallen aan de andere kant van het kanaal waar de rijke kleigrond is.

Geplaatst:

Rustig overtrokken en fris.

Nog een raam van de lage kas leeggehaald, drie paprika's, muismeloentjes en N-Z spinazie kwam er uit.

Gelijk weer een laag op de composthoop kunnen maken.

Op de nu lege plek een viskrat met dahlia's gezet, het gaat kouder worden.

Een rij asperges schoongemaakt, er stonden nog gladiolen en Chinese bieslook en wat onkruid tussen.

Daarna geschoffeld en de asperges deels toegedekt met een laag half verteerde stalmest. 

Het pad er naast gespit tegen het onkruid.

Je kan weer zien dat er gewerkt is op de tuin.

• Like 2
Geplaatst:

Eerst de vijgenbladpompoenen geoogst, en toe verder gegaan met het bed voor de knoflook gereed maken. Dat wil zeggen de resterende planten eruit halen, dus de pepers, tijm, boerenwormkruid en komkommerkruid eruit halen. En 30L grond uit een kuip van de Chinese yam erop gegooid (en de yam geoogst), moeten nog meer kuipen op om verder op te hogen.

• Like 1
Geplaatst:

Eindelijk weer eens een paar uurtjes op de tuin. Ik was al twee weken niet geweest, vorig weekend waren we even weg en tussendoor is het weer behoorlijk nat en moet ik ook gewoon mijn werkweek volmaken.

De tuinen in het midden van ons tuincomplex zien er nu uit alsof het een nat voorjaar is. Overal staat water. De stukken die normaal altijd in de zon staan, liggen ook het laagst.

Gelukkig zit ik ietsje hoger aan de rand en heb ik al 15 jaar mijn grondje langzaam opgehoogd met compost, compost en meer compost. Dus op mijn tuin geen plassen.

De laatste maisplanten opgeruimd en de bonenstokken in de polytunnel gelegd. Er zat zowaar nog een goede maiskolf in, dus die heb ik net gestoomd en gegeten. Ik kweek al een paar jaar mais en bonen samen (als twee gezusters) maar ik heb het idee dat ze elkaar meer hinderen dan helpen. Dus volgend jaar weer apart. Het spaarde wel wat ruimte uit, dat wel.

Verder staat er overal gras en ander onkruid, maar op de schone stukken staat de eerste knoflook al weer fier overeind. En mijn impulsaankoop van een paar groene kolen, die ik onder een net heb gezet en verder niks aan heb gedaan, zijn nu bezig koolkroppen te vormen 😯

Ik hoop dat we eindelijk weer eens in een droge periode belanden, al dan niet met vorst. Wieden en schoffelen met kilo's aanhangende grond vind ik maar niks.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Een berg zonnebloemstengels en aspergestengels verknipt.

De grote stukken onder de bessenstruiken en het kleine spul onder in het lege compostvak gegooid.

Er bovenop nog twee kruiwagens paardenmest gemikt en wat onkruid.

Vier preien mee naar huis.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Noordoosten wind, droge koude lucht.

Dat was weer even terug dat we dat hadden.

Gelijk maar aan de schoffel gegaan en tussen de nieuwe aardbeien, bollen en knoflook met de cultivator.

De laatste gladiolen er uit gehaald, al was nog niet al het loof afgestorven, maar ik wil stukken leeg hebben.

Daarom ook nog wat uitjes, rucola en sla geoogst. Die stonden nog in de weg. 

Morgen zou het ook droog zijn, dus we kunnen weer wat doen.

• Like 1
Geplaatst:

Wat gaat een jaar ook snel. Vandaag, een paar weken eerder dan vorig jaar, het grootste deel van de dahlia's weer eens gereed gemaakt om te overwinteren.

Loof verwijderen.

dahlia1.thumb.JPG.bd392e8d2dfe16fd0a239e60fb288483.JPG

Afdekken met enkele kruiwagens snoeiafval en bladeren.

dahlia2.thumb.JPG.d8f7eeaba22da918b9b4fe74946723a8.JPG

Toedekken met het afgesneden loof.

dahlia3.thumb.JPG.811683b810b254436dd0bba0a7ab7684.JPG

Bij de dahlia's aan het eind van de tuin ziet het er minder strak uit maar die staan dan ook niet zo in het zicht.

dahlia4.thumb.JPG.1521cb7ea4e9a7c6f83ab2093b8515ac.JPG

Morgen nog even het karwei afmaken bij de dahlia's langs de schutting en dan mag wat mij betreft  er weer een elfstedentocht  komen. :smile:

dahlia5.thumb.JPG.7623f2289354f2ebe5789d3fd131bcda.JPG

Als ze in het voorjaar weer net zo mooi zullen terugkomen als dit jaar ben ik tevreden. Ik heb er in ieder geval mijn best voor gedaan. 

dahlia_8.thumb.JPG.d3fb869a036de6abacda6e9057a1ef70.JPG

dahlia_10.thumb.JPG.4b90e8576fab4be797fe88fc47ca4016.JPG

dahlia_9.thumb.JPG.8b3449b7f5281a4773b331f53191f63b.JPG

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...