Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat aten we nou afgelopen dagen….
Heel veel sperziebonen, sla, tomaat, pepers, paprika en jawel. Ook komkommer.
Edit: En ik heb gisteren rabarber crumble gemaakt met vlierbloesemlimonade erdoor. Ik heb nieuwe opbergkasten en zie ineens heel overzichtelijk hoeveel inmaak ik van dit of dat heb. Heel veel rabarber, dus 4 potten gebruikt voor in de taart. Even opgewarmd met vlier en wat extra suiker. Crumble met bloem en havermout. Giga schaal gemaakt. Nog een beetje over. Die 4e pot was eigenlijk niet nodig. Het restje eten we straks.

Ik drink laatste tijd veel saliethee. Net nog! Een takje gedroogde salie in kokend water, voila. Goed voor de luchtwegen en alle stof in huis heb ik last van.

Vandaag weer boontjes, want geen plek in de vriezer. Türlü heet het gerecht, wat gemixt betekent. Je gooit dus vanalles in een pan
Basis is altijd hetzelfde. De ingrediënten variëren. Er komen vandaag boontjes, doperwten, aubergine, tomaat, aardappel, knof, ui, peper, paprika en peterselie in met tomatenpuree uit de Turkse tuin. Mijn ouders waren weer lekker bezig afgelopen week. Benieuwd hoe die dit jaar zal smaken. Ik krijg spontaan een herinnering. Paar jaar geleden heb ik gerookte tomatenpuree gehad, omdat de pan door de wind vol in de rook stond. Je ziet aan de grootte ervan dat je die niet 1, 2, 3 verplaatst Dat was lekker joh! Maar dat was helaas maar eenmalig.

6e1f863ae0d51e7e6c8bb566450221b4.jpg

• Like 8
Geplaatst: (aangepast)

Boontjes! Wat anders? 😆 De eerste lichting planten is bijna leeg, en de tweede rij begint nu goed op gang te komen. We hebben voorlopig dus nog wel sperziebonen. 

PXL_20230904_154941681.thumb.jpg.54edbf28ad7841da1f4a7d91dbe3262b.jpg

Vandaag met rijst en een gehaktprutje met paprika en tomaat. 

20230904_231439.thumb.jpg.22c981043dd06648723f1beac5fafd8c.jpg

aangepast door Arja
  • Like 2
Geplaatst:

Een dikke boterham met kaas en 2 pepers die ik beiden niet op kreeg, wegens kontje te veel pit(ten). Turuncu spiral beetje taaie peper voor rauw en hij was natuurlijk pittiger dan normaal en de ‘snackpaprika’ was dusdanig loeiheet dat ik me niet heb gewaagd aan de laatste hap met tig pitten. Veel tomaten erbij gegeten voor de lekker en ook een beetje als blusmiddel.

Geplaatst:

Grote salade, boontjes. Gekocht stuk vlees.
Rozenlimonade en de laatste fles vlierbloesem aangebroken. Zucht. Ik heb een kleine petfles in de vriezer als de winter toch te lang duurt, maar het besef dat het de laatste fles is, is toch een beetje zuur… bijna over dat zomergevoel.

• Like 1
Geplaatst:

Salade... salade, tomaatjes met ui en kruiden... Veel te warm om te koken dus lekker makkelijk. Eitje van de boer erbij en dat volstaat met dit weer.

Geplaatst:

Ow grappig, zo maak ik heel vaak gratin! Inderdaad heel erg lekker.

Salade. Een dikke gekochte bloemkool ingesmeerd met knoflookpasta en wat eigen kruiden. Kipjes evenzo. De bulgur van gisteren was met eigen tomatenpuree, ui, paprikapoeder en pepermunt gemaakt. De bloemkool na de ovensessie royaal met sumak bestrooid en vervolgens met een zelfgemaakte gekochte granaatappelmelasse. Zo lekker!

Het is een helaas een kleurloze maaltijd zo zonder de salade op de foto, maar wel een aanrader. Die bloemkool doet whammm in je mond met die sumak en melasse.

bb7e2710222608194074cdc78364a8dc.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Alleen maar koude of lauwe dingen deze week!

Goed gevulde aardappelsalade (met ook suikermaïs en augurkjes en bacon en ei en en en)

Bietensalade (met walnoten en feta en appel)

Van allerlei rauwe groenten die we dan dippen in verschillende sausjes (pesto, tomatenchutney, enz.)

Broodje hamburger met een flinke klodder tzatziki

Witte koolsalade

Brood, brood, en brood.  

• Like 3
Geplaatst:

Nou inderdaad! Heel de week netjes gekookt.. Maar kan vandaag niet echt op inspiratie komen en ook totaal geen zin om straks de keuken in te gaan, maar wel om gezond te eten. 

• Like 2
Geplaatst:

Heul makkelijk, stevige courgettesoep, maar niet te zwaar. Kritharaki pasta met courgette, een siepel, paar tenen knoflook, bouillon blokje en chilipeperpoeder uet ineen pan gestopt. Ook een beetje water toegevoegd na het aanbakker. Zacht inductievuurtje eronder. Wordt vast lekker.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren: Pastasalade met gekochte pasta en gegrilde olijven uit Turkije -mijn lievelings!- en gekochte olijfolie. Rest uet.

Vandaag alleen de salade uet. Morgen tomatensoep uit de vriezer met iets.

• Like 2
Geplaatst:

Gegrilde aubergines. Witte ei en een gewone zwarte. De witte zat vol met pitjes… heb heel wat zaden eruit gepeuterd en te drogen gelegd. Smaak was goed.
Heb het samen met een goede extra vierde olie en wat kruiden uit de tuin en een teentje knoflook tot een snack omgetoverd. Soep kwam uit de vriezer. Ook weer een plekje vrij.

Zo meteen eitjes bakken voor de lekkere lunch op woensdag middag. Er lagen er gisteren eindelijk weer eens meer dan 3 in het hok. Wel 6. Toe maar.

• Like 1
Geplaatst:

Gebraden Veldkippenpoten in een lekker sjuutje met aardappels van de Groesbeekse camping boer en gewokte rode (spits) kool op smaak met komijn en koriander. Straks ook nog wat appelmoes met crème fraîche, nog ff wachten het buikje is nog rond.

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...