Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2023


Lia56

Aanbevolen berichten

Andijviestamppot! Mooie krop. Er vielen direct na het snoeien al naaktslakken uit. Veel ook… beetje geschud. In de spoelbak zaten ook zo veel slakken dat ik eerst met warm water heb gewassen en toen blad voor blad afgespoeld. Ik wil best veel proeven. Maar geen naaktslakken. Juk.

Ik vond de andijvie wat bitter, dus ik heb ook wat doperwten uit de vriezer gepakt. Heb nog nooit erwten ingevroren maar dit jaar kregen we ze echt niet op. Een kilootje denk ik. Daar wat van bij de stamp gedaan en wat rucola, knoflookloof en een grote hand peterselie. Turkse worstjes erbij. Echt feest.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alles gegeten, uit het groente pakket uit Zelhem bv shakshuka, geraspte daikon met kappertjes, wok met kip en daikon, zalm uit de oven op een bedje van paprika en tomaten en bestrooid met een dikke laag parmezaan…

Ook kastanjes geraapt in het bos en die na het schoonmaken in boter gebakken met geblancheerde spruiten. Een aanrader, de kastanjes werden heel zoet van dat bakken.

DC008675-8460-48B3-AA15-689607431DAC.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Mellie zei:

Andijviestamppot! Mooie krop. Er vielen direct na het snoeien al naaktslakken uit. Veel ook… beetje geschud. In de spoelbak zaten ook zo veel slakken dat ik eerst met warm water heb gewassen en toen blad voor blad afgespoeld. Ik wil best veel proeven. Maar geen naaktslakken. Juk.

Ooit is mij opgevallen dat mijn andijvie (destijds speciaal voor mijn vader verbouwd want ik eet deze bittere groente niet) werd gebruikt als daghotel voor heel veel slakken. De kroppen werden niet, of nauwelijks, aangevreten maar zaten wel vól met naakte en behuisde slakken.

 

Mijn moeder zette dan ook vóór consumptie van sla of andijvie deze in een emmertje met zout water zodat al het gespuis kwam bovendrijven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Turks omelet. Veel tomaten. Alles wat zacht was erin. Dat zal die fruitvliegjes leren!
12 eieren.

Goed pittig met de laatste 3 pepers uit Turkije. De andere 3 neem ik mee voor de proeftafel.
Eigen pepers uit de tuin voor los erbij. Die blended lemon is mijn nieuwe favoriet. Dit was nou echt een toplunch.

Vanavond boontjes op z’n Turks met veel eigen tomaten en knof.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soep van koolrabi en een gekregen megacourgette met kruiden roomkaas en aardappel pizza met ansjovis😋

Uit eigen tuin alleen een takje munt en wat peterselie in de soep, uit de tuin van Jorieke en de buuf kwamen de groentes

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zalige stamppot van aardappelen met gemalen, aangebakken tamme kastanje en rozijntjes, met daarbij spruitjes uit de oven. 

 

Alleen de tamme kastanjes en het pepertje bij de spruitjes kwamen uet, maar wat was het lekker! 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gedeeltelijke Moestuinforumdagmaaltijd. Tomatensoep met de pot ingemaakte tomaten van @Ciska, pitabroodjes met roerei ( eieren van J en J), mozzarella en fijn geraspte koolrabi van @Jorieke123. Als toetje griesmeelpudding gemaakt met het achtergebleven open pak soja melk van ? Met aangebrande appelmoes 😋van appels van @Cupcakeje en te dunne jam, en daardoor heerlijke saus ( aardbei, pruim, aalbes) van @Arja👍

Ik was blij verrast van de griesmeel met plantaardige melk. Ik had gelukkig wel minder suiker gebruikt want de sojadrink was licht gezoet. Mijn gasten ( @MarjaP en vriend) heb ik laten raden wat er anders was maar ze hebben het niet geraden, de structuur was even goed als met melk!

  • Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indische rijsttafel gemaakt ( krijgen eters..)... vlees van de bio slager, eitjes van de buren, kruiden,  ui ,peper, knof, paprika, komkommer etc uet. Helaas dus niet alles uet maar wel errug lekker. We maken verder alles zelf, geen kant en klare zakjes oid komt er aan te pas

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soepje van pompoen met wortel en aardappel en peterselie en basilicum uet. Paprika uit Zelhem @Jorieke123

Gebakken eieren met paprikapoeder van Me Moeder, lekker joh, inderdaad als ik het overal op ga gooien zoals ik de laatste dagen doe haal ik het jaar niet met de 50 gram @Mellie

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...