Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bodem kas


Marloessie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik ben echt nog een groentje als het op tuinieren aan komt, al heb ik er wel veel interesse in. Bij mijn nieuwe huis stond een net nieuwe, maar nog nooit gebruikte kas van 6,2 m². Dus de kas was recentelijk opgezet, maar de bodem nog nooit omgespit of iets dergelijks.

 

Nu wil ik graag bezig gaan om de kas gebruiksklaar te maken en ben ik vandaag begonnen met spitten. Toen viel mij het volgende op: de bodem ziet er momenteel als volgt uit (van boven naar onder):

- Onkruid en mos (grotendeels verwijderd)

- ± 20 cm Kleigrond en zwart zand gemixt

- ± 20 cm straatzand met grind er door heen en ander puin

 

En een ander detail: de kas schijnt nogal een mega kattenbak geweest te zijn, maar de deur staat nu al enkele maanden dicht. 

 

Ik wil/kan de kas nog ± 15/20 cm ophogen met compost/mest/grond. Maar ik zit nu in twijfel wat te doen met de huidige lagen, zowel de bovenste laag door de evt kattenpoep maar ook de laag grind/straatzand. Moet dit eruit, is dit juist mooi vochtregulerend? Het eruit halen zal een mega klus zijn, maar als het moet dan moet het.

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het laten zitten. Alleen het puin weghalen dat je tegenkomt bij het aanplanten. Voor nu een laag compost erop.

 

Ik zou me niet druk maken over de kattenpoep, ondanks dat het vleeseters zijn. De kas wordt meestal gebruikt voor vruchtgroenten en dat groeit bovengronds. De stank gaat wel weg uiteindelijk. Handen wassen na het wroeten is gebruikelijk. De echte last is dus nihil.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel spitten om proberen alles wat je aan puin en grind vindt vast weg te halen. Verder 10-15cm compost erop en inderdaad niet druk maken om kattenpoep of pies. 😉 Kan wel helpen om de drainage te testen door een aantal gieters op één plek te gieten en te kijken of het een beetje wegzakt. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...