Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer bekalken en mag dat tegelijk met het planten?


tnauta

Aanbevolen berichten

Kan ik de moestuin nog bekalken of is het daar te laat voor? En hoe zit het dan met zaaien van spinazie, wortel e.d. kan dat tegelijker tijd of moet ik daar mee wachten tot de kalk in de grond zit?

 

En welke groentesoorten hebben geen kalk nodig?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalk kan het hele jaar door aan de bodem worden toegevoegd, maar dit moet zo lang mogelijk voor het planten gebeuren en het liefst zo goed al mogelijk onder gewerkt. Wacht minimaal een maand met planten en zaaien. Over kalken zijn de meningen wel een beetje verdeeld Tnauta. Als ik kalk doe ik dat in januari/februari, dat is omdat ik in okt/nov/dec (een deel van) de tuin spit en daarbij gelijk de mest onder werk. Kalk en organische mest geef je namelijk liever niet samen. Alleen bij kolen doe ik altijd tijdens het planten een beetje kalk in het plantgat maar bij andere groenten is dat naar mijn idee niet nodig.

 

Welke planten geen kalk nodig hebben is lastig te beantwoorden. De zuurtegraad van de grond is o.a. van invloed op in welke mate planten voedingsstoffen optimaal kunnen opnemen. Wel zijn er verschillen tussen planten wat betreft de optimale zuurtegraad. Tussen de 6,5-7 ph zit je voor de meeste moestuinplanten wel goed maar maak je niet te druk over dit getal, het zou een heidens karwij zijn om heel je tuin te gaan meten op de zuurtegraad. Het is in ieder geval niet nodig om een grond in goede conditie ieder jaar te bekalken. Elk jaar bekalken is dus zeker niet altijd even goed.

 

Blijft wat lastig uitleggen, wie aanvullingen heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naja.. Hier een beetje hetzelfde verhaal. Kalk en mest gaan niet samen is wel de stelregel. Ik zou denk ik in jouw geval gewoon gaan mesten , zaaien, mulchen, whatever. Gewoon je ding doen. Eenmaal alles goed aan de groei, kan je plaatselijk wel wat bekalken als je denkt dat ze het nodig hebben. Maar hebben ze dat ? Je zit niet gauw TE zuur hoor.

Zit je wel echt te zuur, dat kan natuurlijk , zou ik die delen einde herfst of winter toch bijkalken. uien, kolen; ja. kalk. Maar iets aan de zure kant doen ze het nu ook wel hoor.

 

Zelf heb ik nog nooit zo'n ph-testje uitgevoerd ( ik heb ze nu wel, die van Welkoop/boerenbond ) ; beetje op gevoel, en adhv plaatselijk onkruid enzo. Maar ja. Ik zit niet op zuur zand of zure veen oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik de moestuin nog bekalken of is het daar te laat voor? En hoe zit het dan met zaaien van spinazie, wortel e.d. kan dat tegelijker tijd of moet ik daar mee wachten tot de kalk in de grond zit?

 

En welke groentesoorten hebben geen kalk nodig?

 

Jezelf wel eens afgevraagd waarom je zou bekalken? En is het wel nodig?

 

Al 100 jaar worden er tuinboekjes geschreven( gecopieerd) waarin steevast te lezen staat :

'Kalk strooien"... meer uitleg staat er vaak niet bij. Ga je eerst eens verdiepen in hetgeen je planten nodig hebben om gezond te kunnen groeien, een pH tussen 6- 6.5 is een hele mooie streefwaarde, maar er zit nog zoveel meer in de grond wat aandacht vereist,vocht,..lucht,.. bodemleven,.etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...