Ga naar inhoud

De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

CR 2024  

14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
19 uren geleden, Roland zei:

Zijn dit F1 zaden?

Als je de zaden bedoeld die ik heb binnen gekregen, dat zijn geen f1 zaden, het zijn wel door ontwikkelde  zaden van het originele f1 ras waar het ooit allemaal mee begonnen is.

Het zijn dus de zaden van de man (Ed Currie) die de Carolina Reaper gecreëerd/ontwikkeld heeft.😉

Ik heb ze dus rechtstreeks bij de man in het onderstaande filmpje besteld en opgestuurd gekregen vanuit South Carolina,

aangepast door Ruderalis
Filmpje toegevoegd
  • Like 1
Geplaatst:

Wat een mooie hobby om zulke hete pepers te kweken. En daar zit nu dus een hele industrie achter van hete sauzen.

Het is me nog niet duidelijk of de originele Carolina Reaper welke het wereldrecord heeft een F1 ras is of een zaadvast ras?

• Like 1

@Roland,

wat ik er tot nu toe van kan maken is dat het wel degelijk een zaadvast ras is wat nog wel onstabiel is!

Afhankelijk van bij wie je zaden aanschaft is er wel enig verschil in de uitkomst, grote, blad, vrucht vorm, etc., doch zijn er belangrijke overeenkomsten die het wel weer een reaper maken, bloemen opbouw, bloem vorm en kleur, struik vorm, hitte vrucht, etc.

Ik ben me 3 jaar geleden gaan verdiepen in de Carolina Reaper rood (want dat is de originele kleur) en wat me dus al snel duidelijk werd is dat het wel even kan duren voor je de juiste zaden en slag te pakken hebt.

Ik ben begonnen met zaden van Peperzaden.nl en dat gaf een heel onstabiel resultaat, zeer grote planten/struiken amper vruchten met de vorm van het juiste phenotype maar wel oneetbaar heet en 256 pepers van drie planten.

(veel mensen uit onze omgeving hebben de reaper challenge gedaan en alle waren onder de indruk van de hitte)

Voor dit seizoen ben ik opzoek gegaan naar beter reaper zaad en heb zaden uit Italië laten overkomen aangezien die planten + vruchten er een stuk stabieler uitzien, het zijn weer een iets ander type planten, iets kleiner maar mooier van opbouw, momenteel heb ik de mooiste reaper plant staan tot nu toe geteeld, hij zit vol met bloemen en knopjes maar over de vruchten kan ik nog niets zeggen.

En als laatste deel van mijn zoektocht om de ultieme reaper te kunnen kweken heb ik dus zaad bij de uitvinder van het ras besteld voor volgend seizoen, waarna ik denk dat ik mezelf uit eindelijk heb geleerd hoe je de reaper ultiem kweekt en dat was het doel met mn reaper avontuur.

- kleine aanvulling op je vraag,

technisch is het geen f1 zaad aangezien er al jaren op door geselecteerd is, het f1 zaad is dus al jaren geleden ontwikkeld en is inmiddels al jaren door ontwikkeld waardoor de toen vast gelegde shu score van 1.6 miljoen al weer achterhaald is en inmiddels al is opgelopen naar 2.2 miljoen shu (shu = scoville heat units).

aangepast door Ruderalis
Aanvulling
  • Like 2

Back on topic,

de reaper kweek van dit seizoen met de Italiaanse zaden.

De challenge plant staat er nog steeds prachtig bij dus daar geniet ik nu nog van want als ie straks vol met vruchten zit wordt dat minder aangezien zijn energie dan naar de vruchten gaat!

Ik denk de eerste vruchtbeginsels te zien maar ik kan er niet goed bij aangezien alles wordt afgedekt door de bladeren, zolang het nog echt bloemen zijn en geen vruchtjes, zijn de steeltjes heel breekbaar en tik je ze er vrij gemakkelijk uit!😖

De stelen groeien mee met de ontwikkeling van de vruchten en na verloop van tijd is het geen probleem meer en zitten ze stevig, dit is ook waarom ik steeds aangeef bij te veel zon druk de reaper afschermen want als de steeltjes uitdrogen vallen de bloemen eruit.

In mn openlucht reaper dus niet de challenge reaper heb ik alwel duidelijk vruchtjes en de eerste tekenen zijn hoopgevend, ik denk er 1tje te hebben die lijkt richting de goede vorm te gaan, het is nog te vroeg om er zeker van te zijn maar wel leuk en leerzaam om te volgen.😉

de Challenge reaper,

IMG_1123.jpeg

IMG_1121.jpeg

de vrucht in de openlucht reaper,

IMG_1124.jpeg

IMG_1127.jpeg

- Update, vruchtje, het onderste stukje lijkt het stingertje te worden,

IMG_1163.jpeg

😎🌶️

aangepast door Ruderalis
Update foto
  • Like 5
Geplaatst:

“ We got a lift off “ ,

we hebben de eerste vruchtjes in de Challenge Reaper 🥳, het zijn nog niet hele mooie vruchtjes en ze zitten vooral onder in de plant!

Zo begon het vorig seizoen ook dus het komt me bekend voor, met de loop van de tijd worden de vruchten beter en groter.

Waar het nu vooral om gaat is dat de volgende fase in de plant is aangebroken, de aanmaak van vruchten en dat vind ik zelf een heel leuke fase, elke dag opzoek naar nieuwe vruchtjes en uiteindelijk de omkleuring van groen naar oranje en uiteindelijk rood!

Vanaf nu gaan we ook bij de reaper bloei booster bij de bloei voeding voegen en hopen we op een mooie oogst vruchten want er staan al wat bestellingen in de wacht voor reaper feestjes, lol.

de plant,

IMG_1168.jpeg

de eerste vruchtjes (op foto twee 2 vruchtjes),

IMG_1165.jpeg

IMG_1167.jpeg

😎🌶️

• Like 4
Geplaatst:

Hier nog eens een update van mijn Carolina Reaper Challenge.

Inmiddels heb ik 4 rijpe rode pepers er aan hangen.

De plant is ook goed doorgegroeid en is inmiddels 170-180 cm hoog. Ik heb wel meer stengels door laten groeien dan 4 (wat ik eerst van plan was). De CR groeit toch heel breed en blijft zich vertakken, net zoals overigens de Habanero. 9 Stengels laat ik nu doorgroeien, de rest top ik op het moment dat er al een aantal bloemknopjes aan zitten.

Ik kan wel bevestigen wat @Ruderalis aangeeft: bij veel zon en temperaturen boven de 30 graden worden de bloemsteeltjes waar het vruchtbeginsel zit geel en vallen dan af. Nadat de plant al heel snel 4 gezette vruchten had zijn gedurende een aantal weken in juni eigenlijk alle bloemen er af gevallen. Sinds het minder heet is (eind juni) gaat het weer een heel stuk beter en nu hangen er al weer bijna 20 nieuwe gezette vruchtjes. En die hebben allemaal de typische CR vorm. En zo te zien gaan er de komende weken nog veel meer zetten.

Door de lage vruchtbelasting heeft de plant volgens mij nog meer extra vegetatieve groei gehad daarom heb ik wel bewust veel toppen en ook wat grotere oudere bladeren weg gehaald.

Dit is wel een les voor volgend jaar; dan ga ik de CR in een aparte pot of matje zetten zodat ik deze indien nodig wat meer in de schaduw kan zetten of makkelijker een stuk schermdoek er boven kan hangen. Nu staat deze samen met 2 andere peperplanten en een tomatenplant op dezelfde mat.

Mijn andere pepers (nog 7 andere soorten) doen het erg goed en hangen goed vol met zowel rijpe, uitgroeiende als net gezette vruchten. De Habanero Orange spant echt de kroon, denk dat daar wel meer dan 100 vruchten aanhangen waaronder al veel rijpe. Daarover meer binnenkort in het peper-topic

De foto's........

1. begin juli: de eerste 4 rijpe vruchten:

CarolinaReaper2023-07-0801.thumb.JPG.c0be436b318904ce8d66bd6c81d5ebff.JPG

2. Weer nieuw gezette vruchten (9 juli) met de typische CR vorm:

CarolinaReaper2023-07-1101.thumb.JPG.ec4654819b3f2153efdb85edb06e1a6b.JPG

3. De hele plant (vandaag 13 juli):

CarolinaReaper2023-07-1301.thumb.JPG.8bcbafa853d75ae7b0019e4bf31dc664.JPG

4. Veel gezette vruchten en bloemen (vandaag 13 juli)

CarolinaReaper2023-07-1302.thumb.JPG.a1fbc41afdf981fd03d9b4cc014e9d05.JPG

5. uitgroeiende vrucht (vandaag 13 juli): 

CarolinaReaper2023-07-1303.thumb.JPG.6264c139fb0d9eb35cd017072d8517dc.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

De eerste vruchten van mijn Carolina Reaper chocolate beginnen te groeien:

20230713_CR_choc.jpg

Nog nauwelijks te zien, maar die rechtsboven begint al het typische kippenvelhuidje te krijgen, en het ook kenmerkende spitse staartje. 

• Like 5

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Mannen leuk om te zien!!🤙

@Mai Pensato,

leuk om te lezen je hebt dezelfde observatie’s / bevindingen met de reaper als ik ook heb, uitval bloemen, grotere / meer plant laten ontwikkelen en snoeien / toppen in de bloei kan de reaper prima hebben.😉

De reaper is een vrij traag ras maar blijft wel groeien van begin tot het eind.

Wat me nog meer opvalt is dat het percentage originele vrucht vorm hoger lijkt te zijn dan vorig jaar bij deze nieuwe zaden, dus dat is een goede zet geweest.

Ook zijn de rijpe vruchten dieper, harder helder rood, dat bevalt me ook.

Als laatste ben ik natuurlijk wel nog benieuwd naar de hitte, mocht je toch nog willen proeven hoe het daar mee staat, snij dan van de zijkant van een vrucht een vlakje van zo’n 2cm doorsnede af en stop het in je mond, kauw dan 5 keer en spuug het dan uit, dat is meer dan genoeg om te weten of de vrucht goed heet 🥵 is, slik het maar niet door, zo spaar je je maag!!

So far, goed gedaan.🤙

IMG_1177.jpeg

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
Geplaatst:
4 uren geleden, Ruderalis zei:

Wat me nog meer opvalt is dat het percentage originele vrucht vorm hoger lijkt te zijn dan vorig jaar bij deze nieuwe zaden, dus dat is een goede zet geweest.

Ook zijn de rijpe vruchten dieper, harder helder rood, dat bevalt me ook.

Ze zien er inderdaad allemaal mooier uit dan vorigjaar. 🤙  Ben ook benieuwd hoe deze smaken en kwa hitte zijn.

4 uren geleden, Ruderalis zei:

Als laatste ben ik natuurlijk wel nog benieuwd naar de hitte, mocht je toch nog willen proeven hoe het daar mee staat, snij dan van de zijkant van een vrucht een vlakje van zo’n 2cm doorsnede af en stop het in je mond, kauw dan 5 keer en spuug het dan uit, dat is meer dan genoeg om te weten of de vrucht goed heet 🥵 is, slik het maar niet door, zo spaar je je maag!!

Geheel mee eens. Ik voel het alleen niet zo in mijn maag, maar als het éénmaal in me darmen zit. Dan beginnen de krampen, buikpijn en hevige onderrug pijn. 

• Like 1
Geplaatst:

@rorror,

het blijft een leuk project dat reaper kweken, je ziet nu ook duidelijk dat het zoeken naar betere zaden resultaat kan opleveren.

Doch waren de planten van vorig jaar wel degelijk ook reapers maar van een mindere kwaliteit, ik zie duidelijk terug kerende overeenkomsten dit seizoen.

Heet waren ze vorig seizoen zeker wel dus ben ik idd. vooral benieuwd hoe dat met deze jongens uitpakt.

Ook jij kan dat weer mee maken dit seizoen want je weet dat ik beloofd had het 1 en ander naar je op te sturen als er meerdere soorten hier rijp zijn, ben ook erg benieuwd naar de Pink Tiger aangezien die scherper lijkt te zijn dan men bij voorbaat verwacht!

Verder kan je mooi zaden oogsten uit de pepers die ik je stuur, het zijn allemaal pepers van Italiaanse komaf.👍

• Like 1
Geplaatst:

De Challenge Reaper staat er nog steeds prachtig bij, er zitten inmiddels flink wat micro vruchtjes in!

Het verwijderen van de tomaten doet m ook goed, er valt nu een stuk meer licht onderin tussen de bladeren dus ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Ook voor de reaper hoop ik nog op een langdurige zonnige periode want dat is voor deze soort wel gewoon van belang, maar ook hierbij gewoon weer geduld.

Het ziet er in iedergeval goed uit en ik hoop er op dat deze grote ronde plant straks vol hangt met rode vruchten.

IMG_1304.jpeg

IMG_1303.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Mijn CR chocolate (buitenteelt, beschut, pot) gaat redelijk goed.

Nu een stuk of acht vruchten die het wellicht gaan halen.

Hier de eerste serieuze, nu 5 cm lang (incl. staartje)

20230725_CRchoc.jpg

Om onbegrijpelijke redenen is mijn Mdme Jeanette (makkelijker dan CR, maar ook traag) zelfs vroeger dan mijn gewone Cayenne. Hier de eerste nét rijpe van enig formaat (4 cm):

20230725_Arie_1e_MdmeJeanette.jpg

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Op 8-7-2023 om 15:31, Ruderalis zei:

Vanmorgen is er heel fijne post bij ons bezorgd van mijn nieuwe peper vrienden uit South Carolina Amerika 🇺🇸, ik dacht trouwens dat ze in de North zaten want ze zitten op de grens maar het is South Carolina!

De echte originele Carolina Reaper red zaden zijn dus afgeleverd en ik ben als een kind zo blij.☺️

Enige info over het bestel proces; het is een groter gedoe als zaden bestellen in Italië, het is gewoon een stuk duurder allemaal, de zaden zijn normaal geprijsd maar de verzendkosten zijn niet mals en uiteindelijk moet je ook nog invoerrechten betalen dus goedkoop is het niet, verder duurt het ook iets langer voor je de zaden in huis hebt, maar voor mij is het het allemaal waard!🤙

De zaden zullen in het nieuwe seizoen gebruikt gaan worden, 3 planten aan 1 kant van de tunnelkas en geen andere pepers in de tent of tuin, ik ga ze dus afgeschermd kweken met veel ruimte om te groeien, op het zaden oogsten zal ik selectie toepassen en dus twee batches aanhouden; batch 1 zaden uit het juiste phenotype vrucht en batch 2 zaden niet uit het juiste phenotype vrucht!

Alles zal te volgen zijn in dit topic want voor mij is het reaper project nog niet voltooid!!😆

dan nog de foto’s;

IMG_1080.jpeg

IMG_1081.jpeg

😎🌶️

Op zich zal het verzenden niet veeeel duurder zijn, bij gelijkaardige methode waarschijnlijk goedkoper, want de voormalige $1,- Global stamp is weliswaar nu $1,40, maar daarvoor kun je 1 Oz.=28.1 gram wereldwijd versturen in envellopje. Pakketten zijn duurder, zelfs via USPS, al zijn er goedkopere opties als de de USPS prijslijst helemaal doorspit. Maar een phytosanitary certificate en inklaring kosten geld. Dat maakt het officieel versturen DUUR.

Die plant uit Italiaans zaad ziet er ook echt mooi uit zeg, zo bossig heb ik pepers eigenlijk nooit gezien. Met zo een zou ik al mijn handen dicht knijpen.

Maar jij strest ze juist met veel water, niet met weinig/droogte interval?

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

@henkgDat ene jaar dat ik de echte Mme had merkte ik ook dat het een heel langzaam kiemende, groeiende en laat rijpende peper is. ik vind eind juli zo gek nog niet voor Chinense en zeker de Mme. Nou herinner ik mij niet hoe vroeg je precies begonnen bent.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...