Ga naar inhoud

De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

CR 2024  

14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben van wat reapers zaad geoogst, zodra de zaden droog zijn stuur ik ze in voor de biodoos + nog wat andere zaden die al droog zijn, het wachten is op de reaper zaden!

We hebben de reapers in mooie stukjes gesneden om ze te drogen en er flakes of poeder van te maken,

IMG_2146.jpeg

Met de placenta’s zit t ook wel goed,

a76adf68-3885-4e87-a70a-43e61360a888.jpeg

😎🥵

• Like 3
Geplaatst:

In principe stuur ik de zaden naar flup zodat die ze aan de doos 📦 kan toevoegen maar ik ben ook bereid ze naar de gene waar de doos op dat moment is op te sturen!

Zodra de zaden droog genoeg zijn kom ik naar het biodoos topic en zullen we kijken waar ik ze het best naar toe kan sturen.😉

• Like 3
Geplaatst:

Naar de ‘eigenaar’ van het moment sturen, of alvast naar de volgende, lijkt me een prima plan @Ruderalis! Dan kunnen diegenen die de doos nog krijgen er nog van profiteren. Waarschijnlijk is dat na mij maar dat mag de pret niet drukken. Er zit genoeg in! 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb mn meest gnarly reaper vrucht met een afwijkende vorm afgelopen vrijdag ook in een FB groep gepost waar ik ook aan mee doe!☺️

En wat ik al dacht, vele mensen zijn het er mee eens dat het een plaatje is en toch wel bijzonder.😍

De like’s blijven binnenstromen en de vaart zit er nog steeds goed in, ben benieuwd waar het op uit komt,

IMG_2149.png

• Like 1
Geplaatst:

De bovenstaande reaper chunks zijn inmiddels gedroogd en tot reaper flakes omgezet.

De flakes ruiken aantrekkelijk en smaken ook lekker met een paar korrels maak je bijvoorbeeld je saté saus lekker pittig 🥵, het blijft echter wel oppassen en is alleen bruikbaar in micro hoeveelheden.☺️

IMG_2151.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Ze lijken me wel verbrand. Ik zou proberen de temperatuur van de oven onder 56 graden te houden. Meeste moderne  ovens hebben helaas een thermostaat die begint bij 160 graden. Bof nog met een met een draaiknop. Ik gebruik de hete luchtfunctie. Deur kan op een kier om vocht af te voeren. 

Je weet waar de 7pod/pot pepers hun naam vandaan hebben, heh grotere hoeveelheden kan ook, maar dan moet het goed verspreiden over grotere volumes.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@donaldk,

verbrand is het zeker niet maar wel flink door gedroogd tot op het randje, doe je dat niet zijn de flakes zo goed als onbruikbaar!

Als je niet zorgt dat zo goed als alle vocht eruit is blijft het echt veel te heet 🥵 om er ook maar iets mee te doen, verder heeft een reaper ook een veel te penetrante smaak als er nog vocht in zit dus dat haal je zo ook naar beneden.

De flakes zijn nu goed van smaak en net te doen qua hitte bij micro gebruik, er zitten nog rode stukjes tussen en dat is jammer want als je die treft sta je gewoon weer in de brand 🔥 

Ik heb het gewoon weer hetzelfde gedaan als vorig jaar en het is gewoon prima gelukt en nog steeds oppassen bij gebruik.😆

Geplaatst: (aangepast)

Het leek mij veel bruin en niet rood, vandaar, wanneer je het rond de 50 graden kan drogen blijven pepers rood. En ja dat duurt dan echt lang, gerust 24 uur+.Dus liefst 10 of meer griltray-tjes tegelijk zoveel er past. En ja met dit weer moet je enkel het traytje uit de oven halen welke pepertjes je gaat malen, misschien twee grilschaaltjes tegelijk, ander wordt het weer slap in plaats van krokant. Na crushen/breken peperdelen wordt het wat minder gevoelig voor vocht in de lucht.

@rorrorhad een heteluchtoventje gekocht en niet een officiele voedseldroger. Daar moest ik aan denken vanmiddag toen ik bij de Dirk was. Hadden daar nog geen prijs tijden het uitpakken, maar blijkt dus 80 euro te zijn. Helaas vanaf 80C, dat is te hoog, wanneer correct. Als oven is de 200C te weinig. 1700W volgens website, dus ik verwacht niet dat die 200C stabiel gehaald word.

https://www.dirk.nl/boodschappen/non-food/non-food/daewoo-heteluchtfriteuse-dhfryer12l/81229

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Mijn eerdere pogingen om in de oven te drogen, kwamen er ook wat zwartig uit. Smaakte daarna ook lichtjes verbrand. Minimale temp zou 50graden zijn, maar was blijkbaar wat hoger.

@donaldk is wel een echte voedsel droger. Temp instelbaar van 35c tot 80.graden. Vandaag waarschijnlijk de laatste pluk doen, en dan de tweede vracht drogen. Aangezien de lucht in huis naar pepers ruikt, ga ik hem dit keer gewoon buiten onder eem afdakje zetten, en mag die daar gaan drogen. 

@Ruderalis ik had van de week een mayo kruiden dipsausje gemaak, met een aantal vlokjes carolina reaper er in. Dan met naturel chips dippen in het sausje. Was me goed bevallen,maar wel flink zweten en drinken tussendoor. 

• Like 2
Geplaatst:

@rorror alle rijpe Etna en GHP pepertjes zijn de steeltjes van doorgeknaagd, ik zie nog wat aangevreten vruchten op de potgrond liggen:-(.

Een oventhermometertje, gewoon mechanisch van Blokker of Action is bijna noodzakelijk om oven/droger in te stellen. Of jouw probe met thermostaat. Nadat het vocht grotendeels weg is loopt de temperatuur weer op.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Mn vrouw kreeg vanavond op het werk een potje zelf gemaakte Reaper sambal 🥵 van iemand die ze 5 reapers had gegeven!

Het ziet er goed uit, je ruikt duidelijk reaper en het is heet 😆, niet te kort, wel heel leuk alleen weet ik niet direct hoe de sambal te gebruiken.

Reaper Sambal,

IMG_2169.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Voorlopig de laatste Reaper post van het seizoen vanuit de tent.

Het is nu wel gedaan met het groei en rijpings tempo, de temperatuur is inmiddels te laag.

Zoals gezegd zal ik de plant zo lang mogelijk in de tent laten staan om te zien wanneer die het echt niet meer aan kan, omhakken kan altijd nog!

Ik heb een tijdje geleden de helft van het blad weggehaald en weer flink gesnoeid dus het mooie is nu wel over, ik heb dit gedaan om m nog meer te dwingen verder af te rijpen, er hangen nog veel onrijpe vruchten in en enkele geel oranje vruchten als de plant om gaat zal ik die vruchten nog oogsten voor de totaal uitslag.

IMG_2185.jpeg

IMG_2186.jpeg

IMG_2187.jpeg

IMG_2188.jpeg

IMG_2189.jpeg

IMG_2190.jpeg

😎🥵

• Like 1
Geplaatst:

Staat er zo nog mooi bij in de tent. Mooi plekje zo om wat wintergroente neer te zetten! B.v. winter postelijn, ook nog erg lekker. 

HIer beginnen veel pepers hun blad te laten vallen.

Ben later met opruimen, vanwege 3weken terug ongelukje met me rechter hand.

Kan al wel wat weer meer, maar nog steeds amper kracht zetten of goed met een pen schrijven.

• Like 1
Geplaatst:

@rorror

beterschap ❤️🩹 met je hand, handen zijn wel heel belangrijk!

Postelein is idd wel heel lekker maar ik ga even een paar maandjes niet tuinieren 👨‍🌾, even opladen voor t nieuwe seizoen wat hier alweer in februari begint!😆

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Laatste post van dit Reaper seizoen aangezien de Challenge plant vandaag 15 november is om gehaald!

De plant heeft het lang vol gehouden maar nu werd het snel minder en veel van de vruchten die nog hangen raakten aangetast dus einde verhaal.

eind conclusie;

de Italiaanse Reaper zaden zijn top het heeft een uitmuntende plant opgeleverd de mooiste peper plant die ik ooit gekweekt heb.

de opbrengst was helaas laag gemiddeld maar dat had vooral te maken met de late ontkieming van de gebruikte plant.

de hitte van de vruchten was extreem dus ook dat zit goed.

de opbrengst;

68 rijpe Reapers

8 gezonde Reapers vandaag 

35 onrijpe Reapers in de afgelopen tijd

30 aangetaste Reapers

141 Reapers totaal.

de laatste Reapers van vandaag,

IMG_2301.jpeg

😎🌶️

• Like 5
  • 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 15-10-2023 om 23:05, Mai Pensato zei:

Hier nog een update van mijn Carolina Reaper challenge plant.

Ik heb  inmiddels 65 rijpe vanaf geplukt.  Een week geleden 31 stuks en deze wogen gemiddeld 5,5 gram. @Ruderalis is dat normaal ?

Vanmorgen heb ik de plant weer flink kaal gesnoeid, ongelofelijk hoe snel hij weer nieuwe bladscheuten en bloemknopjes maakt.

Er hangen nog ongeveer 100 stuks aan de plant en ik verwacht die allemaal nog wel rijp te krijgen. Als het in de kas niet meer lukt snijd ik de stengels met groene vruchten af en zet die binnen in een vaas.

Mijn plant is ongeveer 2 meter hoog, in eerste instantie heb ik 4 stengels aangehouden, later meer.  Ziet er heel anders uit dan die van @Ruderalis

Het aantal vruchten (ongeveer 165 dus) valt me nog enorm mee, zeker als je bedenkit dat tijdens de hete juni maand alle bloemetjes gedurende zeker 4 weken er af gevallen zijn.

Ik kom er nu achter dat ik hier nog niet het eindresultaat van mijn eerste jaar Carolina Reaper had vermeld (wel op mijn Insta, maar niet op MTF). Vandaar alsnog.

Per 15 october had ik dus 65 rijpe vruchten geoogst en hingen er nog heel veel groene en net kleurende vruchten aan. Ik hen de plant enkele keren echt flink kaal gesnoeid. Eind october heb ik nog eens 124 CR pepertjes geoogst en de plant opgeruimd. Dus in totaal 189 vruchten.

63 daarvan waren nog niet helemaal rijp en heb ik nog binnen in huis in een vaas gezet om verder af te rijpen.

We hebben zelf nog steeds geen CR geconsumeerd, we durven het niet goed aan.. Heb we nog steeds 8 pepers in de vaas binnen staan. Die gaan we vermalen tot peperpoeder. En dan heel voorzichtig doseren...

Ik heb de pepers allemaal goed kunnen verkopen aan liefhebbers uit de buurt.

De laatste foto's van kweekseizoen 2023:

Foto's van eind october in de kas:

CarolinaReaper2023-10-2101.thumb.JPG.6cf20a0db5fc49f453e296eae6817337.JPG

CarolinaReaper2023-10-2102.thumb.JPG.01a1c9e3a9a06b363c80c747b65e3288.JPG

CarolinaReaper2023-10-2103.thumb.JPG.ccf3ec83406322bdd0fc7003e5abab6e.JPG

In de vaas binnen:

CarolinaReaper2023-10-27.thumb.JPG.e37fe32916ad652d45830766bafac72c.JPG

En foto van vandaag: de laatste 8 binnen, al vrij ver gedroogd:

CarolinaReaper2023-12-28.thumb.JPG.7c898f6ce02b266b43ed0591745eb4e7.JPG

• Like 4

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• Mai Pensato changed the title to De Carolina Reaper 2023 & 2024 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)
Geplaatst:

Het jaar 2023 is bijna voorbij. Sommige peper-freaks hebben hun eerste pepers alweer gezaaid.

Ik ga zelf weer diverse pepers kweken en ook weer de Carolina Reaper en wil mijn ervaringen hier blijven delen.

In plaats van een nieuwe topic aanmaken heb ik de naam van dit topic gewijzigd in "2023 & 2024" kweek challenge.

Heb ook een poll toegevoegd zodat we weten wie hier op MTF nog meer de CR gaat kweken.

Vorig jaar heb ik de CR (en de Habanero) op 15 januari gezaaid. Dit jaar ga ik het nog wat eerder doen, tussen 5 en 10 januari.

Heb nog wat andere zaken die ik wil veranderen, met name om te voorkomen dat komend jaar weer tijdelijk alle bloempjes er af vallen, zoals dit jaar tijdens de hete juni-maand. Daar kom ik later nog op terug.

• Like 2

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hier is kweekseizoen 2024 met de Carolina Reaper weer begonnen !

Op 13 januari heb ik gezaaid 2 zaden die ik over had van vorig jaar, die @Ruderalis mij gestuurd heeft en afkomstig van Semistrani (Italie) en 2 zaden die ik nieuw gekocht heb (10  zaden bij 123zaden.nl)

Eerst 12 uur voorgeweekt in lauwwarm water en vervolgens gezaaid in steenwolpluggen (25x25x40mm) natgemaakt met voedingsoplossing met een lage EC.

Deze op een warmtematje gezet waarbij de temperatuur continu tussen 27,5 en 28,5 graden gehouden wordt. En afgedekt met plastic om de RV hoog te houden.

9 dagen later (= gisteren) waren 3 van de 4 zaden gekiemd (van de Italiaanse zaden is er 1 nog niet tevoorschijn gekomen). Vorig jaar was het trouwens al na 8 dagen.

Foto van vandaag van de 3 baby-CR's:

CarolinaReaper2024-01-23.thumb.JPG.5e6d1ee0f903db1e171e8c220dc6b1b9.JPG

• Like 3

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We hebben de verse zaai en kiem spullen binnen gekregen dus ergens deze week zullen we weer van start gaan!

De Reaper zaden zullen tussen de 27 en 28 graden ontkiemt worden in een propagator tentje op een thermostaat geregelde warmtemat in zaai/stek aarde, ze zullen opgroeien onder T5 verlichting.

Het zijn 2 verschillende strains Carolina Reaper rood.

IMG_0099.jpeg

🌶️😎

• Like 3
Geplaatst:
2 uren geleden, Ruderalis zei:

ze zullen opgroeien onder T5 verlichting

Geweldig! Zijn net je kinderen 😃! Ga dit met veel plezier volgen, intrigerend hoe jullie hier mee bezig zijn. Je wil bijna zelf ook aan de slag met de CR. Vorig seizoen hadden jullie prachtige planten, vooral ook die van @Mai Pensato. Ik heb helaas geen plek genoeg dus ik houd het zelf bij de eetbare pepers 😊.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb met een nieuw emailadres moeten inloggen. Op de één of andere manier kon ik niet meer inloggen.

Vorig jaar regelmatig gepost in het pepertopic, LeonW, maar nu dan Polly 168

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...