Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb een klein gedeelde van de aardappelen (lekkerlanders)geoogst.

Ze zagen er nog goed uit.1 hele kleine aardappel had doorwas maar de rest was goed.wel klein .de temperatuur gaat omhoog volgend week en ik ga 3 weken op vakantie.krijg ik dan doorwas. Of is het niet warm genoeg daarvoor?

PXL_20230805_151210660.MP.jpg

Geplaatst:

Het ligt meestal aan de moederplant.

Is die al goed op haar retour dan zal die afsterven en de piepers gaan in rust.

Je kan het loof ook verwijderen als het zo ver is en later oogsten.

Zit er nog genoeg leven in dan gaat de plant vrolijk verder voor een tweede ronde.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de Pink Fir Apple geoogst, zat phytophthora in het loof en ook al in een klein deel van de knollen. Totale opbrengst een 60L speciekuip vol. Leuke vormen hebben de aardappelen van dat ras trouwens. 

De Sevilla blijven nog staan tot ze vanzelf afsterven, daar geen spoortje phytophtora te zien dus de belofte van de resistentie klopt tot nu toe heel aardig. 

20230808_175416.jpg

20230808_231920.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb ze ook. Erg lekker, goede opbrengst voor een speciaaltje (800 gr per poter). Maar gevoelig voor doorwas. Wat niet handig is bij verhoogde bedden.

En gemopper van mijn man omdat ze lastig schoon te maken zijn.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Opbrengst is inderdaad goed. Het pootgoed dat ik had was een halfvol plastic druivenbakje van de MTFD en het resultaat is een speciekuip bijna helemaal vol. Sevilla zijn trouwens wel makkelijker schoon te maken, dat zijn gewoon ovaalronde aardappels zoals de meeste moderne rassen. De Pink Fir met dergelijke uitstulpingen zijn denk ik makkelijker in de schil te koken, die wrijf je er nu zo af indien nodig.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag me knikkers opgegraven.

Zal er vast nog 10 vergeten zijn maar gompy wat zijn ze kleinnnnn

Kan ze bijna laten liggen en gewoon nieuwe seizoen weer in de grond plompen

Afbeelding

• Like 2

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Hier ook zeer matige opbrengst en vroeg er uit getrokken. De coloradokever hield huis op het complex, ik begrijp dat die in de grond overwintert dus dat voor volgend jaar doeken of netten ook weinig zin hebben. Hm. Heb recent wel neemolie aangeschaft, dat schijnt ook de levenscyclus van de coloradokever te verstoren. Maar toen waren ze er al uit. We gaan het zien volgend jaar. In elk geval bleek de neemolie een geschenk uit de hemel om de meeldauw in onze foliekas aan te pakken. Wel rottig klusje maar werkte fantastisch. Aanrader! 

Verder zie ik in diverse tuinkalenders dat je in augustus ook nog aardappelen kunt planten? Welke dan? En hoe kom ik daar aan? Leveranciers leveren allemaal alleen in het seizoen, hooguit april/mei. Iemand hier ervaring mee of tips voor? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Nee, de grond kan weer voor andere planten gebruikt worden, geen tomaten of aardappel familie.

En de opbrengst kan meevallen, maar ze kunnen ook aangetast zijn dus regelmatig controleren.

Bij de aardappel zit de aantasting van binnen en is niet gelijk zichtbaar.

Zelf vindt ik het lastig in potten, snel te droog etc.

De teeltduur is afhankelijk van de soort, vroege soorten hebben een korte teeltduur van ong. 3 maanden.

Geplaatst: (aangepast)

Zijn bintjes, dus dit is erg vroeg voor ze, slechts 3 maanden. Dus morgen planten trekken en in de gft bak ermee. En dan 80L zak legen. Zitten ook veel te veel planten in zijn enkele rechte stelen, totdat ze omvielen. Ondanks de bamboestokken met twee touwtjes eromheen.  Ze groeiden direct lang en recht voordat er bamboe omheen stond zo vol bleek het. Ik had geen stikstof toegevoegd. Daarna kreeg ik licht bad dus het=b ik wat stikstof meststof toegevoegd ter correctie ook wat smeerwortel gier voor wat tekenen van chlorose en dus kalium tekort.

En dus ook niet voor pepers of aardbei.

Zou wel een mooie test zijn voor de kunsten van Roland en zijn Phytophthora resistente kruisingen... Grond met besmetting gebruiken. @Roland

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Waarom geen pepers?

Die zijn toch geen familie van de tomaat en aardappel?

Phytophthora_infestans heeft een nieuwe agressievere Aziatische varianten gekregen die ook in  zeker drie jaar in de bodem kunnen blijven leven.

Voorheen waren er een waardplant, restafval  of vergeten besmette knollen nodig om de ziekte door de winter te helpen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...