Patrijs Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Heb ik het altijd verkeerd gedacht.😳 Ook nog nooit paprika's met aardappelziekte hier gezien, maar dat komt misschien omdat ze onder glas stonden. Weet jij of er veel besmetting optreed? Quote De moestuin van Patrijs
donaldk Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 (aangepast) Ik heb het nog niet gehad, zover ik weet, maar qua verwelkingsziekte enzo zijn er kruisbesmettingen met aardbei, al zijn dan aardbeien weer gevoeliger voor oude peper-/tomatengrond, maar ik heb geen artikelen of zo. Ik denk dat ik een tomatenplantje heb staan die aan een van de twee takjes aangetast is, de oranje en groene vruchtjes nog niet, dus gezegd pluk ze morgen maar die paar en hopelijk rijpen ze wat na. Dan moet hij weg. Was een plantje dat tot voor kort nog in 455 ML potje stond ook met die regen, dus ook voedingsgebrek. Twee kleine schaaltjes bintjes, van erwt tot redelijk formaat. Oude lijken helemaal verdwenen. Dus kriel en ook doorwas. Zak scheurde al, dus kan totaal niet tegen weersinvloeden:-(. Bovenste deel zak was aardappelvrij. 20 augustus 2023 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
tuinLB Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 Het grootste deel van de aardappel oogst is weer binnen. Nog 2 rijen te gaan. Oogst valt behoorlijk tegen dit jaar maar dat was te verwachten. De vroege aardappels kwamen slecht op gang met het slechte weer en daarna in alle aardappels extreem veel Colorado kevers. Moet het rekensommetje nog even maken nadat ook de laatste 2 rijen geoogst zijn. Maar vermoed zo'n 30 % minder oogst dan in een "normaal" jaar. Quote
woldistel Geplaatst: 21 augustus 2023 Geplaatst: 21 augustus 2023 @Patrijs Ik moet zeggen dat phytophtora die de aardappelen en tomaten aantast bij mij ook niet veel slachtoffers maakt onder de paprikas en pepers,maar de capsicum tak van de familie heeft wel zijn eigen phytophtora variant nl: phytophtora capsici. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 21 augustus 2023 Geplaatst: 21 augustus 2023 Oh dat heb ik ook wel af en toe, aan het einde van het jaar als het wat kouder wordt.Dacht dat het botrytis was.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
naomi25 Geplaatst: 27 augustus 2023 Geplaatst: 27 augustus 2023 Op 20-8-2023 om 01:15, Tanja65 zei: Verder zie ik in diverse tuinkalenders dat je in augustus ook nog aardappelen kunt planten? Welke dan? En hoe kom ik daar aan? Leveranciers leveren allemaal alleen in het seizoen, hooguit april/mei. Iemand hier ervaring mee of tips voor? Ik las het ook maar kon ook geen pootgoed vinden. Uiteindelijk bio aardappels in de grond gestopt. Ben benieuwd! Quote
RedTomato Geplaatst: 6 oktober 2023 Geplaatst: 6 oktober 2023 Ik baal, veel van mijn aardappelen in opslag zijn slecht geworden. Ik weet niet waarom. De Nemo ertussen blijft koppig wel goed. Maar ja, in aanraking met vieze aardappelen merk je toch dat ook daar de kwaliteit van achteruit gaat. Heb nu dus de rassen gesplitst. Ben zo toch veel kwijt gegaan. Zou het kunnen dat ik ze te laat geoogst heb? Ze waren droog en koel opgeslagen (in dezelfde ruimte als de Nemo en die heeft nergens last van) Quote
Patrijs Geplaatst: 6 oktober 2023 Geplaatst: 6 oktober 2023 Meestal is dat phytophtora die in de aardappel is gekomen bij of voor het rooien vooral bij natte grond en of beschadigingen. Dat kan tot drie maanden later schade geven en de rottende steken de gezonde weer aan. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 21 oktober 2023 Geplaatst: 21 oktober 2023 Ik heb meerdere kratten met goeie aardappels hoor, maar ook deze : Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 21 oktober 2023 Geplaatst: 21 oktober 2023 Nomnomnom, dat moeten wel lekkere aardappels zijn 🙃 1 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 (aangepast) Hoeveel aardappels poten jullie normaal en hoe groot is het bed hiervoor? Is dit een vierkant vak of langere rijen met een smal vak? Ik heb nu nog ongeveer 6x6 meter over, wat ik wil bestemmen voor o.a. wisselteelt aardappels. Dus zit te denken aan een bed van 6x2 meter, elk jaar opschuiven. Voor mij zal het de 1e ervaring zijn met aardappelen telen, daarom biologische keuze Carolus zodat spuiten overbodig is. Het is te weinig om er de winter mee door te komen; het is voor ons prima. Vraag: Is aardappelen telen te doen met een smal bed en lange rijen? Gezien in het gehele vak (6x6) weinig speelruimte zit gaat wisselteelt op termijn goed? PS: als eenmaal de kas staat kan het zo maar zijn dat er meer ruimte is. Het vak is in principe 9x6, maar vooraan de kas had ik eerst andere idealen 🫣 deze zijn gesneuveld; toch houdt ik graag wat marge; het 1000 liter vat moet ook nog een plekje. Maar misschien is 7x6 wel mogelijk. 15 december 2023 aangepast door Vlietzicht Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
marcelru Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 57 minutes ago, Vlietzicht said: Hoeveel aardappels poten jullie normaal en hoe groot is het bed hiervoor? Is dit een vierkant vak of langere rijen met een smal vak? Een stuk of 80, de helft Carolus, de andere helft Alouette. Precieze afmetingen weet ik niet, grofweg 5x5m, denk ik. Typisch 9 rijen met 9-10 planten per rij, verspringend tussen de rijen, plantafstand zo'n 40 cm in de rij, 50-60 cm tussen de rijen. Diep geplant in losse grond en aangeaard. Elk jaar zo'n 3-4 kisten piepers. Afgelopen jaar wat minder vanwege het droge voorjaar. 1 hour ago, Vlietzicht said: Is aardappelen telen te doen met een smal bed en lange rijen? Gezien in het gehele vak (6x6) weinig speelruimte zit gaat wisselteelt op termijn goed? Moet goed kunnen. Wisselteelt voor aardappels is typisch vier jaar vanwege aardappelmoeheid (aardappelcysteaaltje). Als je 6x2 doet op 6x6 dus elke vier jaar een jaar overslaan 😞 1 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 15 december 2023 Geplaatst: 15 december 2023 @marcelru je hebt gelijk. Zit ik de hele week na te denken aan m'n systeem en het valt al weer in duigen terwijl het Velt boek onder m'n stoel ligt 😏 (Het zal nog wel vaker voorkomen hoor met een warhoofd als mij) Nu maar hopen dat er toch genoeg ruimte is dan als de kas er straks staat. Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.