timvk2000 Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 7 hours ago, Kevins Moestuin said: Β ik weet ook helaas niet wat de oorzaak is Heb wel eens gelezen dat als de grond vers bemest is en dan met stro wordt bedekt dit te veel βbroeitβ en ammonia niet weg kan, volgens mij was dat in de kas, maar met het huidige weet misschien ook buitenΒ 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 @timvk2000Β dat klopt inderdaad in het geval van verse mest, maar de mest waar het instaat is al minstend 1 jaar oud, en de meloen zelf staat in een gat ten grote van en 20l bouwemmer gevuld met potgrond. Quote
Ruderalis Geplaatst: 12 juni 2023 Auteur Geplaatst: 12 juni 2023 Ik sta te kijken hoe hard de Sugar Baby watermeloenen π inmiddels groeien, ze beginnen nu echt goed te klimmen, ze groeien per dag π, Β 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 @RuderalisΒ ik merk ook wel bij de meeste andere gewassen nu de nacht temperatuur omhoog is dat alles echt een heel stuk sneller ineens gaat, helaas hebben de meeste meloenen bij mij toch dat slap hangende blad, denk toch te warm, of teveel water? Te weinig zeker niet.Β 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 13 juni 2023 Auteur Geplaatst: 13 juni 2023 @Kevins Moestuin, Β Het slap hangen van het blad komt door de hoge temperaturen, het water in het blad verdampt zo snel dat het blad slap gaat hangen! Β Is niet echt wat tegen te doen, je ziet het ook bij sommige pompoen planten en peper planten, als je dan weer water geeft als de zon weg is en het wat minder warm is trekt het weer bij. Β De Sugar Babyβs zijn klein bladige planten met hard blad en zijn juist geschikt voor erg warm weer dus die hebben dat niet, de zaden die ik gebruik komen uit ItaliΓ« dus die planten zijn zo ie zo iets meer gewend.π 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 13 juni 2023 Auteur Geplaatst: 13 juni 2023 Vandaag de eerste bloemen met een meloentje eronder ontdektπ, erg leuk hoe de Sugar Babyβs tot nu gaan! Β Vandaag wat toegedekt met wormen mest voor het water geven en ze hangen op mooie plaatsen, Β Β Β 3 Quote
Nieuw Geplaatst: 16 juni 2023 Geplaatst: 16 juni 2023 @RuderalisHoe heb je vrouwelijke bloem wakker gemaakt? Die van mij wordt maar niet wakker terwijl 1 voor 1 mannnelijke bloemen wakker zijn geworden, dan heb ik over meer dan 4 bloemen. 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 16 juni 2023 Auteur Geplaatst: 16 juni 2023 (aangepast) @Nieuw, Β Ik heb daar niks voor gedaan, ze staan wel in een tunnelkas wat een + is voor meloenen en verder staan ze op zeer goed opgebouwde grond en krijgen veel water met dit warme weer en regelmatig voeding, momenteel nog groeivoeding en verder af en toe vis emulsie en wortel stimulator! Β Meloenen kunnen veel voeding verwerken dus in ieder geval regelmatig voeden, als je planten al wat groter zijn zou ik vooral bloei voeding gaan geven om de bloei te stimuleren, daar ga ik vanaf nu ook mee aan de gang! 16 juni 2023 aangepast door Ruderalis 1 Quote
Nieuw Geplaatst: 16 juni 2023 Geplaatst: 16 juni 2023 Met voeding geven ben ik altijd voorzichtig geweest omdat kleine of eenjarige planten wortelverbrading kunnen krijgen. Quote
Ruderalis Geplaatst: 17 juni 2023 Auteur Geplaatst: 17 juni 2023 Mooi bloempje in de Sugar Baby watermeloenen π, Β 2 Quote
HerbalX Geplaatst: 19 juni 2023 Geplaatst: 19 juni 2023 On 6/13/2023 at 8:37 PM, Ruderalis said: Vandaag de eerste bloemen met een meloentje eronder ontdektπ, erg leuk hoe de Sugar Babyβs tot nu gaan! Β Vandaag wat toegedekt met wormen mest voor het water geven en ze hangen op mooie plaatsen, Β Β Β Ik heb sugar baby dit jaar voor het eerst staan maar ik heb eigenlijk geen idee of, en hoe ik deze plant moet snoeien.Β Mijn cantaloupe snoei ik elke 3-5 nieuwe bladeren om de aanmaak van vrouwelijke bloemen te stimuleren, maar dien ik dit ook met de Sugar Baby te doen of heeft deze een andere behandeling. nodig ?Β 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 19 juni 2023 Auteur Geplaatst: 19 juni 2023 @HerbalX, Ik zou de Sugar Babyβs niet snoeien, laat maar gewoon gaan, wel rot blad verwijderen! Β De originele Sugar Baby word een niet al te grote plant en heeft zn blad en ontwikkeling gewoon nodig. Β Om de bloei te bevorderen is regelmatig bloei voeding geven echt een + , water meloenen hebben vooral veel water nodig en voeding, dat is de basis en de plant is het transport systeem dus niks weg knippen.π Β Ps; het best voed je ruim onder de aanbevolen hoeveelheid heel regelmatig, inplaats van de aanbevolen hoeveelheid maar af en toe, spoon feeding heet dat, ik doe dat met de meeste planten die ik kweek, spoon feeding komt uit de pompoen kweek! 2 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 juni 2023 Geplaatst: 19 juni 2023 Op 4-6-2023 om 10:56, Mai Pensato zei: Dit jaar kweek ik voor het eerst ook meloenen. Gekozen voor Cantaloupe. Ik heb ze gezaaid op 30 maart en 2 planten geplant in de kas rond half mei. Β Hier een update van mijn eerste meloenen teelt ooit. Vergeleken met 2 weken geleden zijn zowel de vruchten als de planten snel gegroeid. Aan iedere plant groeien nu 3 meloenen uit, de grootsten zijn 12 cm hoog en 10 cm breed. En ook de 8 stengels groeien maar door, ze zijn nu ongeveer 3 meter lang. Ik heb een extra draad getrokken en laat ze nu als een soort dakje erover groeien. Het klopt dat er geen nieuwe vruchten meer zetten op het moment dat er uitgroeiende vruchten aan de plant hangen. Zelfs vruchtjes die goed gezet leken worden geel en verschrompelen. Mijn plan is om nog een groter tweede zetsel te krijgen. Waarschijnlijk ga ik de 8 stengels binnenkort weer toppen, zodat er weer nieuwe zijscheuten komen met veel vrouwelijke bloemen. De vraag is hoe lang het nog duurt voordat de eerste vruchten rijp zijn. Iemand een idee ? Twee tot drie weken ? Β De foto's (zojuist ook op Instagram geplaatst): Β Β Β Β afgestorven vruchtje:Β Β Β 6 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Ruderalis Geplaatst: 19 juni 2023 Auteur Geplaatst: 19 juni 2023 (aangepast) @Mai Pensato, Β prachtigπ, Β op je vraag heb ik geen antwoord! Β Hier ook eerste keer meloenen en zodoende heb ik me tot nu toe alleen nog maar in de Sugar Babyβs verdiept. Β Dit is hoe je bij de Sugar Babyβs ziet of ze rijp zijn, Β 19 juni 2023 aangepast door Ruderalis Quote
Roland Geplaatst: 19 juni 2023 Geplaatst: 19 juni 2023 Watermeloenen en honing meloenen zijn twee totaal verschillende soorten en zouden beter elk een eigen topic krijgen. Β De honingmeloen gaat geuren bij rijpheid en bij de steel zullen scheurtjes ontstaan. Je kunt ze dan oogsten. Hoe snel de vruchten rijpen na zetting is rasafhankelijk.Β Quote
Ruderalis Geplaatst: 19 juni 2023 Auteur Geplaatst: 19 juni 2023 (aangepast) Neemt niet weg dat bovenstaand filmpje gewoon een interessant filmpje is voor de mensen in dit topic die water meloenen proberen te kweken en uiteraard past deze informatie prima in dit topic! Β Ps; dit is betreft de water meloenen correcte info, als je op YouTube zoekt zijn er talloze meloen kwekers die zich hier aan vasthouden.π 19 juni 2023 aangepast door Ruderalis Quote
Ruderalis Geplaatst: 24 juni 2023 Auteur Geplaatst: 24 juni 2023 De meloen planten beginnen aardig te klimmen en het rek te vullen, 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Hier is de enige plant die de warmte overleefd heeft ook de sugar baby. Vandaag met de hand een vrucht al bevrucht maar zag er nog 4 aan zitten. 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 26 juni 2023 Auteur Geplaatst: 26 juni 2023 Mijn eerste meloentje bleek ook niet bevrucht dus die is afgestorven, dus inmiddels zijn we hier ook aan het helpen met de bestuiving!π Β Inmiddels zitten de planten wel vol met bloemen dus ik zie het wel goed komen, Β Β Β π 3 Quote
Ruderalis Geplaatst: 27 juni 2023 Auteur Geplaatst: 27 juni 2023 We hebben vanavond meloen π gegeten, super lekker, zoet en sappig, dus zoals ik wel vaker doe met gekochte producten hebben we het zaad geoogst en zal ik aankomend seizoen is kijken of er wat van te maken is, ik ben er al meerdere keren succes vol mee geweest, al is meloen op zich natuurlijk al wel wat lastiger!βΊοΈ Β Het is qua smaak een beetje een kruising tussen een Galia en Suiker meloen, Β het ras heet; Sugar Baby Matiss, Β Β π Quote
acpronk Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 het ras heet; Sugar Baby MatissDinomeloen heet die ook wel.Die valt hier ook in de smaak.Een forumlid heeft die vorig of dit jaar ook gezaaid (uit een gekochte meloen?), Weet even niet meer wie dat is. En wat de uitkomst eventueel was.Schijnt dat die beter wel in de kas geteeld moet worden. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Ruderalis Geplaatst: 27 juni 2023 Auteur Geplaatst: 27 juni 2023 @acpronk, Β klopt inderdaad β dino meloen β, ik noemde hem vanmiddag al draken ei toen mijn vrouw βm liet zien, komt ook een beetje door de tekening op de vrucht! Β Hij krijgt een mooi plekje in de tunnelkas volgend seizoen, naast de Sugar Babyβs water meloenen die zeker terug keren volgend seizoen, kheb het meloen kweek virus inmiddels al wel te pakken en ik verwacht dat het wel een meer jaren project wordt om het echt in de vingers te krijgen. Β Het is in ieder geval een heel lekkere meloen en vaak worden voor productie sterke zaden gebruikt, we gaan het wel zien aankomend seizoen!π 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Ik had hem dit jaar gezaaid, van de 4 rassen was de dino meloen degene die het snelst ontkiemde en groeide, helaas is die gestorven in de tunnelkas met de koude nacht temperaturen waar alle andere soorten dit nog konden hebben, was dit voor de dino meloen helaas toch te koud vermoed ik. Volgendjaar ga ik hem ook opnieuw zaaien dan wat meer back up plantjes, en ga ik hem veel later pas naar de tunnel tent verhuizen.Β 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 28 juni 2023 Auteur Geplaatst: 28 juni 2023 @Kevins Moestuin, Β goede info zo gaan we t aanpakken!π Β We laten ons niet kisten.π 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.