Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber planten in pot en voeden

Recommended Posts

Via de zoekfunctie hier en Google al veel gelezen over rabarber, maar het ultieme antwoord op mijn vragen nog niet gevonden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb bij het tuincentrum een rabarberkluit gekocht, maar nu lees ik dus dat je rabarber eigenlijk in het najaar moet planten. Ik wil proberen rabarber te kweken in een grote pot op het balkon. Kan ik de kluit nu al buiten zetten of kan ik beter wachten tot de kans op vorst voorbij is? En kan ik de pot dan beter in huis zeten of in de koelere berging (waar ook geen daglicht komt)?

En met wat voor voeding kan ik de grond het beste verrijken? Ik heb korrels voor groente en fruitplanten van Pokon. Is dat voldoende of heeft de rabarber iets specifiekers nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

ik heb gisteren nog rabarber verplant. daarna gaat er altijd een bult verse mest overheen. zijn ze gék op!

in de herfst krijgen ze ook een beetje vermengd met extra stro. ook al vriest een rabarberplant niet zomaar dood, ik geef hem daarmee toch wat extra bescherming...

Rabarber kun je nu ook nog wel uitplanten Greenie. Een grote pot lijkt me wat lastig je zal dan zeker in de zomer heel heel heel veel water moeten geven. Bij voorkeur dus de volle grond maar begrijp dat je alleen beschikt over een balkon. Hou ons op de hoogte hoe je dat vergaat wil je?

Rabarber absoluut niet binnen zetten, lekker naar buiten met die pot, ze kunnen heel wat verdragen. Straks in de winter kun je er wel voor kiezen om ze wat beschut weg te zetten op je balkon.

Wat de bemesting betreft, voor een rabarber in pot, lastig. Ik ga mee met frank mee: meerder keren per jaar bemesten. Paardenmest zal lastig zijn op een balkon. Mijn advies zou zijn, gewoon planten in verse potgrond. De eerste maanden niet bemesten en daarna af en toe wat koemest of kippenmest korrels (zeker niet te veel) licht door de grond werken. Ik ken de pokon korrels niet.

Dank voor de tips. Kluit(je) ligt nog steeds in verpakking in de berging. Ik twijfel toch of de pot die ik voor ogen heb groot genoeg is (en ik heb nog geen zin kunnen maken om de dode olijfboom die er nu nog in staat te verwijderen). Maar goed, hoe groter de pot, des te groter wordt ook de plant en niet geschoten, altijd mis.

Ik houd jullie zeker op de hoogte van de avonturen van mijn rabarberplant!

• 1 year later...
Rabarber absoluut niet binnen zetten,

Ik zag laatst dat in de tweede wereld-oorlog honderden, duizenden schuren waren gevuld met rabarber om die zo te forceren; de Engelsen zijn zo de oorlog mede doorgekomen, qua voedsel voorziening.

Jawel. Rabarber is een plant die zich heel goed leent om te forceren, in het vroege voorjaar. Maar Jorg bedoeld dat niet denk ik.

Rabarber is een echte buitenplant. Niet pamperen, niet warm , droog; lekker alles mee laten maken , hagel wind, storm en vorst. Alles. Alleen nooit laten uitdrogen.

Heb nu 5 grote rabarbers in pot staan om het onkruid er uit te krijgen ( heb ze tussen de pispotten en brandnetels vandaan ) Grote potten , gewone tuinaarde, en een lekker papje geweekte koemestkorrels gegeven een paar weken terug. Met een week of wat gaan ze op de tuin en geef ik ze weg.

Zeker bijvoeden als je ze langer in pot houdt. Niet pamperen vooral. Maar pot nooit laten bevriezen helemaal.