Geplaatst: 8 februari 20233 j Het rijtje wordt almaar langer: ook kunstmestproducent Yara noteert megawinst Kunstmestproducent Yara, in Nederland bekend van zijn fabriek in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen), is het volgende bedrijf in een inmiddels lange rij die in tijden van crisis een megawinst noteert. Over 2022 bedroeg het nettoresultaat 2,6 miljard euro, zeven keer zoveel als in 2021. Yara, dat zijn hoofdkantoor in Noorwegen heeft, produceerde vorig jaar minder kunstmest en andere stikstofproducten dan in vorige jaren, maar kon de prijzen zo hoog opvoeren dat het financieel bepaald niet slechter werd van het door de oorlog in Oekraïne gedomineerde jaar 2022. De omzet steeg van 14,8 miljard naar 22,3 miljard euro, de winst van ruim 350 miljoen naar 2,6 miljard euro. Daarmee voegt Yara zich in een rijtje van bedrijven die over 2022 ondanks woelige marktomstandigheden een enorm grote winst bij kunnen schrijven. Eerder gold dat al voor onder meer ExxonMobil, Shell en BP. De megaverdiensten bij die oliereuzen leidden tot de nodige maatschappelijke woede. Zo wond de Amerikaanse president Joe Biden zich in het Witte Huis op over de winst van ExxonMobil (52 miljard euro), in Nederland was veel te doen over het nettoresultaat van Shell (38 miljard). Hoog aardgasverbruik Ook Yara leunt voor de productie van kunstmest zeer sterk op fossiele brandstof. De fabriek in Sluiskil, de grootste van Yara’s 28 locaties, is verantwoordelijk voor 5 procent van het Nederlandse aardgasverbruik, staat tweede op de lijst van ammoniakuitstoters en in de top 10 van CO2-uitstoters. Tekst van de site van het AD. https://www.ad.nl/binnenland/het-rijtje-wordt-almaar-langer-ook-kunstmestproducent-yara-noteert-megawinst~a23477d1/ De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 8 februari 20233 j Vreselijk. En maar dat geld binnenharken. Ik snap er niks van dat dit kan. En wel willen verduurzamen maar dat niet zonder overheidssubsidie zeggen te kunnen. 2,6 miljard winst? Daar zijn heel wat lachende derden van aan t genieten. Terwijl anderen nauwelijks hun huis warm kunnen stoken. Hoe kan het zijn dat we in een wereld leven waar we dit toestaan eigenlijk? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 9 februari 20233 j Onbegrijpelijk, maar dat heb ik bij meer van die grote bedrijven... Shell heeft bv ook een megawinst, Unilever ook... waarschuwt voor prijsstijgingen maar: Ondanks die oplopende kosten heeft Unilever een topjaar achter de rug. De winst steeg met een kwart naar 8,3 miljard euro😤
Geplaatst: 10 februari 20233 j Met de winst anzich heb ik eerlijk gezegd niet zo'n moeite, het zijn commericiele bedrijven die opgezet zijn met 1 doel; winst maken. Het feit dat zij maatschappelijke ontwikkelingen als kans zien kan ik begrijpen. Maar wat ik echter moeilijk te begrijp vindt is dat mest op dit moment moeten worden afgevoerd en niet uitgereden mag worden over het land. Op het zelfde moment moet er kunstmest worden ingekocht om de teelt te voorzien van de nodige voedingsstoffen. Zoals hierboven reeds beschreven staat kost het maken van kunstmest enorm veel energie en komen daar ook nog eens veel onwenselijke stoffen bij vrij daarboven op komt ook nog dat het afvoeren van mest eveneens zorgt de ook geen positieve bijdrage levert aan de omgeving gezien het feit dat deze mest nu over grote afstanden vervoert gaan/moeten worden. De huidige Europese regels vallen precies in het straatje van multinationals als Yara en dit is mogelijk het resultaat van succesvolle lobbies op Europees niveau. Met dit laatste heb ik echter wel problemen omdat huidig regelgeving geen problemen oplost maar slechts een grotere markt creeert voor een partij als Yara
Geplaatst: 25 maart 20232 j Inmiddels is een grootdeel van Sluiskil afgeschakeld, ik las dat Ammonium uit Amerika importeren (zitten ze niet of nauwelijks) is goedkoper. Dus die 5% za niet meer kloppen. De van DSM afgesplitste Chemelot/ DSM Meststoffen Geleen, sinds 2010 OCI Agro, van het Egyptische OCI, had vergelijkbare problemen. Draaide ook op het overvloedig en goedkoop beschikbare aardgas. Ik moet dus maar eens zuinig aan gaan doen met mijn aangebroken zakjes. Klinkt alsof ze meer dan verdubbeld zijn. Ik ging uit van verdubbeling. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.