ChrisG Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 (aangepast) Ik heb moestuinbedden van 2x1 meter, omrand met 15cm planken. Nu had ik het idee om mijn pompoenen en komkommers dit jaar de hoogte in te laten groeien via een gaaspaneel, om zo ruimte te besparen. Heeft iemand ervaring of een technisch advies m.b.t. dit plan? Ik zat de denken aan 4 gaaspanelen van 90x180cm, die ik schuin tegen elkaar zet (2 aan 2). Zo ongeveer: /\ Bovenaan tie-wrapjes om ze bij elkaar te houden en klaar. Als ik ze schuin tegen elkaar zet, moet dat wel blijven staan toch? Afkraak, huldes, aandachtspunten, alles is welkom in de reacties 14 februari 2023 aangepast door ChrisG Komkommers ipv courgettes Quote
Patrijs Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 Courgettes? Je neemt dan klimcourgettes? Quote De moestuin van Patrijs
ChrisG Geplaatst: 14 februari 2023 Auteur Geplaatst: 14 februari 2023 Goede opmerking! Ik bedoelde klimmende komkommers: https://www.moestuinweetjes.com/welkom/winkel/moestuinzaden/biologische-moestuin-zaden/bio-vruchtgewassen-zaad/komkommer-long-maraicher/ De pompoenen kunnen klimmen. Ik heb de vorig jaar verticaal laten groeien in mijn achtertuin in een oud plantenrek. Quote
Patrijs Geplaatst: 14 februari 2023 Geplaatst: 14 februari 2023 Volgens mij moet dat wel lukken, de rekken worden dan 2 meter hoog? Ik gebruik draad waar ik de planten in draai bij komkommers. Daar groeien ze 2 meter in en dan nog een meter of twee horizontaal. Let wel op welke pompoenen je gebruikt of regelmatig leiden en of snoeien. Pompoenen kunnen hard en ver groeien. En bij grote pompoenen de vruchten steun geven, maar met pompoen ben je al ervaren. 👍 1 Quote De moestuin van Patrijs
ChrisG Geplaatst: 15 februari 2023 Auteur Geplaatst: 15 februari 2023 Blijft bij mij alleen nog de vraag: houdt dit stand tijdens storm? Wellicht als ik de gaaspanelen 20 cm in de grond graaf. Of is een steunpaal vereist? Quote
Patrijs Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Ik ken de situatie niet ter plekke maar zo'n stellage vangt begroeid natuurlijk veel wind. Je zal alleen rekening moeten houden met een zomerstorm die minder vaak voorkomen. Zorg dat je een stevige driehoek in je constructie hebt. Dat kan bijvoorbeeld door de gaasmatten onder goed te verankeren bijv. aan vier paaltjes. Die kan je licht hellend door het paneel slaan zodat dat zit opgesloten. Ook als de bovenkant goed vast zit met tyraps o.i.d. is een gespannen touw uit de punt naar beneden genoeg om een stevige driehoek te maken. De matten maken met hun stevige oppervlak al een driehoek in de andere windrichting. Ingraven van de mat zal niet zo veel stevigheid geven omdat het materiaal maar dun is. Een dunne metalen staaf trek je makkelijker uit de grond als een dikke paal. Ook kan je scheerlijnen aanbrengen, het ligt natuurlijk aan hoe je de (moes?) tuin hebt ingericht. 1 Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Zou me geen zorgen maken om de wind, de planten verankeren het geheel ook aan de grond 👍 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
ChrisG Geplaatst: 15 februari 2023 Auteur Geplaatst: 15 februari 2023 Zojuist bij een bouwmarkt het gaaspaneel gehaald. In de lengte tegen elkaar aangezet buigt het geheel toch nog flink door. Zal dus sowieso nog 2 dwarsbalken bevestigen op +/- 1/3 hoogte. Dat verstevigt en verzwaart het geheel. Ben benieuwd of dit knutselidee werkt. Op google iig geen foto's kunnen vinden van soortgelijke constructies 🤣 Quote
Frans Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Waarom die gaaspanelen niet verticaal plaatsen ? Als je geen al te zwaar ras neemt, zoiets als een uchiki kuri bijvoorbeeld, dan kan dat. Voordeel is dat je dan nog meer ruimte uitspaart en je van het probleem van doorbuigen van het paneel af bent. Gewoon wat stokken of paaltjes in de grond slaan, de panelen er aan vast maken, en je bent klaar. Pompoenen groeien overal doorheen en als het moet ook nog verticaal als ze obstakels tegen komen. Ze hebben niet voor niks hechtranken en grijpen zich overal aan vast. Een beetje meehelpen bij een gaaspaneel kan natuurlijk altijd nog. Door aanbinden van ranken bijvoorbeeld of door tijdens de groei wat ranken door de openingen van het paneel te vlechten. De aanhechting van een pompoen is bijzonder stevig. Een hangende pompoen scheurt niet zo maar af. Vorig jaar heb ik er nog vanuit de heg geoogst. Ooit zelfs een aantal uit een olijvenboompje. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.