Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge perzik


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Ik woon in een streek met voornamelijk hele vriendelijke mensen. Zo mocht ik bijvoorbeeld uit de tuin van een van onze dorpsgenoten twee jonge perzikken graven. De dame zelf is helaas vorig jaar overleden maar haar kinderen hadden gehoord dat wij een hele akker te vullen hebben, vandaar. Ik heb beide boompjes afgelopen najaar uitgegraven. Het aanbod kwam vrij plotseling en ik heb ze toen na het uitgraven in de grond en in een pot gezet. Zien we van het voorjaar wel verder dacht ik.

 

En nu is het dus bijna zover. Zover dat ik wat met de boompjes moet doen. Uit mijn boek(en) begrijp ik dat ik nog even heb, dat je een jonge perzik bij voorkeur in mei snoeit. Die tijd die ik nog heb wil ik graag gebruiken om het fruitbomenexpertpanel wat te vragen. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe oud de boompjes zijn (de voormalig eigenaar vragen heeft geen enkele zin!), het lijkt mij dat de een net een jaar oud is en de ander wellicht 2. Maar mijn kennis van bomen (inclusief fruitbomen) is nog minimaal. Is er iemand die bij het zien van de foto's (waarvan de kwaliteit niet opperbest is, sorry) kan zeggen welke leeftijd deze twee boompjes hebben?

 

t12perzikhououd259461331248808.JPGt12perzikhououd53031331248825.JPG

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, bedankt voor jullie antwoord.

 

Ik denk dat dat hoogstwaarschijnlijk wel weggelaten kan worden. De boompjes heb ik gerooid vlak naast de 'oude' perzik en aangezien niet iedereen hier alle oogst opraapt zijn er ongetwijfeld een paar perzikken blijven liggen en uitgegroeid tot een boompje. Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig hoe je dat kunt zien aan een boompje, dat het een nakomeling uit een pit is. Maar waarschijnlijk is daar een hele eenvoudige verklaring voor, zoiets als geen occulatiepunt ofzo

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn beide 2 jarige boompjes, moeten ook aardig gesnoeid worden zie ik,

Na het knippen, vormt zich het vruchthout voor volgend jaar.

 

Zien er gezond uit (hoogstwaarschijnlijk) nakomelingen uit pit .

Gr.

Volgens mij is de eerste twee, de tweede drie jaar. Ik zie geen entplek, dus ik vermoed dat dit zaailingen zijn

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van extra meststof is zeker weten geen sprake. Zo gaan de oudjes hier niet om met de tuin.

 

Ik heb vandaag beide staken bekeken. Ik ontdek wel knoppen/tekenen van leven maar of dat bloemknoppen zijn. Werkelijk geen idee. Uit jullie verhaal maak ik op dat dat niet zo is. Beide staken vertonen namelijk dezelfde knoppen, lijkt meer op groeipunten voor nieuwe takjes.

 

Affijn, laat ik er voor het gemak van uitgaan dat beide 2 jaar oud zijn. Ik neem aan dat dat ene jaar dat ik er bij de een of de ander naast zit niet echt kwaad kan bij het snoeiproces, toch?

 

Volgens mijn info begin ik met snoeien als er blad in komt, ergens in mei waarschijnlijk. Zijn er nog mensen die daar hele sterke en andere meningen over hebben? Zo ja, dan hoor ik die graag

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...