Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardaker (Lathyrus tuberosus) woekeraar?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Heeft iemand aardaker in de tuin? En dan vooral: in de moestuin? Dus niet in een stukje verwildering...

Ik kan er wel wat over vinden, maar niet of ze nou heel irritant woekeren? Ik lees dat ze wel wat uitlopers maken, onder de grond. Daar komen de knolletjes aan (met een jaar of 3 )

Gaat hij (net als de zilverwitte alsem....) in no-time mijn moestuin overnemen? Of valt dat nog mee? Ik kan hem ook wel ergens anders neerzetten, maar het rooien van de knolletjes is in de moestuin wel makkelijker.

 

Ook: hoe groeit hij precies? Ik zie veel mooie foto's van de (eetbare) bloemen, maar niet hoe de plant er in zijn geheel uit ziet. Of hoe hij klimt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groeid een beetje als erwt half klimmend half zichzelf overeind houdend, ik vindt ze tof

en je rukt zo de plant eruit, zou nou niet een agresief woekerend ding noemen.

Zal best dat waner je knol vergeet hij weer uitloopd maar niet dat hij waneer weggerukt steeds weer uitloopt.

Wel heel geschikt voor verwilderings plek ik betwijvel of ik hem zelf in groentebed zou zetten, maar eerder

zo'n verloren hoek of hek, maar erg mooie bloemen zoals alle latyrussen.

In grote bak of kuip ook heel mooi, en dat is pas makkelijk oogsten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij komt dan in de vaste groenten hoek in de moestuin. Dus staat niet in de weg tijdens het spitten of andere grotere werkzaamheden in de tuin. En hij kan zijn gang gaan.

Dank je Hans, dat bedoelde ik idd. Hij zal uiteraard uitgroeien, en terug gehakt moeten worden Maar niet heel agressief zoals munt of kweekgras

Ik heb wel mooie klimrekjes van hout, gaan we dat eens proberen. Ik zag al dat de plant grijp/slinger armpjes heeft. Dus ik hoef ze niet zoals bijv. O.I.kers te helpen met klimmen. Ik moet ook nog een plekje hebben voor de klimspinazie, krijgen die 2 een mooi hoekje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je heel tevrede over bent, gewoon mooi ook zoals apios.

ik bedoel de plant opbrengst en smaak weet ik niet maar je zou hem voor sier al zetten, is ook zo'n perma ding, een verhoogde bak kun je altijd nog overwegen als je makkelijker wil oogsten maar je klim rekjes is ook al mooi zat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had geen idee dat je die kon eten

ik heb ze al jaren maar komt nooit spontaan terug hoor, ik moet ze altijd zaaien....

wordt wel een enorme bos, ik laat hem klimmen over een boog en bind hem regelmatig bij

ik gebruik de bloemen om te plukken en als klein bosje op te tafel te zetten ruikt heerlijk en zo schattig

kun je overrigens alle soorten eten ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit: Op de site van permacultuur Nederland:

"De knolletjes worden als aardappels gekookt of net als tamme kastanje’s gepoft. Ze kunnen ook tot plantaardige olie verwerkt worden. Een oud recept: knolletjes 1uur koken, pureren en met melk en kruiden opdienen. De bloemen, jonge scheuten en zaadpeultjes zijn ook eetbaar."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...