Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

ExTTreme's 2e jaar

ExTTreme

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Vorig jaar vrij laat begonnen met het kweken van wat groentes. Het is geen verloren seizoen geworden, nog wel het een en ander aan tomaten en komkommers gekweekt, maar een echt topjaar was het niet. Dat hoop ik dit jaar, mijn 2e jaar dat ik groentes ga kweken, beter te doen. Heb veel geleerd van mijn 1e seizoen. Wat wel te doen, maar vooral, wat niet te doen. Wat was die courgetteplant groot zeg.. en toen was daar eindelijk een rijpe courgette, wist ik niet eens wat er mee te gaan doen. Die komt er niet meer in dus

Ik maak gebruik van 2 kleine stukjes grond in mijn tuin. Ik heb een dochtertje van 2 en die heeft van ons het grasveld mogen claimen. Hierdoor heb ik effectief een 3m2 voor de schuur (3x1 meter) en nog een stukje waar ik een klein kasje op heb gezet van 5m2 (2 x 2,5 meter). Dus als ik die grote lappen grond die mensen ter beschikking hebben lees kan ik alleen maar jaloers zijn.. en toch ook weer blij dat ik dat niet allemaal hoef bij te houden

dsc0600n.jpg

Foto 1, stukje voor schuur waar de framboos heeft staan te overwinteren als enige

dsc0605ut.jpg

Foto 2, interieur kasje. Klein bankje met aardbeiden erop en eronder. En de overwinterde peperplanten die teruggesnoeid zijn

Dit jaar ook veel vroeger als afgelopen jaar begonnen met voorzaaien. Eind januari gingen de peper- en paprika zaden al de kweekkastjes in, half februari gevolgd door de tomatenzaadjes. Ik vind het vooral leuk om veel verschillende soorten te proberen, dus ik heb ook her en der diverse soorten weten te verzamelen.

Wat er in ieder geval in (en buiten) gaat komen allemaal:

7-8 soorten tomaten

7-8 soorten paprika

komkommer

uien, rood en geel (voorgezaaid binnen)

prei (voorgezaaid binnen)

Aarbei (2 soorten)

Brocolli

Diverse slasoorten

Verder heb ik nog wat palm- en banaanzaailingen van afgelopen jaar. Die staan nu nog binnen maar zodra het er naar uit ziet dat het vorstvrij gaat blijven mogen die lekker buiten gaan spelen ook. Dan kunnen ook mijn grote banaanplanten uit de garage weer het terras op.

Binnenkort wat foto's van de vorderingen van het zaaien.

Bedankt voor de hartelijke welkommetjes.

Heb even een overzichtje gemaakt van alles wat er dit jaar door mij gezaaid gaat worden. Komt nog 1 tomatensoort bij, die heeft mijn vader voor me gezaaid. Geen idee wat het is, maar deze doen het ieder jaar goed bij hem en geven lekkere tomaten.

Tomaten:

Malakhitovaya Shkatulka

Roma - Italian Favorite

San Marzano 2

Millefleur

Costuluto Fiorentino

Blueberry

Ace 55VF

Liguria

Banana Cream

Paprika:

Yolo wonder

Healty

Numex Conquistador

Jalapeno Fooled You

Toreador

Chocolate Beauty F1

Sweet Banana

rode paprika "supermarkt"

Peper:

Rocoto Yellow

Bird Eye Demon

Jalapeno Early

Yalova Yaglik

Cayenne

Mme Jeanette

Diverse:

Prei - San Giovanni 90

Lente-ui - Tokyo Long White

Komkommer - Telegraph

Ui - strogeel

Ui - Rood

Sla - Veldsla

Sla - Lollo rossa

Worteltjes

Het meeste staat nog in zaaitrays zoals deze:

dsc0607d.jpg

Andere zijn al uitgepot en zit in 9cm potjes:

dsc0612wo.jpg

dsc0609aq.jpg

Compleet overzicht vensterbank aan de zuidzijde van het huis:

dsc0614l.jpg

Bijkeuken (incl prei-grasveldje):

dsc0615ol.jpg

En dan staan er nog een aantal zaaitrays en potjes op de vensterbank aan de noordzijde. Hiervan geen foto.

Water geven gebeurd bijna dagelijks voor alles opde vensterbank. Verwarming staat hier elke dag wel even aan, en dan verdampt het waar je bij staat. Er zijn een paar zaailngen waarvan de kiembladeren niet al te best zijn (door warmte of zon), maar de normale blaadjes zijn er toch aangekomen en die gaan prima. Ik ben erg tevreden tot nu toe. Heb veel te veel, maar dat geeft me keuze uit de beste exemplaren (heb minimaal 2 per soort geplant) en de rest gaat naar mijn vader of kennissen die ook wat willen kweken nog.

welkom hoor ! Wat een prachtig kleurtje van een schuur. leuk schuurtje ook trouwens.

Veel gezaaid voor toch niet zo heel veel plek. Gaat er veel in potten ?

Die 3e foto , is een tomaat ? Das wel vroeg he ? Ik moet ze nog zaaien.

leuk en mooi hoor !

Welkom en leuk om te zien dat jouw bijkeuken er net zo uitziet als mijn keuken en vensterbanken....kan ik ze hier tenminste weer eens laten zien dat het gewoon de normaalste zaak van de wereld is

Succes met je plannen

welkom hoor ! Wat een prachtig kleurtje van een schuur. leuk schuurtje ook trouwens.

Veel gezaaid voor toch niet zo heel veel plek. Gaat er veel in potten ?

Die 3e foto , is een tomaat ? Das wel vroeg he ? Ik moet ze nog zaaien.

leuk en mooi hoor !

Kasje, 3m2 in de tuin en er komen wat bakken in de tuin te staan. De rest gaat netjes naar pa en kennissen.

En ja, dat is een tomaat.. en nog niet eens de grootste van het stel... Heb er een die al bijna 10-15cm is. Die had ik dan ook per ongeluk te vroeg gezaaid, omdat ik dacht een paprika te zaaien.

Ha ha geedee liet het mijn man ook net zien, dat het nog meer kan als hier.

Lol.. als dat jullie helpt om je hobby lekker uit te kunnen blijven voeren gooi ik graag wat fotos op het forum van.

• Create New...