DKB Geplaatst: 5 april 2023 Geplaatst: 5 april 2023 (aangepast) Beste moestuin leden. Ik maak me een beetje zorgen. De afgelopen weken ben ik heel druk geweest met voorzaaien en zaaien in een kweekkas in mijn kas. Het probleem wat ik ondervind is dat alles ontzettend traag groeit. Kolen doen er 5 weken over om een klein sprietje te worden. Tomaten die ik 2 weken geleden gezaaid heb komen nog steeds niet op. En de radijsjes die in de grond staan hebben nog steeds een minimale knol. Kan ik dit verwijten aan het vele slechte weer van de afgelopen weken? De veels te weinig zon uren? Wat zijn jullie ervaring? gr Dave 5 april 2023 aangepast door DKB Quote
MSDG Geplaatst: 5 april 2023 Geplaatst: 5 april 2023 Geduld is een schone zaak, we zitten begin april. Nu de dagen echt langer worden en de gemiddelde temperatuur oploopt zal ‘t straks ineens hard gaan. Sowieso groeit kleiner spul langzamer dan grotere planten die meer energie kunnen aanmaken met hun grotere bladeren. Tomaten zou ik binnen halen met de lage nachttemperaturen, die kunnen een groeistilstand krijgen als ze niet warm opgekweekt worden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: 5 april 2023 Geplaatst: 5 april 2023 Ik zou de tomaten toch op een warmtemat laten ontkiemen, of althans minimaal kamertemperatuur. En als ze enkele blaadjes hebben dan in de kas zetten.Over enkele dagen wordt het warmer (vanaf maandag rond de 15 graden), zou optimaal zijn als ze dan ontkiemd zijn.Dan krijg je ook een explosie qua groei van alle planten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
alvon Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 tomaten, pepers en paprika hebben een lang seizoen nodig in Nederland, ik zaaide tomaten eind februari in een verwarmde propogator en hield ze dan op 25° ongeveer met ledlampen erboven, dit jaar had ik daar geen zin in. en zoals hier al gezegd, onder de 15 graden krijg je een groeistop 1 Quote
acpronk Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 Ik was vanochtend even bij Dave langs geweest, en we zijn naar de tomaten zaailingen wezen kijken. Ze staan in een foliekasje in de kas.Er is toch al een redelijk aantal tomaatjes opgekomen. Ze beginnen nu net te komen. 2 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 (aangepast) Dus je hebt hem ook het advies gegeven om het weerbericht in het oog te houden ? -2/ -5 kan nog altijd lokaal aan de grond eind april/begin mei gedurende een korte tijd en is nefast voor zowat lenteplantjes/bloemen die men overal aanbied. Hij heeft wel al een tweede laag folie in kas dus dat gaat normaal beter lukken. In plantencentrum Genk stonden nu al +10 variëteiten te koop en werden vlot meegenomen, geënt enkel en dubbel 20 cm hoog, tja het is het risico dat je wil nemen. Voor hetzelfde geld is er geen erge vorst meer, maar 1 dag kan alles om zeeop helpen. Maar het gaat zeker bij hem wel lukken, hij houdt er sowieso al rekening mee, misschien als echt koud wordt voorspelt nog een extra doekje over de folie. 7 april 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
acpronk Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 De komende 2 weken ziet het weerbeeld er goed uit. Komende nacht nog het koudste met 4 geen boven nul.Maar ik denk dat er ook een verschil is tussen planten die binnen opgekweekt zijn, en planten van buiten. Van binnen die lijken met beduidend minder goed tegen lagere temperaturen te kunnen omdat ze dat niet gewend zijn. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 (aangepast) Dat is een beetje een foute inschatting @acpronk binnen opgekweekt met voldoende licht en niet te hoge temperaturen gaan geen probleem hebben met buiten, geforceerde zoals commercieel aangeboden en dan uit serre naar verdeler gaan in totaal andere omstandigheden, tja die gaan wel 1 of 2 weken in het beste geval groeivertraging hebben maar juist soms niet als de komende weken ideaal zijn, in dat geval zijn de mensen die zo vroeg gekocht hebben de winnaars 7 april 2023 aangepast door redzebra Quote
DKB Geplaatst: 9 april 2023 Auteur Geplaatst: 9 april 2023 Op 7-4-2023 om 14:35, acpronk zei: Ik was vanochtend even bij Dave langs geweest, en we zijn naar de tomaten zaailingen wezen kijken. Ze staan in een foliekasje in de kas. Er is toch al een redelijk aantal tomaatjes opgekomen. Ze beginnen nu net te komen. Het verbaasde mij, maar geeft me ook hoop dat er plantjes gaan komen. Het enige voordeel, ik hoef ze niet te laten wennen! 1 Quote
DKB Geplaatst: 9 april 2023 Auteur Geplaatst: 9 april 2023 Op 7-4-2023 om 15:05, redzebra zei: Dus je hebt hem ook het advies gegeven om het weerbericht in het oog te houden ? -2/ -5 kan nog altijd lokaal aan de grond eind april/begin mei gedurende een korte tijd en is nefast voor zowat lenteplantjes/bloemen die men overal aanbied. Hij heeft wel al een tweede laag folie in kas dus dat gaat normaal beter lukken. In plantencentrum Genk stonden nu al +10 variëteiten te koop en werden vlot meegenomen, geënt enkel en dubbel 20 cm hoog, tja het is het risico dat je wil nemen. Voor hetzelfde geld is er geen erge vorst meer, maar 1 dag kan alles om zeeop helpen. Maar het gaat zeker bij hem wel lukken, hij houdt er sowieso al rekening mee, misschien als echt koud wordt voorspelt nog een extra doekje over de folie. Bedankt voor je informatie. Het gaat goed komen! Binnen bij mij in huis is de temperatuur ook niet warmer dan 16 graden op niet zonnige dagen, en zon in huis heb ik zowat nergens. De zaailingen staan inderdaad folie kweekkas en in een glazen kas! Hier krijgen ze meer licht als bij mij thuis. Het wordt een leuk experiment! Gok dat anders mijn moestuin vrienden hier nog wel wat plantjes over hebben haha Quote
acpronk Geplaatst: 9 april 2023 Geplaatst: 9 april 2023 Ga je naar de MTFD op 15 april, of ga je die dag op de vereniging helpen? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
DKB Geplaatst: 5 mei 2023 Auteur Geplaatst: 5 mei 2023 Update. Ik heb besloten om de plantjes naar binnen te halen. Dit was een juist besluit! Heb nu tientallen tomaten plantjes van 10 cm hoog! Bedankt voor jullie reacties! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.