roeier Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 The Beast blijft z'n eigen ding doen; vorig jaar 3x gebloeid, dit jaar gewoon weer. Niet 3x een uitbundige bloei of zo, gelukkig niet; het ding had zich kunnen dood bloeien, het is meer dat hij af en toe een bloemetje laat zien tijdens een seizoen.Zo wordt het toch moeilijk te voorspellen wat ik volgend jaar kan verwachten van The Beast. Dit seizoen verliep normaal, de struik groeide normaal, dus misschien is het normaal voor deze struik om verspreid over het seizoen wat te produceren? Wie weet. Op de foto zijn linksonder wat besjes te zien uit een bescheiden 2e bloei, dan verderop aan dezelfde tak weer wat nieuwe bloemetjes.De besjes zijn vermoedelijk het gevolg van bestuiving door Indigo Gem, die heeft ook een paar keer gebloeid. Quote
roeier Geplaatst: 24 december 2019 Geplaatst: 24 december 2019 Een stuk tuin wat ik nog had in Franeker heb ik ontruimd, en wat honingbessen overgezet. Wat dan erg opvalt is hoe gemakkelijk dat gaat, want ze wortelen helemaal niet diep. Dat is dan een geluk bij zoiets.Volgens mij heb ik zelfs de oudste met nauwelijks schade aan het wortelgestel meegekregen. Die stond er een jaar of drie en is vrijwel zeker een vuilnisbakkenrasje, van zaad opgekweekt dus. In eerste instantie vind ik het dan minder dan echte rassen, maar dat bleek een vooroordeel. Alles klopt eigenlijk bij deze anonieme Rus: blijft mooi in ruste tijdens de winter, is lekker laat waardoor de rijping kan profiteren van mooi weer, maakt prima bessen, en de struik heeft een mooi rechte groeivorm. Sommige rassen groeien warrig, dat is hier niet zo.Eigenlijk mag je de struik niet aanrekenen op die hoofdtak links, want dat was een gebroken en weer geheeld takje al toen ik het struikje kocht. Beter afknippen, ried een medetuinder mij aan. Ik wilde dat uitstellen tot de struik wat groter was en het toch tijd werd voor wat verjongingssnoei. Toen dacht ik dat de tak er wel af kon bij de verhuizing, want dat is toch een geschikt moment voor snoei. Ik heb wel wat takken weggenomen, maar kon het nog altijd niet over mijn hart verkrijgen die hele gesteltak weg te amputeren. Van het voorjaar zal ik zien of dat een vergissing is geweest of niet. Een droogteprobleem is er zeer zeker niet nu. In elk geval staat de struik nu mooi naast Beauty & The Beast, die met hun bloeitijd het best overeenkomen; gunstig voor de bestuiving. Quote
mastert Geplaatst: 24 december 2019 Geplaatst: 24 december 2019 Goh Roeier, ik moet zeggen, dat zo'n gesnoeid struikje, er best wel netjes uitziet. Bij mij zijn de oudere rassen (Kamschatka, Wojtek, Wolozebnika, en Sinoglaska) een rommeltje. Ik ben er nog niet aan toe, wat betreft tijd, en expertise, om ze zo mooi vorm te snoeien. Maar daar ga ik zeker eens over nadenken.Ben benieuwd of dat ook een positieve invloed heeft op de productiviteit.Van de nieuwe nova scotia rassen heb ik de Giant Heart en de Strawberry Sensation, deze lijken me van nature al iets gedisciplineerder. Ze zijn natuurlijk nog erg jong.Mijn Boreal serie planten, zoals de Beast, Beauty en Blizzard, zitten net als de nieuwere Russische rassen er een beetje tussen. Iets minder rommelig, maar niet zo mooi, als het struikje van jou, op de foto.Hoe oud is het struikje op de foto? Want bij mij, zijn ze na twee jaar nog niet zo groot. Maar ja, wel al een keer verhuisd.? Quote
roeier Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 Voorjaar 2017 als het laatste nog aanwezige struikje met een gebroken takje uit het groencentrum Witmarsum gehaald.Maar ik heb hem niet gesnoeid. Ja, een paar takjes vanaf gehaald, maar met deze foto wilde ik zeggen, 'kijk, deze groeit uit zichzelf mooi, daar heb ik geluk mee gehad'. Het valt me bij honingbes echt op dat het ene ras veel mooier groeit dan het andere.'Beauty' groeit ook mooi recht bij mij, 'Beast' weet niet welke kant hij uit wil, net als 'Honey Bee', maar veel struikjes zijn ook nog te klein om er veel van te zeggen - de droogte heeft ze niet geholpen volgens mij.Het sterkst afwijkend van de andere struikjes is 'Duet', want die vertakt zich zo veel. Dan krijg je ontzettend veel dunne takjes, daar haal ik er veel vanaf. Bij de andere struikjes haal ik af en toe een klein naar binnen groeiend takje of horizontaal naar buiten groeiend takje weg, maar verder doe ik weinig aan snoeiwerk. De struikjes zijn ook nog klein, haast alle struikjes heb ik pas twee jaar. Quote
weknow Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 Valt mij ook op na 3, 4 ,5 jaar.....groeien oh zo l-a-n-g-z-a-a-m. En het beeld dat Roeier geeft...wat bloei...soms vaker per jaar...eens enkele besjes...veel meer zit er in ons (eigenlijk veel te milde) klimaat ook niet in vrees ik voor dit plantje. Elders een heel topic over "Fruit van de toekomst". Zal de honingbes zeker nooit worden. Kan er zo 20 veel betere en geschiktere noemen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mastert Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 @Roeier, en @Weknow, je leest wel vaker, dat er grote variatie bestaat, in zowel smaak, groeiwijze, als productiviteit, van de verschillende honingbes struikjes. @Roeier, jouw struikje is zo netjes, mijn oudere struikjes lijken wat betreft groeiwijze, veel meer op een verwilderde Jostabes. Is dat verschil er,vooral tussen de verschillende cultivars, of is dat er zelfs per struikje van een cultivar onderling?Het weer lijkt in ieder geval een enorme invloed te hebben. Esther van Eetbaargoed, schreef me, dat in hun ervaring, soms de productiviteit van de Ribes soorten wordt benaderd. Bij mij is dat zeker nog niet het geval. Als ik zie hoeveel meer productie, de verschillende Ribes soorten geven. Dat is echt opmerkelijk meer. En natuurlijk de groeisnelheid, ook daarin laten de Ribessen, bij mij althans, de Honingbes ver achter zich. En niet alleen bij mij. Ik heb voor verschillende moestuinburen struikjes mee besteld, en ook bij hun, gaat het zoooo traag. Aan de andere kant, op Youtube staat een filmpje van Sjef van Dongen over de Honingbes. Daar in vergelijkt hij verschillende cultivars, met elkaar. Hij laat bijvoorbeeld, het verschil zien in grootte van de bessen onderling. Op dat filmpje lijkt het er toch op, dat er in principe, hier in Nederland, een redelijke productie mogelijk moet zijn. En hij zit behoorlijk zuidelijk, in het dorp Zeeland, in de provincie Brabant. Dus misschien is het in de provincie Zeeland ook wel mogelijk, afhankelijk van het juiste weer, en de juiste cultivars. Dan maar hopen, dat het geen puur geluk is, welk struikje het lot je toebedeeld heeft. En tenslotte, misschien gaan professionele kwekers, er hier in Nederland, wel mee aan de slag. Dan moet er toch nog wel meer mogelijk zijn. Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 Hier begrijpen we het niet Weknow,Evenals de mensen waar de planten klein blijven, Als we zien hoe hier op de Veluwe de planten zich ontwikkelen en ook hoeveel bessen er aan komen, we halen hier echt super goede oogsten met de betere honingbesrassen. Wel viel ons op dat ze de hitte van bijna 40 c en droogte niet heel fijn vinden. De nieuwe aanplant heeft een erg trage start dit jaar helaas. De worteling is wel goed doorgegaan dus komend voorjaar komt er wel een flinke groeispurt verwachten we. Vooral de Boreal Blizzard en Boreal Beauty zijn zeer goed, de Beast schiet hier ook telkens in bloei met een minder gestructureerde groei. Maar wel heerlijke bessen. Of er telers mee beginnen?Jazeker, We leveren veel aan telers die er een nichmarkt bij zoeken omdat prijzen van ander fruit te laag zijn. De meeste zetten dan een paar 100 planten op om te kijken hoe het gaat. Ook in Zeeland hebben we een teler die nu al 2x aangeplant heeft omdat hij er zeker wel potentie in ziet( en dit is een professionele teler) Dus ja, we geloven wel dat dit fruit voor de toekomst is. Sjef van Dongen ziet het ook als een zeer goed fruit met potentie. Hij ontwikkeld grotere projecten voor agrofestery en ziet dat de honingbes hier erg goed inpast. Wij gaan hier met volle moed verder. Elders een heel topic over "Fruit van de toekomst". Zal de honingbes zeker nooit worden. Kan er zo 20 veel betere en geschiktere noemen. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
weknow Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 @ Fruitige Esther Ik heb 2 dingen die iets van de verschillen kunnen verklaren. Maar toch zeker niet helemaal. Overigens kocht ik onlangs nog een aantal rassen bij jullie waarvan jullie zeggen dat het de beste zijn. Om het nog een kans te geven. Ik had al een 12-tal planten, allemaal verschillende rassen (weet nog maar van enkele planten precies welke) waarvan 10 toenmalige toprassen die ik in Polen heb gekocht 4 jaar geleden en 2 die ik in Nederland kocht ca. 6 jaar geleden. Maar als ik zie hoe weinig deze groeien en wat ze doen heb ik mijn twijfels of het veel kan worden. Het probleem is niet dat de planten kwijnen. De wortels zijn goed en gezond en tussen pakweg april en juni staan ze frisgroen. Daarna gaan ze snel achteruit, veel blad valt af en het frisse is weg. Ze bloeien soms al in het late najaar of begin van de winter, soms ook zijn er vaker een paar bloemetjes en van de beste planten kan ik een handjevol besjes plukken. Probleem is dat er heel weinig groei en ontwikkeling is en eigenlijk geen betrouwbare bloei en oogst tot hier toe. Verklaring 1: Nu maakt het klimatologisch wel wat uit of je zoals jullie op de Veluwe zit of waar ik 2 hectare beheer in het uiterste Zuidwest-puntje van Nederland (1 km. van zee, 6 km van België). De gemiddelde wintertemperatuur zal vast een 3 graden schelen (en dat is veel!!) en zeker het aantal echt koude dagen. Daarentegen zal de zomer hier ook minder heet zijn...eveneens enkele graden verschil. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is dit dicht bij zee, het stukje Nederland met de meeste uren zon en de minste regen. Zelf woon ik een 15 km. meer landinwaarts en dat maakt al een verschil in hoeveelheid zon en regen. Ik denk dat honingbessen een behoorlijke portie winterkou nodig hebben om goed te kunnen dragen en ze die in ons klimaat nooit voldoende gaan krijgen. Misschien is de tolerantie voor mildere klimaten van nieuwere rassen verbeterd?? Maar ik concludeer dat eigenlijk ons klimaat aan de veel te zachte kant is, het op de Veluwe soms nog net kan...maar ook daar is het klimaat al een heel stuk naar veel zachter opgeschoven en als dat verder gaat, zoals te verwachten, zal het er niet makkelijker op worden ze te kweken met succes: d.w.z. een zekere en goede oogst van goed kwaliteit. Het verschijnsel dat ze onregelmatig (wat) bloeien, meerdere keren per jaar soms, vaak al in december/januari/februari duidt er ook op dat deze planten "in de war" zijn....niet in hun goede habitat staan. Misbloei is daar vaak een aanwijzing voor. Waar jullie zeggen dat klimatologische omstandigheden, zoals de droogte (of hitte?) van vooral 2 zomers geleden en ook wel afgelopen jaar een excuus zijn, is het misschien zo dat sommige zomers toevallig wat gunstiger waren waardoor het toen nog meeviel? Vaak staan ze er al vanaf juli gewoon kattepierig bij...bijna al in winterse toestand. Een eigenschap van honingbes als vaste struik, die normaal is???? Of toch ook een aanwijzing dat ze in gebieden met een veel korter seizoen thuishoren? Verklaring 2: Bodem. De helft van de 2 ha. tuin die ik beheer is een soortenarm aangeplant bos van ca. 40 jaar oud, dat ik heb geopend (licht) door vooral snoei en gerichte kap van meest opschot, waar de soortenrijkdom en variatie bewust veel is vergroot. Het gebied waar vooral de fruitbomen en ook de bessen staan is een aansluitend stuk voormalige landbouwgrond (sinds ca. 10 jaar niet meer) met jonge zeeklei. Er groeit gras en wilde planten en In droge periodes kun je alleen in met een houweel. Deze klei is van nature kalkrijk, PH tussen 7.0. en 7.5. Jaarlijks breng ik waar bomen en struiken zijn en worden aangeplant grote hoeveelheden hakselhout, blad, maaisel van het gras en ook compost aan om de bodem te verbeteren. In zo een verbeterde bodem, die jaarlijks nog verder wordt verrijkt met organisch materiaal, vooral veel blad en ook wat compost, staan ook de honingbessen. Omdat er op een diepte van rond de 40 cm. een ploegzool zit, wat variërend in dikte, zorg ik voor diepere plantgaten voor bomen zodat die doorbroken is en voor struiken e.d. boor ik minstens er door met een grondboor en vul de boorgaten met een mengsel van de klei met organisch materiaal. Waar de zware kleigrond op zich voor sommige planten minder geschikt is, doet eigenlijk zowat alles (behalve echte zeer zuurminnende planten, maar honingbes is dat niet) het behoorlijk goed. De klei is van nature vruchtbaar en voedselrijk. Ik kan me nog voorstellen dat een minder compacte bodem, zand of evt. zelfs veengrond, op de Veluwe honingbessen het beter doen (hoewel nergens wordt bevestigd dat kleigrond een probleem zou zijn!)...maar verbetering met veel organisch materiaal, die voor andere planten soelaas biedt, brengt niet echt meer groei voor honingbessen. Ook nergens de bevestiging dat honingbes juist om zeer arme grond vraagt. Met mijn ervaring in ecologisch tuinieren en telen en kennis van bodemgezondheid c.q. bodemvoedzaamheid lukt het me dus niet echt om honingbessen echt aan de praat te krijgen en met bovenstaande informatie, die ik met jullie deel, kan ik dat ook nauwelijks verklaren. Het brengt me tot de verwachting, geen harde conclusie...dat kan alleen met echt wetenschappelijk onderzoek, dat jullie verwachtingen van juist dit fruit eerder wishfull dan reëel zijn en honingbes echt niet de grote hit van de toekomst zal zijn. Ook niet voor liefhebbers of in voedselbossen. Over economisch succes, telers die er een boterham uit halen (anders dan een beetje te verkopen aan exclusieve restaurants), ben ik zeer somber. Zelfs als een jaarlijks betrouwbare goede oogst hier mogelijk zou zijn, zouden de plukkosten en matige bewaarbaarheid het product haast onbetaalbaar maken vrees ik. Ik hoop dat ik het mis heb...! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 Als aanvulling op mijn ervaringsverhaal hierboven, een link naar ik denk de meest complete en duidelijke uitleg over alle aspecten van de honingbes die ik in het Nederlandse taalgebied ken. Ze is afkomstig van de Kruisbessenproeftuin in Zomergem (Oost-Vlaanderen) en ik vermoed geschreven door eigenaar Marc Geens. https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/Haskap_kweken.pdf Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 25 december 2019 Geplaatst: 25 december 2019 Mijn vier jarige ervaring is een beetje een mengeling van eerdere reacties. - Groeisnelheid ligt aanmerkelijk hoger dan blauwe bes. Honingbessen die 2 jaar jonger zijn dan mijn Blauwe bessen (maar waarbij de aanplant gelijkwaardig was) zijn na 4 jaar al snel het 3-voudige in volume van de blauwe bessen die er twee meter vandaan staan. - Hier ook dubbele bloei en de indruk dat het zomerseizoen te lang is voor de plant. Verder heb ik last van een of andere schimmel/roest op het blad die bladeren eerder te niet doet gaan kort na de zomer dan ik zou verwachten (zie er niet uit als vervroegde normale herfstverkleuring). - Ik had verwacht van de grootste struiken nu wel 1.5kg tot 2kg te kunnen plukken, maar dat valt behoorlijk tegen. Nu heb ik geen vogelnetten staan en wel genoeg merels, maar ik heb niet het idee dat wanneer de struiken een jaar of 8 zijn, ik tot 4 a 5kg / struik kan oogsten (met net). - met name de Canadese selecties worden o.a. nu geselecteerd op een betere winterrust in warmere omstandigheden, dus ik zie nog wel mogelijkheden, zeker in de meer Noord-Oostelijke delen van het land. Quote
Groothof Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Wij zitten in het Noord oosten van het land, maar ook hier is het niet echt eenvoudig. We hebben ruim half hectare staan met 29 rassen. Ken de honingbes hier nu ongeveer 25 jaar, een fruitontwikkelaar hier is er toen mee begonnen met Russische zaailingen. Zelf ben ik er in 2014 mee begonnen om ze voor de productie te telen, heb de ontwikkelingen in Canada van nabij gevolgd vanaf het begin. Maar tussen in Canada telen en hier zit toch een groot verschil, een zelfde kwaliteit fruit met vaak wel 18 brix lukt hier echt niet, al blij met 13 brix. Paar rassen gaat hier wel aardig goed, Silginka produceert mooi fruit en vorig jaar aantal struiken met zowaar 5 kilo er aan, dit jaar hebben we dat niet gehaald. Dit jaar matige oogst met positieve uitschieter dit jaar Aurora. Er zal nog heel wat onderzoek gedaan moeten worden naar rassen die in ons klimaat echt goed tot productie komen, wij kweken hier voor de streekproducten en het zijn echt bessen waar je heel leuke dingen mee kan maken, maar voor grootschalige teelt in Nederland is het nog te vroeg. In Polen komt het al wel wat op gang, daar komen de planten waarschijnlijk toch beter tot winterrust. Quote
mastert Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Dank Groothof voor je reactie. Interessant om te lezen hoe een professioneel het ervaart.Voor mij is het puur hobby met ongeveer 14/15 rassen. Alleen de Sinoglaska gaf een leuke hoeveelheid, maar zeker nog geen kilo.De bessen op Strawberry Sensation waren veel groter, en pas het eerste jaar in de grond. Dus dat zou ook weer wat kunnen schelen in positieve zin.Dat laat dat filmpje van Sjef van Dongen zo duidelijk zien. De bessen naast elkaar, de nieuwere rassen zijn zeker twee keer zo groot. Ik heb al een Kamchatka, bij de moestuin, in de groenrand gezet. Ik blijf er op vertrouwen, dat er betere rassen beschikbaar komen. Als er lang genoeg nieuwe informatie blijft komen, wordt het steeds duidelijker, welke omstandigheden en rassen, hier in NL het beste presteren.Mocht ik op mijn ongeveer 17 struikjes ooit gemiddeld 2 kilo krijgen, ben ik zeer tevreden. De smaak, en de vroegte blijven voor een moestuinder toch ook belangrijk. Quote
Groothof Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Sinoglaska lijkt veel op Silginka die doen het hier ook goed en ook een mooi stevige bes met goede smaak alleen wat lagere opbrengst, maar beide zijn te plukken met bijna geen kleur aan je handen en ook mooi heel in de emmer. En blijven beide goed in winterrust, ook Czelabinka is vergelijkbaar met deze rassen. Quote
weknow Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Dank voor je info en ervaringen, Groothof. @ Mastert. We gaan het zien. 2 kilo per struik zou ik al heel erg goed vinden. (Ik denk dat je met pawpaw heel veel meer kilo's kunt oogsten. ) We maken binnenkort een afspraak. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Martijn Geplaatst: 26 december 2019 Geplaatst: 26 december 2019 Elders een heel topic over "Fruit van de toekomst". Zal de honingbes zeker nooit worden. Kan er zo 20 veel betere en geschiktere noemen. : Dat de honingbes zal in Nederland zeker niet op nummer 1 komen. Het is natuurlijk voor de hobby fruitteler wel een leuke aanvulling op het assortiment. Vroeg in het seizoen al wat bessen kunnen snoepen is altijd prettig. Dit jaar ook 10 struikjes gekocht. 10 Canadezen. Zoals wij in de Achterhoek zeggen Kieken Wat Wordt. Quote
mastert Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Weknow, ik kijk er naar uit!Vandaag nog eens even, mijn honingbes struikjes gecontroleerd. Waren toch wel goed in winter rust, ondanks het zachte weer. Ze blijven echter warrig, en klein. In tegenstelling tot wat zwarte bessen, die geven bijna licht met die schuivende knoppen. En een Lubera Little Black Prince, die heeft twee , zich bijna openende bloemetjes. Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Hier zijn de planten ook nog goed in rust, veel beter als afgelopen 2 jaar. Denk dat het gescheeld heeft dat het in nov redelijk koud is geweest en dat ze beter afgehard zijn. Wel apart dat er zoveel verschil in ras opbrengst is, Bij ons doet O.A. de Silginka helemaal niet zo goed. Wat wel opvalt is dat de Honeybee (en Indigo gem ten dele) afgelopen jaren erg vroeg waren met uitlopen maar dat ze ondanks dat hier wel een goede oogst gaven. Mastert, Is bij jou niet het probleem dat ze een paar keer verplant zijn? Dan is het redelijk normaal dat de groei het eerste jaar er uitraakt. Nietemin, Als ze bij anderen ook klein blijven is er een oorzaak. Hier mulchen we de eerste 2-3 jaar frequent en die planten doen het beter als die in kale grond staan. Sommige groeien tot 3x meer als waar niet gemulcht is. iedereen alvast de beste wensen Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
mastert Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Ja, dat is zeker waar. Ze zijn niet allemaal, maar wel de meeste van de struikjes, 2 x verhuisd. Ik heb wel goed water gegeven, en gemulcht. Zoals jullie hadden aangeraden. Niet alle moestuinburen hebben dat gedaan. En ik heb nog eens goed gekeken, hoewel de Aalbessen gemiddeld, meer groeien, en zeker meer opbrengst geven, heb ik ook daar achterblijvers. Maar ook daar zijn sommige struikjes verhuisd. Dus,dat kan er zeker mee te maken hebben.Zelf vermoed ik, dat er een groot verschil bestaat, tussen individuele struikjes, zelfs van dezelfde cultivars.Redelijke oogsten zijn dus duidelijk mogelijk. Als ik hier lees van anderen, en zie op Youtube.Verder, zo ver zuidelijk, zal het weer ook meer invloed hebben. Maar ja, is dat niet zo, met alle gewassen?!Hoe vaak lezen we niet`het was een goed appeljaar, het is een slecht aardappeljaar, enz, enz.` Quote
roeier Geplaatst: 30 december 2019 Geplaatst: 30 december 2019 Met dat laatste ben ik het van harte eens. Het lijkt of we de meetlat voor de honingbes hoger leggen dan voor ander fruit.Late vorst is regelmatig een probleem voor fruitbloesem, maar daar leren we mee leven, en zo komen er wel meer klimaatgerelateerde problemen voor bij zo'n beetje alle fruit. Als je nog jonge honingbesstruikjes hebt, zoals ik, dan hebben de weersomstandigheden de laatste paar jaar niet meegezeten. Ik had ze aangeplant eind 2017, ze kwamen goed uit de startblokken, maar toen kwam die kurkdroge zomer van 2018. Afgelopen winter werd de droogte nauwelijks aangevuld, en toen hadden we die zeer zachte Februari-maand met het vroegste kievitsei ooit. Niet alleen hier, maar ook in Polen merkten ze dat het een totaal ander honingbesseizoen was. Dus dat wil ik wel in gedachten houden.Wat trouwens ook geldt is dat de struikjes die bij Esther en Arjan vandaan komen nog erg klein waren bij aankoop, ik denk zeker een jaar jonger dan zoals je dit soort fruitstruikjes normaal in de verkoop aantreft. Dan moet je ook niet al te snel willen. Mijn oudste struik was ook al wat groter bij aankoop. Maar in 2020 zouden er best wel eens wat minder excuses kunnen zijn. Zo is het sinds September behoorlijk nat, dus dat helpt ze. Ik heb er een soort van vertrouwen in dat haast alle struikjes wel progressie gaan maken dit jaar. Al stel ik ook wel vraagtekens bij de beschikbare rassen voor Nederland als je ziet waar ze veredeld zijn; haast altijd in verre streken met totaal andere klimaten. Als nu één of ander instituut in de buurt er mee aan de slag zou gaan zou het zeer interessant zijn om te zien wat dat kan opleveren. Het meeste fruit heeft veel meer aandacht gekregen. Quote
Bartoh Geplaatst: 21 januari 2020 Geplaatst: 21 januari 2020 Ik ben van plan wat honingbessen te planten. Een stuk of 10-12 stuks.Inmiddels heb ik van alles gelezen hier, maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik zou moeten kiezen en waar ik ze het beste kan bestellen.Wat mij duidelijk is dat je het best enkele soorten kunt nemen. Ik denk dan aan 3 of 4 soorten en dan telkens een plant of 3 a 4 per soort.Bij mij (nabij Enschede) is het in de winter vaak net even kouder dan in het westen. Ze komen dan vol in de zon te staan. De het is (ietwat vettige) zandgrond. Het liefst heb ik dan veel, grote en zoete bessen.Zou iemand me enkele suggesties kunnen doen? Quote
acpronk Geplaatst: 21 januari 2020 Geplaatst: 21 januari 2020 Ik heb onlangs nog honingbessen besteld, bij eetbaargoed.nlBlue treasure en strawberry sensation (beide nova scotia rassen) bestuiven elkaar goed, en Giant heart (Nova Scotia) met Boreal Blizzard (binnenland Canada) voor de kruisbestuiving.Op http://www.lovehoneyberry.com/honeyberry-plant-shop/ zie je ergens halverwege een schema met bloei- en oogsttijden (USA website, dus kan verschillen met NL). Zie het maar als leidraad.Dit zijn mijn eerste honingbessen, dus ben benieuwd. Strawberry sensation is trouwens uitverkocht, komt pas in mei bij hen binnen. Dus wel dubbele verzendkosten tenzij je alles in mei laat bezorgen. Mijn eerste bestelling komt morgen binnen en de strawberry sensation over 4 maanden, dus ik ben nog benieuwd. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Martijn Geplaatst: 21 januari 2020 Geplaatst: 21 januari 2020 Ik ben van plan wat honingbessen te planten. Een stuk of 10-12 stuks.Inmiddels heb ik van alles gelezen hier, maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat ik zou moeten kiezen en waar ik ze het beste kan bestellen.Wat mij duidelijk is dat je het best enkele soorten kunt nemen. Ik denk dan aan 3 of 4 soorten en dan telkens een plant of 3 a 4 per soort.Bij mij (nabij Enschede) is het in de winter vaak net even kouder dan in het westen. Ze komen dan vol in de zon te staan. De het is (ietwat vettige) zandgrond. Het liefst heb ik dan veel, grote en zoete bessen.Zou iemand me enkele suggesties kunnen doen? https://www.eetbaargoed.nl/product/8-uitmuntende-canadese-honing-haskap-rassen/ Deze afgelopen najaar geplant Wil je er een paar meer dan bestel deze: https://www.eetbaargoed.nl/product/honingbes-lonicera-caerulea11-goede-rassen/ Quote
mastert Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Nog even bij mijn honingbessen gekeken. Een erg verschillend beeld, wat betreft uitlopen van de struikjes. De "Honeybee", en de oudere struikjes Kamschatka, en Wojtek lopen al een beetje uit, en hebben boven in de takjes al wat groen. De jongere, en vooral de Russen, zoals bv. de Vostorg, is nog volledig in winter rust. Quote
roeier Geplaatst: 3 februari 2020 Geplaatst: 3 februari 2020 Wojtek noemde je, daar heb ik een paar struikjes van, de kleinste daarvan is het makkelijkst te fotograferen: En je noemde de Honey Bee: Sinds vorige week heb ik een fotocamera, het is even wennen, maar ik kan nu wel beter van dit soort foto's maken, want met de telefoon gaat dit lastig. De Honey Bee had vorig jaar een probleem, die kwam niet goed op gang, maar de struik heeft toen een nieuwe scheut gemaakt, dat is de langste tak in het beeld, als je goed kijkt begint die vanuit uit de grond, een stuk verderop. Zo heeft struik gereageerd op de groeicrisis, wel knap eigenlijk. Ik vermoed dat er een probleem in de grond was. Het lijkt alsof de struik nu makkelijk te splitsen is. Met die gedachte speel ik, maar dat is dan iets voor de herfst.Of het wel echt Honey Bee is betwijfel ik nog altijd, op dit moment lijkt hij langzamer dan Beauty en Beast, en twee jaar terug was hij ook al langzaam. Vorig jaar vanwege dat groeiprobleem was er geen goede vergelijking mogelijk, maar hopelijk geeft dit jaar een normale groei en daardoor een duidelijker beeld omtrent wel of geen Honey Bee.Even voor de duidelijkheid: ik heb niet aan snoei gedaan, de struikjes die je ziet, zo zijn ze gegroeid. Bij de Wojteks twijfel ik ook al, want die zouden een vrij warrige groei moeten vertonen, en ik heb een Wojtek gezien in De Kruidhof, Buitenpost, en ja; takken die alle richtingen opgaan. Dat zie ik dus niet bij mijn struikjes, ze gaan wel een beetje breeduit, maar hebben niet dat chaotische, wat ik bijvoorbeeld wel zie bij Indigo Gem en The Beast. Beide Wojteks komen van een tuinzaak in De Hommerts, trouwens, daar hadden ze op een gegeven moment Wojtek en Duet, en ik heb van beide een paar genomen. De beide Duets lijken op elkaar, en de Wojteks lijken op elkaar, maar de Wojteks lijken nauwelijks op Wojteks. De Indigo Gem gaat weer het snelst dit jaar bij mij, en daarna de Duets. Dat is een vertrouwd beeld. Struikjes die nog helemaal in ruste zijn heb ik niet meer, maar het is allemaal van dat zwellende knoppen werk. Als de temperatuur in de enkele cijfers blijft gaat het niet al te hard.De temperatuur overzichten van Nederland volgend zie ik dat het zuiden nu regelmatig in de dubbele cijfers aan het komen is, en dat zou je wel eens kunnen zien aan de honingbessen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.