Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe diep moet de SFG-bak zijn?

Recommended Posts

Zoals de titel al doet vermoeden zou ik graag willen weten hoe diep de mm moet zijn. Ik ben een deel van de tuin aan het inrichten als mm. Er staan nu gewoon planten in, deze graaf ik uit en dan wil ik er worteldoek overheen leggen en dan vullen met de mix. (compost, turfmolm en vermiculite) Maar hoe diep moet het minimaal worden? (dan weet ik hoe ver ik moet afgraven) Ik lees dat de vierkante meterbakken meestal 20 cm diep zijn, maar worden die dan tot de rand gevuld?

Ik begrijp je niet helemaal denk ik, maar wil je de bakken ingraven?

Die van mij zijn 20 cm hoog, bijna tot de rand gevuld.

Als je ze helemaal vol doet kan je niet lekker een schepje compost erdoor mixen dus je zit er iets onder.

Ik heb een rij die is hoger, met 2 verschillende redenen. Nummer 1, het is langs de stoep, zo kunnen er geen honden in m'n sla plassen

En 2, een paar van die vakken wil ik houden voor de witlof, extra lange penen en de prei.

Je kan ze best iets dieper maken maar dan heb je dus ook aardig wat mix erbij nodig terwijl de 20 cm gewoon goed werkt.

Ik denk dat je gewoon worteldoek moet leggen op de plek waar je ze hebben wilt, houten bak (of welk ander materiaal je gebruikt) eromheen en klaar!

Het voordeel is, denk ik, dat overvloedig regenwater zo goed kan weglopen en de grond ook wat eerder opwarmd door zon.

Overal was de grond nog bevroren en in mijn bakken was het mooi rul al.

Als je op zandgrond zit loopt regen sowieso makkelijker weg dan op klei natuurlijk.

Succes!

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil geen houten bak maken maar gewoon mijn bestaande border gebruiken. Ik moet dus de bestaande grond eruit scheppen en dan het worteldoek erin en dan de mix. Ik ga dan maar graven tot ik 20 cm onder mijn borderrand zit en dan vullen tot een cm of 16. Moet lukken!

Wat is er trouwens mis met je grond? Heb je vervuiling of groeide het gewoon niet zo goed? Of heb je heel veel last van wortelonkruiden?

Misschien hoef je helemaal geen MM en kan je een heel eind komen met grondverbetering.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Er stonden heel veel planten. Daar is geen doorkomen aan. De tuin is flink verwaarloosd de laatste jaren. Dit leek me de makkelijkste en snelste oplossing. Ik heb 'm inmiddels helemaal uitgegraven en er een mooie bak van gemaakt. Morgen het worteldoek er in en de mix erin