Geplaatst: 10 mei 20232 j Kan je het hele jaar door de stekken die doorkomen van frambozen uitsteken en deze gewoon in de volle grond terug ergens anders planten? Of plant je die best eerst even in een pot? ik heb dit een tweetal weken geprobeerd met enkele stekjes, met volgend resultaat; - één direct afgestorven (niet genoeg wortelgestel?) - twee en drie beginnen nu stilaan bruin te worden
Geplaatst: 13 mei 20232 j Ik heb in het najaar een ministukje stek (echt maar een paar centimeter blad en ongeveer net zoveel wortel) uit een pot in vrije aarde een andere gezet en dat is nu een prima plantje in ontwikkeling. Dat is waarschijnlijk een gelukje geweest en was ook niet echt een serieuze poging (maar uiteraard gaat hij wel de kans krijgen verder te groeien). Als ik je foto zie valt me op dat je echt forse stukken blad hebt, dus dat het heel lastig is voor de wortels om genoeg vocht aan te leveren. Mijn ervaring is dat framboos echt wel wat vocht wil.
Geplaatst: 14 mei 20232 j Bij stekken op deze manier verwijnt behoorlijk wat wortel. Dat verdrogen kun je voorkomen door ook een flink stuk stengel/blad weg te snoeien, zodat de verhoudingen weer een beetje kloppen. Is geen garantie voor succes, maar het helpt wel.
Geplaatst: 14 mei 20232 j Ja, deze framboos is duidelijk verdroogd door een tekort aan wortels. Ik sluit me aan bij @marcelru's advies: verwijder het grootste deel van de plant (laat zo'n 20cm staan) en heb geduld. Zou heel goed kunnen dat de framboos over enkele weken weer gaat uitlopen. Het is gelukkig een sterke plant! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.