Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hier begonnen met een gekocht huisje, regelmatig bezoek. Ook de specht vond dat fijn! En dat terwijl het huisje op 2 meter van het huis hangt... maar goed ik hou ook van vogels.

20230521_174911.thumb.jpg.6a1844b280e4eb975a4b18987a7e4c93.jpg

Nu haddel we nog een houten "put" staan die de buurman wilde weggooien. Alleen de onderste rand was rot (makkelijk te verwijderen) en het dakje had wat TLC nodig. Dakleer stukje hadden we ook nog liggen en wat andere restjes en rommeltjes... tadaaa

20230518_170844.thumb.jpg.39df5f93763abe64e22c7cf74f44a896.jpg

onderin zitten wat stenen gestapeld, de rest rust op plankjes. Dus de inhoud kunnen we schuiven indien nodig.

20230518_170836.thumb.jpg.cd0bf17bee01cd7e2b926d9212e75f8c.jpg

Tips mogen altijd, maar voor een eerste poging vind ik het echt goed gelukt. (Oh en op de aarde zijn zaadjes gestrooid uit een bijenmix)

Verder ben ik benieuwd naar jullie hotels!

aangepast door Wortel
  • Like 7
Geplaatst:

Wat een prachtig hotel! Ik wilde er eerst ook eentje. Of meerdere. Maar we hebben inmiddels bedacht dat onze bloementuin en houtwal en haag al zo'n goede plek is voor insecten, en dat we het zo ook wel goed vinden. Het stikt van de vogels en insecten, volgens mij doen we wel iets goed. 

Geplaatst:

Hier ook al veel aanwezig, dit jaar een nest koolmezen en pimpelmezen in onze tuin grootgebracht. Maar kan altijd meer en ik vind het er ook gezellig uitzien 😊

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Ik ben om. 
Heel lang  vond ik het onzin om een bijenhotel in de tuin te hangen, reden : Ik laat alles staan in de winter , dan kunnen ze best in alle  holle stelen en ik weet niet waar ( bladhopen ) kruipen om te overwinteren , ze zijn hartelijk welkom. Boendien vind ik het idee van een hotel voor bijen belachelijk , van die tuttige dingen  ze maken zelf wel uit waar ze overwinteren toch ?? Nu kreeg ik onlangs bezoek van iemand die  vertelde dat ze zelf een bijenhotel had gemaakt in een wijnkistje ( effe doordrinken jonges ... de bijen wachten ) met van alles wat ze had liggen op het erf: bamboestokken houtblokken  bladtroep en stro ( heb ik ook genoeg ) en nu wil ik er ook eentje maken  ( bezigheidstherapie zeg maar ) maar ik twijfel of  mijn exemplaaar wel gaat lukken . Is het moeilijk ? ik bedoel moet je er echt heel handig voor zijn ?? Wat moet ik vooral NIET doen ?? (denneappels  trekken spinnen aan heb ik al  gehoord . HEEL GRAAG TIPS 

dankjewel 

grotjes Heleen 1963

• Like 3
Geplaatst:

Heel eerlijk denk ik niet dat je het echt fout kan doen, de kleine beestjes weten wel waar ze niet willen wonen. Verder is het ook een beetje hoe kritisch je zelf bent op het uiterlijk :). Je basis materialen heb je al, dus gewoon lekker beginnen. Gaas is overigens ook handig om materialen op te sluiten.

• Like 1
Geplaatst:

Mijn ervaring: gewoon doen! Wel eerst een beetje inlezen over de plek, en over de grootte van gaatjes.

Als het allemaal goed gaat, dan zie je ergens in april iets als dit:

https://www.moestuinforum.nl/topic/408-insecten-hotel/page/5/#comment-378400

Dit was -zie ik zonet- alweer vijf jaar geleden ...

Dat hele topic is ook interessant om te lezen.

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik spijker overal van die tuttige huisjes tegen palen en muren. En soms zijn de bijtjes sneller dan ik ze kan ophangen. Dit hokje werd gelijk in gebruik genomen toen het nog binnen in mijn tuinschuurtje stond.

IMG_20240526_143244568_HDR_102637.thumb.jpg.0a963f7d11bd0124b34faf9387a6728c.jpg

En niet teveel nadenken over afmetingen en wel of geen denneappels. Andere insecten komen toch kijken of er iets te halen valt. 

Deze sluipwesp is dagen bezig geweest met eitjes deponeren in de dichtgemetselde bamboe.

_DSC8967_102416.thumb.JPG.c630cec26246ac832a186260e85650e1.JPG

Mijn insectenhotel op de volkstuin is inmiddels grotendeels ingestort en overgroeid. Volgend jaar maak ik weer een nieuwe collectie.

IMG_20230527_140301026_HDR_102314.thumb.jpg.26383aa7cc71e74f20ba4930f9306a6a.jpg

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...