Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag,

In de moestuin zijn voor de 3e keer/jaar mijn (zomer)frambozen dood gegaan. 

De bladeren worden bruin en dor. Dit begint aan het uiteinde v/d takken en gaat langzaam door tot de hele plant dood is (zie foto's, tussen de foto's zit 10 dagen verschil).

Dit is nu reeds voor het 3e jaar gebeurt, en ook tweemaal bij de Japanse Wijnbes. In het najaar heb ik enkele keren nieuwe planten gezet (van verschillende afkomst), deze sloegen goed aan en gingen mooi de winter in. 

Met herfstframbozen die ernaast staan heb ik geen problemen. 

Heb al wat gezocht en gekeken maar nog geen mogelijke oorzaken gevonden. Wie heeft er een idee?

Ben nu van plan de grond te verversen en wederom nieuwe planten te zetten. De planten staan in een fruitkooi dus ander stuk tuin gebruiken is niet praktisch.

https://1drv.ms/i/s!Al78FBoYbtpOg8lWgz8JLXfhUHrfaw

https://1drv.ms/i/s!Al78FBoYbtpOg8lUt7V2AoFhhGh72w

https://1drv.ms/i/s!Al78FBoYbtpOg8lVPYhi6i0TnU9J5g

https://1drv.ms/i/s!Al78FBoYbtpOg8peQdT3OtznV0D3IA

https://1drv.ms/i/s!Al78FBoYbtpOg8pcKenHEbsV1roePg

Groeten Jeroen

Geplaatst:

Welkom Jeroen.

Even je foto hier gezet, dat werkt beter dan al die linkjes die bij dezelfde framboos uitkomen.

ba9c374f-4522-4404-a69f-74fbbc09eca6.jpg

Heb je de zoekfunctie al ontdekt van dit forum?

Ik (en anderen) hadden dezelfde problemen, en dat is hier op het forum terug te vinden.

Maar misschien gaat er toch nog iemand reageren op je probleem.

Kan je het zelf niet vinden dan wil ik wel even een relevant topic voor je zoeken.

Geplaatst:
3 uren geleden, Jroen zei:

Dit begint aan het uiteinde v/d takken en gaat langzaam door tot de hele plant dood is

@Patrijs Doet me ook denken aan die framboos van jouw van 3jaar terug. https://www.moestuinforum.nl/topic/26596-ziekte-in-frambozen/

Destijds gedacht aan verwelkingziekte, maar kan ook phytophtora zijn:

Na infectie in de herfst lopen de stengels in het daaropvolgende voorjaar ogenschijnlijk normaal uit. Kort erna gaan de eerst gevormde blaadjes vergelen en bladranden verdrogen. Tijdens de 1e warme periodes in volle bloei verwelken de planten. Bladeren verdorren en worden brons van kleur en hard.  

Geplaatst:

Meest waarschijnlijke is een vorm van Phytophthora (bij frambozen meestal Phytophthora rubi maar andere vormen van phytophthora zijn niet uit te sluiten).

Phytophthora aantastingen ontstaan vooral als planten te nat staan. Dit kan komen door o.a.  een lange regenrijke periode, overmatig water geven of grond die niet goed water doorlatend is. Phytophthora verspreidt zich via sporen in de grond. Het probleem is dat phytophthora jaren in de grond aanwezig kan blijven en zo voor herbesmetting van nieuwe aanplant kan zorgen. Als een plant is doodgegaan door phytophthora dan is het verstandig iets aan te planten dat geen familie is van de zieke plant (in dit geval dus iets wat niet tot Rubus behoort). Soms wordt aangeraden om de besmette grond te verwijderen en te vervangen door 'schone' grond. In de praktijk blijkt dit echter lastig en je bent nooit zeker dat alle grond die sporen van phytophthora bevat ook echt wordt verwijderd.

Bij frambozen is er bij de verschillende soorten een onderscheid tussen de vatbaarheid voor Phytophthora rubi. Helaas heb ik hier niet genoeg kennis van om te zeggen welke cultivars gevoelig c.q. minder gevoelig zijn maar misschien is dat op internet wel te vinden. Je kunt dan het beste googelen met 'Phytophthora rubi' en  'raspberry'  etc.

• Like 3
Geplaatst:

Hier dit 'fenomeen' ook gezien, een paar frambozenplantjes verdorren opeens. Ze staan midden tussen vele andere, veelal van dezelfde soort, en die andere zijn ogenschijnlijk niet aangetast.

Veel regen gehad, ze hebben lang nat gestaan. Een paar zwakkere plantjes hebben het dus niet gehaald. Ik hoop dat het niet overgaat naar de andere en zie het als een 'natuurlijke selectie'.

Geplaatst:
Op 30-5-2023 om 14:44, Patrijs zei:

Welkom Jeroen.

Even je foto hier gezet, dat werkt beter dan al die linkjes die bij dezelfde framboos uitkomen.

ba9c374f-4522-4404-a69f-74fbbc09eca6.jpg

Heb je de zoekfunctie al ontdekt van dit forum?

Ik (en anderen) hadden dezelfde problemen, en dat is hier op het forum terug te vinden.

Maar misschien gaat er toch nog iemand reageren op je probleem.

Kan je het zelf niet vinden dan wil ik wel even een relevant topic voor je zoeken.

Goedemiddag,

Het is dezelfde framboos inderdaad, maar op de verschillende foto's is goed te zien wat er aan de hand is. En in de loop vd tijd gebeurt.

Ik had zeker al rondgezocht op het forum maar geen topic gevonden. 

Dus als je me verder kan helpen, heel graag!

Geplaatst:
Op 30-5-2023 om 18:53, Inloggevens kwijt zei:

Meest waarschijnlijke is een vorm van Phytophthora (bij frambozen meestal Phytophthora rubi maar andere vormen van phytophthora zijn niet uit te sluiten).

Phytophthora aantastingen ontstaan vooral als planten te nat staan. Dit kan komen door o.a.  een lange regenrijke periode, overmatig water geven of grond die niet goed water doorlatend is. Phytophthora verspreidt zich via sporen in de grond. Het probleem is dat phytophthora jaren in de grond aanwezig kan blijven en zo voor herbesmetting van nieuwe aanplant kan zorgen. Als een plant is doodgegaan door phytophthora dan is het verstandig iets aan te planten dat geen familie is van de zieke plant (in dit geval dus iets wat niet tot Rubus behoort). Soms wordt aangeraden om de besmette grond te verwijderen en te vervangen door 'schone' grond. In de praktijk blijkt dit echter lastig en je bent nooit zeker dat alle grond die sporen van phytophthora bevat ook echt wordt verwijderd.

Bij frambozen is er bij de verschillende soorten een onderscheid tussen de vatbaarheid voor Phytophthora rubi. Helaas heb ik hier niet genoeg kennis van om te zeggen welke cultivars gevoelig c.q. minder gevoelig zijn maar misschien is dat op internet wel te vinden. Je kunt dan het beste googelen met 'Phytophthora rubi' en  'raspberry'  etc.

Bedankt voor de informatie, ik zal hier eens verder in gaan zoeken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...