Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Voor het beregenen van de moestuin ben ik afhankelijk van een handpomp die op circa 20 meter van m'n tuin af ligt. Nu ligt er op 30 meter een sloot waar ik ook uit zou kunnen putten. Omdat het heen en weer sjouwen van emmers nogal een klus is en we i.v.m. ligging in een woonwijk en de duurzaamheid geen benzinepomp aan willen schaffen, ben ik de zoektocht gestart naar een goede pomp op accu. Ik ken een tuinder die een dompelpomp van Bosch heeft en daarmee een IBC-vat vult over een afstand van ca. 15m, daar is hij dik tevreden over en eerlijk is eerlijk, dat gaat behoorlijk goed. Ik vraag me af welke sterkte je nodig hebt als je 40-50 meter wilt overbruggen met zo'n accupomp en of zo'n klein model daar voldoende voor is. Voor de duidelijkheid, het betreft dit pompje: https://www.hornbach.nl/p/bosch-accu-dompelpomp-excl-18-v-accu-en-lader/10508914/?sourceArt=10361846&trackArticleCrossType=vv&url=10508914

Vergelijkbare pompjes zijn er ook van andere merken, dus dat maakt niet zoveel uit. Maar wie heeft er ervaring met een dompelpomp op accu en wie kan mij vertellen of een pompje als deze voldoende is om die afstand van 40-50m te overbruggen die ik nodig heb? (Nee, ik heb dus niet genoeg opgelet bij natuurkunde om dit zelf uit te kunnen rekenen. :) )

P.S.: Ik kon geen vergelijkbaar topic vinden waar deze vraag zo concreet gesteld is, hopelijk helpen de antwoorden hier om duidelijkheid te verschaffen. De technologie staat immers niet stil en er kan steeds meer uit een accu geperst worden, dus het zou mooi zijn als we de ervaringen over accu tuinpompen hierin kunnen verzamelen.

Geplaatst:
  • Auteur

Kan een pomp met deze specificaties 40-50 meter overbruggen? Er is wellicht zelf wat te fröbelen qua filter namelijk. Het probleem is dat een doorvoerpomp voor zover ik heb begrepen niet goed om kan gaan met vuil?

Geplaatst:

Ik sluit deze pomp aan op de opvoerslang van een zwengelpomp. Aan die slang zit, onderin de grond een zeef/filter.

Er komt dus geen vuil mee, hooguit wat zand.

Ik gebruik aan de uitvoerkant een gewone tuinslang van 5  of 30 meter. Dat werkt voor mij prima.
Ik heb zo’n vanzelf uitschuifslang geprobeerd, maar daar was de druk niet hoog genoeg voor.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel voor het delen van je ervaring, de vraag is voor mij dus of het pompje nog 20 meter extra op kan pompen om m’n hele tuin te kunnen besproeien. Met 30 meter kom ik niet ver genoeg. 🤔

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik zocht eerst op het WWW, om te bedenken dat ik beter hier op het forum eens kon zoeken naar ervaringen met accupompen. Ik heb geen stroom in mijn tuin en wegens mijn buren waarvan we recht van overpad hebben, wil ik niet steeds een verlengsnoer op hun pad uitrollen. Een accupomp zou dus een uitkomst zijn.

De Einhell pomp die hierboven genoemd wordt door @Amrutten had ik ook gevonden. Ik ben benieuwd of die na een paar jaar nog steeds goed bevalt. En welke je precies hebt. Ik vond verschillende met 1 en met 2 accu's.  

En ik ben ook benieuwd of anderen een andere accupomp aangeschaft hebben en hoe die bevalt. 

Kortom ik wil me goed oriënteren op de optie die er in accu-pompen zijn. Ik Ga hem net als AMRutten aansluiten op de opvoerbuis van mijn handzwengelpomp. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben voor deze gegaan: Einhell accu tuinpomp AQUINNA 36/38 F LED Power X-Change, 50 meter 3/4" slang eraan en gaat als een trein in ecomodus! Echt meer dan voldoende kracht om een uur lang te kunnen sproeien, heb dat met 100m2 niet eens nodig maar geeft wel vertrouwen dat je er ook een zwenksproeier mee kan aanzetten.

Al met al was ik ca. €370 kwijt voor pomp, twee 4aH accu's, nieuwe slangen (aanzuig + sproei) en koppelingen. Inmiddels gebruikt op een enkeling na iedereen bij ons op het complex (ca. 150 tuinen) zo'n accupompje van Einhell. Als je alle slangen e.d. al hebt ben je voor <€250 klaar.

Inmiddels is wel vrij algemeen bekend dat je in dezelfde prijscategorie ook van andere merken vergelijkbare pompjes beschikbaar hebt, dus waarom ik uiteindelijk voor Einhell heb gekozen is omdat ze ook een breed assortiment ander tuingereedschap hebben op accu. Dus uiteindelijk een grastrimmer of bosmaaier erbij en je kan met dezelfde accu's vooruit. Tenzij je zeer veeleisend bent of heel veel geld ervoor over hebt zou ik niet voor een professioneel merk gaan maar gewoon in de Einhell categorie zoeken. Hebben overigens ook gewoon paar jaar garantie op hun spullen en zijn respectabel bedrijf.

Geplaatst:

@MSDG dank je wel voor je uitgebreide review. Heel erg goed te weten dat jij ook 100 m2 sproeit (ik ook) en dat je een uur kan sproeien. 

Heel fijn om te lezen dat het zo bevalt. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 2 weeks later...
Geplaatst:

image.thumb.jpg.07fb514a5cb957125f918255f84c64f7.jpg@hazeltje. Dit is de pomp. Beste aankoop voor de tuin die ik gedaan heb. Nog steeds heel tevreden.

Pompt op standje 1 ongeveer een uur. 2 accu’s.

IMG_5365.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic