Geplaatst: 4 juli 20232 j Ik zag gisteren op instagram een filmpje voorbij komen van iemand die bloemen op stof hamerde. Ik had er nog nooit van gehoord of het gezien dus dacht eens kijken of dat nou echt werkt.. Wat verschillende bloemen geplukt in de tuin, lapje katoen, een houten plank en een hamer erbij gepakt en uitproberen maar! Zoals te verwachten gaat het met de ene bloem beter als de andere. Met name het resultaat van de viooltjes vond ik zelf wel grappig. Ook het blaadje salie wat ik nog had liggen op het aanrecht vond ik leuk, dus ook eens een keer het resultaat van diverse kruiden bekijken. Binnenkort dus nog eens verder oefenen en misschien een keer zo'n katoenen boodschappentas hameren, weer eens wat anders!
Geplaatst: 4 juli 20232 j @Vastone Doet me denken aan vroeger. Bloempjes verzamelen en drogen / pletten tussen boeken. Sommige waren zo enorm geplet dat de afdrukken dus in het boek stonden. Zoals bij jouw te zien op het stof.
Geplaatst: 4 juli 20232 j Auteur Haha inderdaad! Niet alleen van vroeger hoor.. Ik klapte hier van 't weekend een kookboek open, bleek vol met wc papier met daarin geknipte bloemen van zoon/dochter te zitten.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur @fre3ke zoals ik het nu gedaan heb niet en voor een tasje wat mij betreft ook niet nodig. Ik heb gelezen als je zoiets met kleding ofzo wil doen je de stof moet voorbehandelen (maar met wat.. dat ben ik even vergeten) en het daarna gewoon op 30 graden gewassen kan worden. Of dat echt zo is..? Geen idee (nog) niet geprobeerd.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Wat leuk! Mooi resultaat ook. Misschien kun je het eerst fixeren met hitte. Bijvoorbeeld met een strijkijzer. Wel even een (vochtige) theedoek tussen bloemenlapje en strijkijzer leggen.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Beitsen/ voorbereiden van de stof kun je doen met aluin, ijzer of sojamelk. Het is afhankelijk van de stof en de kleurstof/planten die je wilt gebruiken. In de meeste gevallen eindigen zomaar wat planten hameren op stof meestal in teleurstelling omdat kleurstoffen zoals anthocyanines niet licht- en wasecht zijn en gevoelig voor Ph. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.