Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn half om half-tuin

Featured Replies

Geplaatst:

Hi Bonnie,

Eindelijk de tijd genomen om je tuin wat uitgebreider te bekijken. Mooi hoor! Gezellig en knus lijkt ie me. Ik vroeg me alleen af of de bomen niet teveel zon uit je tuin weghouden? Ik moet mijn voortuintje nog inrichten, maar daar staan ook een aantal bomen omheen. Heb je nog tips voor me wat dat betreft?

Geplaatst:
  • Auteur
Hi Bonnie,

Eindelijk de tijd genomen om je tuin wat uitgebreider te bekijken. Mooi hoor! Gezellig en knus lijkt ie me. Ik vroeg me alleen af of de bomen niet teveel zon uit je tuin weghouden? Ik moet mijn voortuintje nog inrichten, maar daar staan ook een aantal bomen omheen. Heb je nog tips voor me wat dat betreft?

De bomen houden inderdaad nogal wat zon weg, gelukkig staan de hoogste aan de noordkant. Ze houden ook de wind tegen, dat is dan wel een voordeel.

Mijn tip is vooral dat je je geen illusies moet maken van enorme oogsten. Ik houd er echt geen geld aan over. Verder is het handig om te kijken wat er wel goed groeit. Bij mij zijn dat bladgroente. Ik leg me daar volgend jaar meer op toe. Mooie sla en koolsoorten.

Die hebben ook niet de hele dag zon nodig.

Zoek naar tomaten die buiten geteeld kunnen worden. Ik heb ze daar op uitgezocht (http://ruudendiana.webs.com/) Zij geeft een goede beschrijving van de tomaat. Aubergines en paprika's doe ik niet, dat red ik hier niet.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik ga gewoon experimenteren. De bomen staan hier wel pal voor de zon, maar ik zal wel eens kijken wat er wil groeien. Ons voortuintje is toch niet groot dus het vullen ervan moet wel lukken. Ik had sowieso een hoek voor rabarber in mijn hoofd en misschien een kruidenspiraal / aardbeientoren. Ik merk alleen wel dat de zonnige gedeeltes het makkelijkst te vullen zijn. Nou ja, zo blijf ik lekker bezig. Stel je voor dat het allemaal in een keer klaar is. Dat is ook niet de bedoeling.

Geplaatst:

Die oregano is super! Hier groeit het echt nog niet zo snel, het is echt nog mini. Had je deze planten vorig jaar al?

I

Geplaatst:
  • Auteur

@ Juna: ik heb die plantjes vorig jaar gekocht, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.

@ Jasmin: leuk he, zo'n kleintje met bloemen. Hoe groot is jouw aubergine? Zou het nog wat worden?

Geplaatst:

Wie is er hier ook weer fan van schoenlappersplanten, ik heb een veldje van 2 vierkante meter, achter de pot met tomaat:

Foto-YJRJJVKZ.jpg

Dat ben ik! Prachtig vind ik ze. Altijd groen en lekker vroeg in het jaar al in bloei! Ik heb 'de mijne' (meegenomen uit de tuin van 't vorige huis) in stukken gehakt en op diverse plekken uitgezet. Tis nu nog allemaal veels te klein om echt op te vallen maar over een tijdje zijn het prachtige bossen groen Hier in Frankrijk staan ze regelmatig op begraafplaatsen als begroeiing op de graven. Zal eens kijken of ik daar een fotootje van kan maken.

Lekker dat de oregano zo goed gaat, hier doet ie het ook als een wilde.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Mijn tuin is nu heerlijk groen (en vol). Zoals wel te verwachten was doet lang niet alles het goed. Gelukkig weet ik nu hoe dat komt (teveel stikstof). Maar de broccoli (in pot) doet het goed.

Er is al een piepbroccolietje te zien.

Foto-KKLGCD3Q.jpg

Ik ga nu van de tuin genieten en bbq-en met heel veel verse kruiden en sla uit de tuin.

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag een enorme andijvie geoogst. Prachtige struik. Net zo mooi als in de winkel maar vast veel lekkerder.

In het weekend een maaltje peultjes geoogst (voor Boralino: 390 gram). En dat van een stuk of 25 zaadjes. Dat is toch leuk!

Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Maar weer eens wat foto's van mijn moestuin.

Het hoekje met de veelgebruikte BBQ.

Ik denk dat de tomaat wat aan de grote kant is, ik vermoed dat de bloemen bovenin geen rijpe tomaten worden. Ik ga ze maar snoeien.

Ook staat er een aubergine, helaas komen er geen vruchten aan, de bloemen vallen er gewoon van af. Oorzaak?

GroteFoto-RMTI8WLB.jpg

Hier wat bloemenplanten en daarachter het hekje waar de pompoenen al flink tegenop aan het klimmen zijn. De sierplant die daar staat (distelachtige ding) vind ik er mooi. Geen idee wat het is. Hij gaat prachtig bloeien.

GroteFoto-PWZ4LANP.jpg

En hier hangen 2 tomaten planten met wat oi-kers. Hoog "libelle-gehalte" maar er komen nog aardig wat tomaten aan.

GroteFoto-ICTM8H4Z.jpg

Geplaatst:

Oh Bonnie, mijn gemoed stroomt vol van je bakstenen vloertje. Ik heb niets te klagen hier maar elke keer als ik jouw tuinpad/terras van die klinkers zie dan krijg ik een ontzettend verlangen naar een berg bakstenen!

Ook staat er een aubergine, helaas komen er geen vruchten aan, de bloemen vallen er gewoon van af. Oorzaak?

Het eerste dat bij me opborrelt is dat het auberginebloemen afvallen wanneer het niet warm genoeg is, dwz minder dan 20 graden (en da's niet bedoelt als gemiddelde). Maar ik zal nog even zoeken in het grote boek of er andere oorzaken kunnen zijn.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

@ Veuvecouderc: Ik ben er na al die jaren ook nog steeds blij mee.

IK vind die grote tegels in tuinen die nu zo "in" zijn afschuwelijk.

Maar ik begrijp het comfort ervan wel.

Vandaag mijn tomaten beknot. Ik wil zo graag een goede oogst dat ik de kwaliteit voor de kwantiteit laat gaan.

Ik heb dus de bloemtrossen uitgedund.

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.

Kan ik trouwens een schep compost in mijn potten met tomaten gooien? Of zijn hier betere ideeen voor. Ik geef nu af en toe wat tomatenvoeding.

Geplaatst:

Mmmm ik heb hetzelfde maar dan met het schapenhek ik vindt en dat blijft denk ik zo dat echt gaaf, je kogeldistel vindt ik ook super mooi.

Is uitstekend om een schep compost bij je tomaat in pot te gooien, zou ik regelmatig doen, je kunt ook wat koe/kipmest korrel gebruiken maar dat zuiniger dan compost zulen ze waarderen want ze lusten wel wat, bloemtrossen snoei ik persoonlijk niet maar naast flink bladsnoei heb ik nu ook sommige bladeren gehalveerd wat ik normaal volgens mij later doe maar er was nu alweer zoveel groot blad dat ik dacht mes erin.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Je foto's zien er allemaal weer heerlijk uit Kunnen zo in een magazine over tuinieren in de achtertuin.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag puin geruimd. Ik heb er 3 rode kolen uitgehaald, die waren totaal verknald door rupsen en slakken. Grrrr dus.

Ook de peultjes weggehaald, ik ben nog verbaasd over de oogst. Ik heb van 25 bonen ruim een kilo kunnen oogsten. Geweldig. Er zaten nu nog wat bloemen aan maar de planten werden zo lelijk. Oja, ik heb ook het restantje knoflook uit de grond gehaald. Kleine bollen maar het viel me nog mee.

Tot mijn grote verbazing zag ik dat wat ik 2 weken geleden gezaaid heb gewoon opkomt. Wat slaplantjes en broccoli.

Ik heb nu wat ruimte over en ga bedenken wat ik daar wil zetten. Wat winterspul en nog wat venkelknollen. En wat raapjes. En dan is het echt weer vol...

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo, mijn tuin is zo goed als leeg. Er staat nog wat winterspul en oogstbaar andijvie en snijbiet.

Vandaag eindelijk de ui en knoflook in de grond gezet. Het lukt me gewoon niet om het eerder te doen.

2 weken geleden gespit en bemest. Flink wat tuinaarde (had buuf gehaald voor haar eigen tuin) erdoor heen gespit.

Ik hoop dat ik volgend jaar een betere oogst krijg want 't blijft erg karig allemaal.

Ik heb nog een hoop te doen in de tuin. Ik zal morgen maar flink aan de gang gaan.

Foto-QDM67OSY.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hee Bonnie, maak je nog eens wat foto's van de tuin? Dit gedeelte gaat binnenkort 'op slot' en dan kan je niets meer toevoegen. Misschien leuk om volgend jaar terug te kunnen kijken hoe het er nu uit ziet! (en wij zien ook nog wat )

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.