Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Siciliaanse tijm


MH95

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Toen ik een paar jaar geleden op Sicilië was, reedt ik met mensen van het eiland ergens een berg op. Ze lieten mij daar tijm ruiken wat daar in het wild groeit. Deze tijm rook heel intens naar tijm, niet te vergelijken met wat ik ooit in Nederland heb geroken bij tijmplanten. Ik heb geen idee welke soort dit is of kan zijn. Heeft iemand een idee welke soort hier bij in de buurt komt of welke soort dit zou kunnen zijn, ik zou deze graag in mijn tuin hebben. De tijm hoeft niet volledig winterhard te zijn. Eventueel wil ik die wel inpakken in de winter.

 

Mathijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plant kan ook door grondsoort, licht en warmte intenser geuren/smaken.
Misschien is dat met je Siciliaanse thijm ook zo? Dat de groeiomstandigheden het zo lekker maken. Ik weet dat ik bv Turkse tijm mijd om precies die reden. Veel te heftig. Turkse pepermunt daarentegen vind ik geweldig. Zo intens en geurig. Dat krijg ik hier niet voor elkaar met de pepermunt. Neem het altijd uit Turkije mee. Drogen en in een zakje mee terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou zeker zo kunnen zijn, toch wil ik proberen die tijm hier te kweken. Volgens die Sicilianen kwam het omdat Sicilië centraal in de Middellandste zee ligt. Soorten kwamen uit alle hoeken van Zuid-Europa en Noord-Afrika en konden daar ideaal ontstaan en onderling kruisen, althans zo begreep ik het. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon doen. Zolang je geen dieren meeneemt, is het of ok of gedoogd. Ligt aan het land. Ik neem altijd planten mee. Zo veel oleanders in een petfles uit Italië meegenomen. Niet normaal. Om het niet te hebben over vijgenbomen, hibiscus, vetplanten enz enz.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...