Bazarie Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 (edited) Hallo, ik heb in mijn kas een aubergine plant staan die volop vruchten levert. Ze worden paars maar niet groot. Als ik ze lange laat hangen worden ze oranje geel. is dat normaal? Zijn die nog te eten of moet ik ze gewoon klein en paars oogsten? Edited July 20, 2023 by Bazarie 1 Quote
Mai Pensato Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 Dit is een mini-aubergine. Vruchten oogsten voordat ze lichtpaars beginnen te kleuren. Oranjegeel is echt overrijp. Of ze dan nog eetbaar zijn weet ik niet. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Vastone Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 (edited) Lijkt Inderdaad een mini Aubergine, weet je het ras? Aubergines eet je eigenlijk niet rijp, je eet ze net als met courgettes jong. Bij het rijpen verkleurt de aubergine en dan zijn ze niet eetbaar meer. Zelf nooit geproefd maar van horen zeggen: sponzig en bitter. Edited July 20, 2023 by Vastone Quote
HuubvG Posted July 20, 2023 Posted July 20, 2023 (edited) Mij lijkt ook de paarskleurige eetrijp. Nog een advies : niet rauw eten, in verband met aanwezige solanine. Edited July 20, 2023 by HuubvG 1 Quote
Mellie Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 Als ze paars zijn, zijn ze rijp. Je hebt er een boel, mooi! Dus vooral niet treuren voor die paar waar je te laat mee was. Die gele kan je hoogstens nog roosteren. Dan gaat dat taaie er van af, maar ik vermoed dat ze zelfs daarvoor eigenlijk al te ver heen zijn. Ik zou ze lekker weggooien. Quote
Bazarie Posted July 21, 2023 Author Posted July 21, 2023 Dank voor de tips. De gele heb ik idd weggedaan. De plant blijft vruchten afgeven dus heb nog genoeg over voor een maaltje😁. Enne Huub … ik weet dat we aubergine niet rauw moeten eten😜. 2 Quote
Recommended Posts