Jump to content

6 jarig wisselteeltplan

Cathelijne

Recommended Posts

Na wat speurwerk op het internet kom ik tot het volgende 6-jarig wisselteeltplan:

1e jaar: Koolsoorten

2e jaar: Bladgroenten

3e jaar: Vruchtgroenten

4e jaar: Wortel-/knolgewassen

5e jaar: Bonen/peulen

6e jaar: Braak/groenbemesters

Wat inhoudt dat mijn 6 percelen (van gelijke grootte) de komende 6 jaar als volgt worden ingedeeld:

2012

1: braak

2: bonen/peulen

3: wortel/knolgewas

4: vruchtgroenten

5: bladgroenten

6: koolsoorten

2013

1: koolsoorten

2: braak

3: bonen/peulen

4: wortel/knolgewas

5: vruchtgroenten

6: bladgroenten

2014

1: bladgroenten

2: koolsoorten

3: braak

4: bonen/peulen

5: wortel/knolgewas

6: vruchtgroenten

2015

1: vruchtgroenten

2: bladgroenten

3: koolsoorten

4: braak

5: bonen/peulen

6: wortel/knolgewas

2016

1: wortel/knolgewas

2: vruchtgroenten

3: bladgroenten

4: koolsoorten

5: braak

6: bonen/peulen

2017

1: bonen/peulen

2: wortel/knolgewas

3: vruchtgroenten

4: bladgroenten

5: koolsoorten

6: braak

Ik las al dat het belangrijk is om na een jaar bonen/peulen op een perceel, het perceel het jaar erna braak te laten liggen omdat de grond dan vrijwel uitgeput is.

Op-/aanmerkingen, commentaren, tips aub!

Een uitgeputte grond kun je zelf er bovenop helpen door een groenbemester te zaaien (zoek maar even op groenbemesten, groenbemesters, groenbemesting). Vind ik persoonlijk beter dan het gewoon maar te laten liggen. Ziet er ook leuker uit.

Of je gebruikt dat 'losse' perkje als zaaibedje, dan heeft het in ieder geval nog een functie. Of je zet er bloemen op die 'geen kwaad kunnen', of je maakt er je composthoop van. Het lijkt mij op de schaal waarop wij allemaal bezig zijn een klein beetje overdreven om van uitgeputte grond te spreken. Een jaar 'rust' kan geen kwaad maar zo'n perkje kun je zelfs in dat rust jaar nog heel goed voor andere dingen gebruiken.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ik ben ook geen voorstander van dat braakliggende stuk, precies om de reden die veuvecouderc aangeeft. Op onze schaal en manier van tuinieren is het niet nodig om je daar zorgen over te maken.

De rest van de opzet is goed. Mijn enige suggestie zou zijn om de kolen direct na de bonen/peulen zetten en het braakliggende stuk er tussenuit te halen (gewoon beplanten).

Bedankt voor jullie reacties. Met groenbemesters had ik al rekening gehouden (zie '6e jaar: braak/groenbemesters')

Ik wilde op het 'braak' liggende perceel elk jaar inderdaad wat bloemen zaaien (handig voor de toekomstige bijenkasten) of klaver, borage, lupine of iets in die richting, wat ik dan later onder kan spitten.

van wat ik had gelezen vergen bonen/peulen vrij veel van je landje. als je dan al 4 jaar elk seizoen hebt geoogst van zo'n perceel en vervolgens afsluit met een 5e jaar bonen/peulen, is het dan alsnog overbodige luxe om het perceel het 6e jaar braak te laten liggen (of dus in te zaaien met groenbemesters)?

het lijkt me juist voor de grond wel nuttig om even een jaartje niet gebruikt te worden, maar misschien is dat mijn 'beginnerslogica'

ik kan natuurlijk ook een veldje boerenkool ervan maken, dan heb ik in feite 2 koolpercelen naast elkaar maar dus ook 2 jaar kolen op hetzelfde perceel. is dat een optie of zouden jullie dat niet doen?

2 jaren kool op het zelfde perceel zou ik niet doen i.v.m. kans op knolvoet na een paar jaren. Dat zou ik echt niet willen hebben.

Ik heb een 12-jarig wisselteeltplan en bij mij kwam het gewoon zo uit dat ik groenbemester ga zaaien (een keer voor en een keer na de bonen, die om de 4 jaar langskomen. Een van die stukjes ga ik waarschijnlijk ook gebruiken als uitloop voor de pompoen (die als experiment tussen de bonen gaat wonen)

Hoe ontstond een ongebruikt perceel? Ik keek in zo'n tabel (van wat je na elkaar kan planten) wat ik er zou kunnen planten en alles had aaltjes of ziekten tot gevolg. Dus dan maar groenbemester. Daar wordt mijn grond alleen maar beter van.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Thanx, dat was het inderdaad over de kolen. Moet mijn aantekeningen (cursus ecologisch tuinieren) nog maar eens door gaan spitten want dit wist ik ook wel

Ik houd het gewoon op groenbemesters/leuke bloemetjes dan. Wel zo practisch ook, dan kan de grond mooi zelf verbeteren en is daarna weer klaar voor 5 seizoenen wisselteelt

nog op/aanmerkingen over de volgorde van mijn wisselteeltplan?

Ik las al dat het belangrijk is om na een jaar bonen/peulen op een perceel, het perceel het jaar erna braak te laten liggen omdat de grond dan vrijwel uitgeput is.

Bonen en peulvruchten maken stikstof aan.

Als je bonen en peulvruchten aan het eind van het seizoen afknipt net boven de grond en het wortelgestel laat zitten, wordt de stikstof terug gegeven aan de grond.

Trek er maar eens eentje uit, dan zie je kleine witte bolletjes.

Ik vind het een vreemd verhaal, om het stuk het jaar erna braak te laten liggen.

Ik tuinier al 35 jaar en laat zowiezo nooit een stuk leeg.

Wisselteelt is heel belangrijk.