Stan W Posted August 18, 2023 Posted August 18, 2023 Vandaag 13 Princess Noble appels geplukt, lieten bijna vanzelf los. De pitten zijn bijna allemaal donkerbruin. Ze smaken lekker friszuur en aromatisch, maar nog niet consumptierijp. Op internet staat dat dit ras pas vanaf half september plukrijp is en daarna een paar maanden koel en donker moet afrijpen. Nu is het vandaag pas net iets voorbij half augustus en ze ogen plukrijp. Quote
marcelru Posted August 18, 2023 Posted August 18, 2023 (edited) Hmmm, een rijpe Princess Noble oogt nogal wat roder volgens mij. De steel is meestal wat korter, de lenticellen op de schil minder geprononceerd of zelfs afwezig. Hoogte/breedte verhouding is meestal nog wat groter, en een PN is hartstikke scheef. Belangrijk kenmerk: geen spatje roest in de steelholte (is op je foto's niet goed te zien). Onze PN's zien er gewoonlijk zo uit (foto van 12 september, verleden jaar): Maar om je vraag te beantwoorden: ik heb niet de indruk dat het pitfruit extreem veel vroeger rijp is dan andere jaren. Onze vroege appels waren ongeveer anderhalf tot twee weken eerder rijp dan de tijdstippen die door NFC gegeven worden. Maar dat kan ook een fenologisch verschil tussen Eindhoven en Brogdale zijn. Edited August 18, 2023 by marcelru antwoord toegevoegd 1 Quote
Stan W Posted August 18, 2023 Author Posted August 18, 2023 (edited) Dankjewel Marcel, ze beginnen ook pas sinds de laatste 3 tot 4 weken gemarmerd of gestreept (weet de juiste benaming niet) rood te kleuren. De rest laat ik nog in de boom hangen tot ergens in september. Scheef zijn de meeste die ik geplukt heb ook, ze blijven met veel moeite rechtop staan. Bij de lichtste aanraking vallen ze echter om. Bij deze nog wat foto's van de steelholten en kroontjes. Kleur op mijn foto's klopt vanwege de keukenlamp niet helemaal met de realiteit bij daglicht. Edited August 19, 2023 by Stan W Foto's van een aangepikte appel toegevoegd, van dezelfde boom afkomstig. Quote
marcelru Posted August 20, 2023 Posted August 20, 2023 Kan 'm dan toch weleens wezen. Maar nog lang niet rijp, ik zou ze nog een paar weken laten hangen. Kleur van de pitten zegt niet zo heel veel over rijpheid. De kleur van de aangevreten vruchten gaat wel de goeie kant op, waarschijnlijk zit er wintervlinder o.i.d. in, zodat ze wat eerder rijp worden. De onaangetaste vruchten zijn nog erg groen in mijn ogen. Quote
Stan W Posted August 21, 2023 Author Posted August 21, 2023 (edited) Dan ben ik te enthousiast geweest met het plukken en tevens te veel op internetverhalen afgegaan over de pitkleur in verhouding tot de rijpheid. Voortaan maar wat meer geduld hebben, gelukkig kunnen de bomen nog jaren mee. Deze, ook met een larve in het klokhuis smaakte veel voller en een stuk minder zuur dan de groenige appels van de boom. Edited August 21, 2023 by Stan W 1 Quote
Recommended Posts