Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandaag 13 Princess Noble appels geplukt, lieten bijna vanzelf los. De pitten zijn bijna allemaal donkerbruin. Ze smaken lekker friszuur en aromatisch, maar nog niet consumptierijp. 

Op internet staat dat dit ras pas vanaf half september plukrijp is en daarna een paar maanden koel en donker moet afrijpen. Nu is het vandaag pas net iets voorbij half augustus en ze ogen plukrijp. 

20230818_222058.jpg

20230818_222129.jpg

Posted (edited)

Hmmm, een rijpe Princess Noble oogt nogal wat roder volgens mij. De steel is meestal wat korter, de lenticellen op de schil minder geprononceerd of zelfs afwezig. Hoogte/breedte verhouding is meestal nog wat groter, en een PN is hartstikke scheef.

Belangrijk kenmerk: geen spatje roest in de steelholte (is op je foto's niet goed te zien).

Onze PN's zien er gewoonlijk zo uit (foto van 12 september, verleden jaar):

138-Princesse-Noble-vruchten.jpg

Maar om je vraag te beantwoorden: ik heb niet de indruk dat het pitfruit extreem veel vroeger rijp is dan andere jaren. Onze vroege appels waren ongeveer anderhalf tot twee weken eerder rijp dan de tijdstippen die door NFC gegeven worden. Maar dat kan ook een fenologisch verschil tussen Eindhoven en Brogdale zijn.

Edited by marcelru
antwoord toegevoegd
  • Thanks 1
Posted (edited)

Dankjewel Marcel, ze beginnen ook pas sinds de laatste 3 tot 4 weken gemarmerd of gestreept (weet de juiste benaming niet) rood te kleuren. De rest laat ik nog in de boom hangen tot ergens in september. Scheef zijn de meeste die ik geplukt heb ook, ze blijven met veel moeite rechtop staan. Bij de lichtste aanraking vallen ze echter om. Bij deze nog wat foto's van de steelholten en kroontjes. Kleur op mijn foto's klopt vanwege de keukenlamp niet helemaal met de realiteit bij daglicht.

20230818_232303.jpg

20230818_232552.jpg

20230818_232342.jpg

20230819_173015.jpg

20230819_173036.jpg

20230819_173229.jpg

Edited by Stan W
Foto's van een aangepikte appel toegevoegd, van dezelfde boom afkomstig.
Posted

Kan 'm dan toch weleens wezen. Maar nog lang niet rijp, ik zou ze nog een paar weken laten hangen. Kleur van de pitten zegt niet zo heel veel over rijpheid. De kleur van de aangevreten vruchten gaat wel de goeie kant op, waarschijnlijk zit er wintervlinder o.i.d. in, zodat ze wat eerder rijp worden. De onaangetaste vruchten zijn nog erg groen in mijn ogen. 

Posted (edited)

Dan ben ik te enthousiast geweest met het plukken en tevens te veel op internetverhalen afgegaan over de pitkleur in verhouding tot de rijpheid. Voortaan maar wat meer geduld hebben, gelukkig kunnen de bomen nog jaren mee. 

Deze, ook met een larve in het klokhuis smaakte veel voller en een stuk minder zuur dan de groenige appels van de boom. 

20230821_124921.jpg

20230821_124859.jpg

Edited by Stan W
  • Like 1