tnauta Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Dit bericht kreeg ik via Twitter binnen (G. de Kinder, retweeted by GroentenInfo) en wil ik jullie niet onthouden.Iemand hier ervaring mee? http://fruitabc.blogspot.com/2012/03/zelftoppende-tomaten-zaaien.html?spref=tw&m=1 Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 'Siberian' beste ras voor buiten. Vroeg. Staat op een voetje waardoor de vruchten niet in aanraking komen met de grond. Kan goed tegen regen. 'Ida gold' beste ras kwa opbrengst. Ook in een pot. Vrij houden van regen. Verlangt iets meer warmte dan 'Siberian' Tiny tim is ook wel leuk. Visueel aantrekkelijk vooral. Bij 'Ida gold' moet je soms bladeren weghalen zodat de vruchten zon vangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Iemand hier ervaring mee?Van de rassen die genoemd worden heb ik alleen ervaring met de Siberian. Ik heb vorig jaar eens enkele voor mij nieuwe rassen gekweekt om te proberen waaronder Siberian . Alleen Siberian bleek interessant genoeg om ook dit jaar weer te zetten . Je moet hem inderdaad zijn gang laten gaan en niet dieven. De smaak en opbrengst is goed en hij levert voor zo'n klein formaat struik grote vruchten . Zijn belangrijkste voordeel vond ik zelf zijn vroegrijpheid maar voor iemand die in potten kweekt is zijn compacte formaat natuurlijk ook een voordeel . Een nadeel vond ik zijn gevoeligheid voor phytophthora . Siberian was vorig jaar bij mij het eerste ras dat er door getroffen werd. De twee lage planten op de voorgrond zijn siberians . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Zo ook Korean tomaat echt een pottomaat wordt een bosje in de pot en geeft vele tomaten achter elkaar. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Een nadeel vond ik zijn gevoeligheid voor phytophthora . Siberian was vorig jaar bij mij het eerste ras dat er door getroffen werd. Hier heb ik er nog nooit phytophthora in gehad. Ook niet na een week regen.Waren de planten reeds leeggeoogst toen ze phytophthora kregen? Ik kan me indenken dat ze dan wat zwakker zijn. De groei is er uit. Ik ruim de planten vrij vlot op. Ohja, ik mis in bovenstaande link 'Window box roma' Deze probeer ik dit seizoen voor het eerst uit. Als je van die keiharde roma's uit de supermarkt houd zou 'Window box Roma' een aanrader moeten zijn. Goed bestand tegen kou, regen en zelftoppend. Maar; echt die bleke zachtzure supermarkt tomaten. Waarschijnlijk een mutant uit een commercieel hoger groeiend gewas en geen klassieke (sappige/aromatische) roma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts