Moestuin-meisje Posted September 2, 2023 Posted September 2, 2023 (edited) Hallo allemaal, Ik weet nog dat hier ooit een subforum was genaamd 'volkstuinverenigingen. Aangezien ik die niet meer kan ontdekken stel ik mijn vraag in de 'huiskamer'. Mijn vraag is voor degene die op een volkstuinvereniging tuinen. Wat zijn bij jullie de afspraken/regels omtrent het netjes houden van je tuin? Ik merk dat het bij ons op het complex allemaal steeds meer aan het verwilderen is. En ik ben benieuwd hoe bij jullie op de vereniging iedereen, liefst op een positieve manier ;), gestimuleerd wordt om te zorgen dat je tuin er goed bij ligt. Alvast bedankt! Edited September 2, 2023 by Moestuin-meisje Quote
mus Posted September 2, 2023 Posted September 2, 2023 Bij ons op de vereniging zijn er maar weinig regels rond om het netjes te houden. Je krijgt een jaar proeftijd aan het begin van je lidmaatschap en als ze zien dat je in het eerste jaar niks doet in de tuin kunnen ze je lidmaatschap opzeggen. Er zijn een aantal regels rond om de hoeveelheid beteelbare grond en de afmetingen van bebouwing, wat voor plastic je gebruikt bij tunnels en Je mag geen bomen hoger dan 3,5 meter hebben. De laatste tijd zijn er wat regels bij gekomen over het netjes achterlaten van de tuin als je stopt. Er waren steeds meer mensen die hun tuin als een zooitje achterlieten en de vereniging moest dan eerst de tuin leeg halen voordat ze het opnieuw konden verhuren. Zo lang het bestuur ziet dat je lekker bezig bent is het allemaal wel goed. Iedereen tuiniert anders en er word steeds meer biologisch en in samenhang met de natuur geteeld waar 'onkruid' zo zijn plek heeft. 2 Quote
Moestuin-meisje Posted September 3, 2023 Author Posted September 3, 2023 @mus Ik snap wat je bedoelt en ik ben er alleen maar voor dat iedereen op zijn eigen manier mag tuinen. Maar ik heb het dan over tuinen waar je echt alleen nog maar gras ziet, tuinen waarbij het onkruid anderhalve meter hoog staat en waarbij alles in zaad schiet. Tuinen waarbij je duidelijk zit dat het onkruid daar geen bedoeling heeft Quote
Flup Posted September 3, 2023 Posted September 3, 2023 Ik zou er eens met het bestuur over hebben. Die weten precies wat mag en wat niet mag. Niet meteen op een verwijtende toon, maar gewoon informatief. En eventueel met oplossingen komen, want een moestuin met onkruid van 1,5 meter hoog is in mijn ogen een verwaarloosde tuin. Veel mensen hebben een moestuin, maar geen tijd. En dan kun je beter met die mensen praten en hun vragen of een moestuin echt wel wat voor ze is. Maar dat is een taak voor het bestuur. Het kan ook zijn dat de tuin verwaarloosd is als gevolg van ziekte / ouderdom van de huurder. In zulke gevallen zou het mooi zijn, als zo'n persoon tijdelijk wat ondersteuning krijgt. Quote
mus Posted September 3, 2023 Posted September 3, 2023 Bij ons heb je ook van die tuintjes met alleen nog maar gras waarbij je kan zien dat er al in tijden niemand is geweest. Dat is dan gewoonweg zonde van de tuin. Ik geloof ook wel dat er dan zeker van wat word gezegt. Ik hoop dat er wat bij jullie aan gedaan kan worden. Bij ons is er jaarlijks een tuin controle waarbij er word gekeken of er geen afval op de tuin ligt en of je je aan de regeltjes houd. Als ze iets tegen komen wat niet hoort dan word je vriendelijk verzocht om daar iets aan te doen. Maar volgens mij is het voor het bestuur erg moeilijk om meer te doen dan te vragen of mensen de klusjes op pakken. Maar misschien dat het bij jullie anders ligt? Hebben jullie misschien een leden vergadering waar je het een en ander kan aan kaarten? 1 Quote
Moestuin-meisje Posted September 3, 2023 Author Posted September 3, 2023 @flup dat praten gebeurd ook, worden ook soms brieven gestuurd. Idd taak van het bestuur. Soms heb je even een verfrissende nieuwe kijk nodig, beetje omdenken zeg maar. Vandaar mijn vraag. @mus, op de ledenvergadering worden deze dingen idd besproken. Mar het is altijd hetzelfde. Iedereen snapt dat het anders moet, maar in de praktijk gebeurd het niet. 1 Quote
Roland Posted September 4, 2023 Posted September 4, 2023 Bij ons zijn het steeds dezelfde die echt achterstallig onderhoud hebben. Gras dat in zaad schiet tot je knieën hoog. Ook het gezamenlijk pad is bij die tuinen niet volledig vrij en er staat een halve meter onkruid. Persoonlijk vind ik onkruid niet erg zolang je de buren er maar niet mee tot last bent en dat is wel wanneer het gaat zaaien. Of via wortelstokken onder de paden door gaat. Jaarlijks wordt dit besproken op de vergadering, bestuur overlegt soms met deze personen maar uiteindelijk zijn het steeds dezelfde tuien waar dit voor komt. Bij ons zijn het er gelukkig maar een paar. Misschien zou je de statuten moeten veranderen dat iemand na een 2e officiële waarschuwing de tuin ontzegt kan worden. Weet niet of dat wettelijk mag? 1 Quote
marcelru Posted September 4, 2023 Posted September 4, 2023 Wij doen een paar keer per jaar een zgn. tuininspectie. We checken een aantal punten waaronder de hoeveelheid onkruid en de algemene staat van onderhoud van een tuin. Tuinders die ver beneden de maat scoren krijgen een berichtje met het verzoek iets aan de toestand te doen. Meestal volstaat dat. Tuinders die het "maar laten gebeuren" en dus niks doen aan hun tuin krijgen gaandeweg steeds minder vriendelijke verzoeken om hun tuin op orde te brengen en in het uiterste geval worden ze geroyeerd. Dat laatste komt gelukkig zelden voor, maar het gebeurt soms wel. Er kunnen altijd bijzondere omstandigheden spelen en uiteraard houden we daar rekening mee. Iemand die bijvoorbeeld langdurig ziek is en daarom zijn of haar tuin niet op orde kan houden gaan we geen royement of wat dan ook aanzeggen. Meestal zijn er dan wel medetuinders die tijdelijk het onderhoud waarnemen. 1 1 Quote
loes Posted September 11, 2023 Posted September 11, 2023 Op 2-9-2023 om 17:09, Moestuin-meisje zei: Ik weet nog dat hier ooit een subforum was genaamd 'volkstuinverenigingen. Dat subforum staat in het archief: https://www.moestuinforum.nl/forum/37-volkstuinvereniging/ 1 Quote
Recommended Posts