Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedemiddag allemaal,

Lees inmiddels een tijdje mee (al sinds 2018 zag ik 😙) en het gaat nu binnenkort dan toch echt beginnen, een deel van de tuin gaat op de schop om ons te wagen aan het moes tuinieren. Ik ben vrij georganiseerd dus probeer van tevoren het een en ander uit te tekenen/plannen. Daar zal ik straks ook een topic voor maken om advies te vragen.

Ik ben 36 jaar, getrouwd en we hebben een zoontje van 7, in het dagelijks leven marineofficier, woonachtig in het mooie Julianadorp op een kaveltje van 550m2, ik heb niet perse groene vingers maar ben redelijk handig 😄 

Komend weekend ga ik een schutting verplaatsen om een deel langs het huis bij de achtertuin te betrekken (nieuwe situatie rode lijn in de plattegrond). Vooralsnog is het plan om op deze strook van +/- 100m2 te beginnen. Waarbij we langs de lange schutting (22.5m) een fruithaag willen planten met diverse fruit (lei) bomen en eventueel wat struiken. Gezien de ligging van de tuin, altijd zon en warmte tegen die schutting, ben ik wel heel benieuwd naar wat jullie hier zouden planten. Wij denken zowieso aan appel ,peer, vijg, pruimen en abrikoos. Plan is om dan per scherm +/- 2 meter een laagstam te planten. Een tweede vraag die mij dan te binnen schiet, hoe diep zou ik de fruithaag border maken? Is het bijvoorbeeld mogelijk om voor de bomen bepaalde laaggroeiende struiken te plaatsen of zal dat teveel licht wegnemen op den duur? Dan denk ik aan framboos, blauwe bes en honing bessen etc.

Als dat project eenmaal is afgerond komen er verhoogde bakken voor de groente e.d. maar daarover in een ander topic meer :) gr Kina 

plattegrond1.jpg

20230820_144051.jpg

20230820_172043.jpg

• Like 3
Posted

Hey welkom! Leuke plannen allemaal.

Als je een warme muur hebt, zou ik daar eigenlijk alleen warmte minnende fruitbomen planten. Een appel en een peer doet het overal wel. Ga dan voor vijgen, die je al op je planning hebt staan, amandelen, perzik, kaki, nectarine of bv abrikoos. Dat is geweldig fruit wat heerlijk is uit eigen tuin.

Niks mis met appels, peren of kersen, maar die doen het ook wel zonder al die warmte. Juist fijn als je die ruimte kunt benutten voor bomen die wat meer vragen. Als je eenmaal een perzik uit eigen tuin hebt geproefd, dan wil je echt nooit meer anders. Dus als je de ruimte hebt… ga voor dit soort planten zou ik zeggen! Bij Windindewilgen hebben ze mooi assortiment. Hier op het forum ook actief en betrouwbaar.

Edit: Ik weet overigens niet of alles van zeelucht houdt… dat is nog wel iets om na te kijken!

Groene groetjes en veel plezier.

Posted

Goed idee v.w.b. appel en peer. Heb genoeg plek elders en een aantal ballerina bomen lijkt me ook wel leuk. Voor de zeelucht moet ik maar eens gaan googlen..kan me voorstellen dat de bodem ook het een en ander nodig heeft gezien we hier snel op zand zitten. Bedankt zover voor de reacties. Gr 

Posted (edited)

Ik zou ook een stukje bedenken voor een composthoop/ton, aangezien je zandgrond is dat ideale aanvulling voor je planten en een verrijking van je grond. Kan ook mooi het gras van je veldje op ;)

Edited by Wortel
  • Like 1