Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Worteldoek of folie?


RobN

Aanbevolen berichten

Het aankomend knoflook seizoen is in zicht, en ik wil een test gaan doen.

Gezien afgelopen seizoen ik nogal last had van nattigheid en daardoor ook enorm veel onkruid wat niet meer te handhaven was, is mijn oogst wat tegengevallen. Winteruien doorgeschoten en knofloken klein.

Nu heb ik al gespeurd op internet, en kom verschillende methoden tegen. Velen zweren bij worteldoek, ik zag dit ook terug bij Kees die vroeger knoflook in de polder op grote schaal teelde. Maar ook een aantal die juist zwart folie gebruiken. 

 

Ok, hier komt het, ik heb een rol zwart stevig folie liggen dat kost me niets. Worteldoek zal ik moeten kopen.

 

- Worteldoek "ademt" maar niet super

- Folie ademt niet maar houdt het vocht vast omdat het minder kan verdampen. 

- Beiden warmen de grond in het voorjaar wat sneller op (ik heb forse klei, dus denk ik wel handig)

- Worteldoek groeit kweekgras doorheen (laat dat nou 1 van de grote plagen zijn bij mij), en ander onkruid wat komt aanwaaien of kruipen hecht zich eraan vast bovenop.

- Worteldoek rafelt makkelijker als je het niet goed dicht schroeit.

 

Zijn er nog andere redenen om folie niet te gebruiken? 

 

Mijn plan is een heuveltje te maken die zeg 20cm hoger ligt van ongeveer 70cm breed. Laagje compost erover om te egaliseren en voeden, folie erover spannen en vastleggen en dan kruisjes snijden met een mes zodat ik de tenen kan planten. 

Of moeten er grote ronde gaten in voor grote uien straks? Ik denk met een kruis, kan je het altijd makkelijker groter snijden indien nodig. Wil ook geen vochtophoping tussen een ui en folie. 

Heeft iemand misschien ervaring of tips, op of aanmerkingen hiervoor?

 

(mijn tuin heeft kweekgras, dat groeit er de winter altijd van de zijpercelen makkelijk in, haagwinde, paardebloem en melkdistels en allerlei ander onkruid wat snel kan woekeren, ja ik gebuik al paar jaar flink compost)

 

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee. Kweek groeit verder en winde ook. Paardebloem en distels ook. Soms is het te nat om te betreden en kan je dit soort spul slecht uittrekken als het naast de bol groeit, of de bol komt mee of je beschadigd misschien de wortels ervan. Meestal knapt de wortel en groeit het verder. Het is ook maar een test stukje.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...