Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Composteren


essiebes

Aanbevolen berichten

Ik ga straks bij de gemeente een compostvat halen Als ze er nog 1 voor me hebben in elk geval.

 

Kan ik dan gewoon beginnen met tuinafval en resten eierschillen ed erin te gooien? Of is het mss te koud buiten? Verder gewoon af en toe omsteken toch?

 

Edit: En ik heb begrepen dat er geen gekookte groente in mag. Waarom eigenlijk niet? Mag het ook niet als er op de groente geen zout en boter ed is toegevoegd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat er geen gekookte spullen op mogen omdat dat ongedierte aantrekt. Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker Gekookte spullen gaan hier naar de varkens, dus ik zou ze er zelf toch nooit opgooien.

 

Ik gooi in de winter nog steeds van alles op de composthoop. Natuurlijk veel minder dan in de zomer, omdat er nou eenmaal veel minder plantenresten zijn nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlaco raadt aan om gekookt en bereid voedsel niet te composteren, of het slechts in zeer kleine hoeveelheden aan de compostering toe te voegen. Door het verwerkingsproces dat het onderging (geoogst, gewassen, ingevroren, gekookt, gekruid, gebakken … ) is dit materiaal meestal té makkelijk afbreekbaar of net heel moeilijk afbreekbaar. Bovendien is er risico op geurhinder en aantrekken van ongedierte.

 

Je kan gewoon beginnen met opbouwen van het vat. Misschien eerst nog even een 10 tot 15 cm dikke laag structuur materiaal: houtsnippers, fijne takjes en dorre stengels van

vaste planten. Dat verzekert gedurende de eerste maanden een vlotte instroom van lucht en voorkomt dat de luchtgaten verstopt raken.

 

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt. Daar worden o.a. tips gegeven over het opzetten van het vat (pagina 25) en wat wel en niet in de composthoop mag.

http://vlaco.be/images/content/PART01.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Nou inmiddels is mijn compostbak aardig gevuld en ik zag gisteren dat er wat schimmel in zat. Maar even door elkaar gehusseld voor het idee.

 

Ik heb alleen het idee dat het allemaal wat te droog is. Ik heb al een paar keer wat water erop gedaan. Maar hoe nat moet het nou eigenlijk zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schimmel en droog lijkt me een beetje tegenstrijdig, dus te droog zal het niet wezen denk ik. Alleen hoog zomer kun je 1 per maand even flink de slang erop zetten, maar verder niet zover ik weet. Heb je naast je groente etc. wel andere (bruine) materialen er in verwerkt, houtsnippers, stro, zaagsel bruin karton etc.? Als je alleen maar groenafval gebruikt dan gaat het rotten en dat is niet de bedoeling.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan hoe kritisch je zelf bent. Als je bespoten groenteresten op je composthoop/wormenbak gooit, heb je kans dat het composteringsproces slecht verloopt. Bijv. aardappels zijn voorzien van antischimmel/antispruitpoeder. Dit voorkomt dat ze minder snel gaan rotten. Het hele idee van een composthoop is nou juist dat de boel gaat rotten....

 

Daarnaast: als je een eigen moestuin hebt, en je tuiniert biologisch (of je probeert het zoveel mogelijk) dan is het een beetje krom om de grond te verbeteren met compost waar wel bestrijdingsmiddelen in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er vanaf, of je biologisch tuiniert volgens "de regeltjes" of biologisch tuiniert, met de gedachte dat je geen bestrijdingsmiddelen en kunstmeststoffen wilt gebruiken. Als je het laatste doet kan het natuurlijk geen kwaad. Ik vind dat je elkaar niet kunt vertellen wat ze moeten doen, ik vind iedereen die probeert mee te denken met de natuur als moestuinier een kanjer.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schimmel en droog lijkt me een beetje tegenstrijdig, dus te droog zal het niet wezen denk ik. Alleen hoog zomer kun je 1 per maand even flink de slang erop zetten, maar verder niet zover ik weet. Heb je naast je groente etc. wel andere (bruine) materialen er in verwerkt, houtsnippers, stro, zaagsel bruin karton etc.? Als je alleen maar groenafval gebruikt dan gaat het rotten en dat is niet de bedoeling.

 

Ja er zit ook bruin materiaal bij (oa droge bamboestengels in kleine stukken) Maar er lag gewoon een beetje teveel groen afval op een hoopje bovenop en dat is gaan schimmelen. De rest was dan weer vrij droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je het niet in je compostbak mag gooien (reden kan ik niet vinden) lijkt mij dat je het daarom beter ook niet zo in de grond of bij planten

strooien.

 

Vraag me welaf waarom as niet in compostbak mag omdat als je aan een bosbrand denkt, zo'n gebied juist prachtig teruggroeid en ook gecontroleerde bos branden veel en vaak gebeurt in Amerika, logischerwijs is er dan nogal wat as in/op de aarde.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit:

 

Pas op met houtskoolbriketten: je weet niet wat voor chemicaliën daar bij zitten. Ik gebruik alleen as van mijn houtkachel. Houtas bevat geen stikstof, 0-7 procent fosfor, 6-20 procent potassium, 20-53 procent calcium. Er zitten ook sporen mineralen in, zoals koper, zink, mangaan, ijzer. De 'voedingswaarde' varieert dus nogal. Houtas verhoogt de Ph-waarde van je grond. Aanbevolen wordt om houtas in het voorjaar aan te brengen. Spit het door de grond, niet bij jonge aanplant. Wanneer je houtas 's winters buiten bewaart, bescherm het dan tegen regen (tegen 'uitwassen').

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik zat gister nog te denken om eventueel zelf compost te maken. Lijkt me leuk en handig!

Dus heb even de tip gebruik om op marktplaats te kijken. Nu heb ik een vat gevonden die ik gratis zou kunnen ophalen!!!

Nu nog even zorgen dat manlief wil rijden vanavond en dan aan de gang gaan. Alleen nog even opzoeken wat we er allemaal in doen want op een filmpje op youtube zag ik iemand die alleen losse bladeren erin deed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben blij jullie eigen creaties te zien enzo.

Ik heb op marktplaats zitten kijken voor een compostbak/ton of hoe je hem ook wil gaan noemen. Gewoon klein want ik ben net begonnen met een klein stukje grond in onze tuin.

Maar nu vroeg ik me toch af.....

Wat stoppen jullie allemaal erin? En wat niet (snap wel dat plastic enzo niet mag )


Topic gesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/foto-s-van-compostbak-t502.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...