Geplaatst: 22 maart 201213 j Hallo, Heb een week of wat, mn eerste groenten voorgezaaid: Tomaat, Paprika, Komkommer, Bloemkool, Broccolli, IJsbergsla. Deze zijn alle (behalve tomaat en komkommer) al uitgekomen. Nu had ik ze in eerste instantie in Bakjes met dekseltje in de schuur staan, maar dan heb je kans dat ze te hoog doorschieten ivm gebrek aan zonlicht (is me verteld) Nu heb ik ze alle in de koude bak gezet (met bakje en al) op mn tuin. Moet ik nu iedere dag luchten en de bakjes en de koude bak open zetten als de zon schijnt? Of moet ik gewoon alles dicht houden en ze laten groeien? Wanneer mag ik ze uitzetten in de volle grond? gr Anton In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 22 maart 201213 j De tomaat, paprika en komkommer moeten echt naar binnen, die kunnen niet tegen grote temperatuur verschillen en mogen absoluut niet onder 15 graden komen dacht ik.... In mijn bak merk ik dat hij met dit mooie weer makkelijk oploopt tot 35 à 40 graden op de dag...dat is een beetje erg warm dus op de dag staat 'ie nu open, en vlak voor de zon er helemaal af is doe ik hem dicht zodat de warmte bewaard blijft voor de nacht. Bloemkool en broccoli houden wel van een beetje koel weer, maar het ene soort mag pas van mei juni naar buiten terwijl er ook soorten zijn die je in jan en febr. binnen kan voorzaaien en maart april naar buiten kunnen. Dus dat moet je even op je zakje bekijken IJsbergsla heb ik ook in m'n koude bak staan maar in principe kan dit ook vanaf april buiten. En omdat het dus mooi weer is en warm blijft denk ik dat het nu gewoon kan. De pepers, paprika's, tomaten, meloen, augurken, courgettes, aubergines, augurken etc. etc. mogen niet voor half mei naar buiten. Daarvoor is er kans op nachtvorst en gaan ze gelijk kapot. Ook moet de grond aangenaam opgewarmd zijn. Komkommers en meloen zou ik zelfs begin juni pas uitplanten maar dat ligt ook aan hoe het weer de 2 weken daarvoor is natuurlijk. Met zaaien moet de temperatuur tussen 18 en 25 graden liggen en niet al te grote verschillen in de nacht...dus zo constant mogelijk. Zeker tijdens het kiemen heel belangrijk! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 22 maart 201213 j Komkommer, paprika en tomaat moet je binnen voor zaaien bij kamertemperatuur. Buiten is nu de temperatuur te laag (zelfs in de koude bak) om ze te laten kiemen. Overdag is het nu wel lekker weer maar de nachten zijn te koud.Ook kunnen de planten niet tegen vorst, en koude temperaturen bij wat grotere planten (onder de 8 graden) zorgen voor een groeistop. In de koude bak is het s'nachts ook koud (scheelt ongeveer 2 graden met buiten). Hierdoor kan je ze pas buiten zetten na 12 mei (ijsheiligen). In de koude bak (als dat past uiteraard, ik weet de afmetingen van je kasje niet) kan dit vaak een week of 2 eerder afhankelijk van het weer. Voor alle drie de soorten geldt dat je ze eerst moet afharden (laten wennen aan de buitentemperatuur, hoeveelheid licht, wind, regen etc.) voordat je ze buiten zet. Ik zou nu dus in ieder geval je paprika zaailingen binnen zetten op een zonnige vensterbank, net als de bakjes met komkommer en tomatenzaden.Wat je wel zou kunnen doen als het buiten lekker weer is zoals nu, is overdag bakjes in de koude bak zetten zodat ze daar lekker veel licht en warmte krijgen. Haal ze dan naar binnen zodra het donker begint te worden (voordat de temperatuur onder de 18 graden zakt. Edit: Ik zag dat Rantje me voor is , en inderdaad de temperatuur van de bak in de gaten houden. Heter is niet altijd beter, toen het bij mij in de kas vorig jaar boven de 30 graden steeg gingen veel planten slap hangen ter zelfbescherming. Mocht je trouwens merken dat de binnenkant van de bak gaat beslaan dan is het verstandig om sowieso te luchten. Een te hoge luchtvochtigheid bevordert namelijk ziektes, schimmels etc. Ook zijn alle zaailingen gebaat bij zoveel mogelijk licht (met uitzondering van een aantal soorten). Doorschieten is als planten in de bloei schieten, dit kan de plant doen in slechte omstandigheden (weinig voeding, weinig licht, droogte etc.) omdat de plant dan denkt dat ze doodgaat en nog nageslacht wil produceren. Ook zijn er zogenaamde 'lange dagen planten', bijv. paksoi, deze schiet in de zomer vaak door wanneer de dagen het langst zijn zijn. Zaailingen gaan bij een gebrek aan licht als ware 'het licht' opzoeken door een zo lang mogelijke stengel maken. Dit heet fileren (hoewel bij zaailingen ook wel het woord doorschieten wordt gebruikt hoor). Hierdoor krijg je ielige en zwakke plantjes. Gefileerde tomaten en paprika zaailingen kan je overigens nog een kans geven door ze bij het verspenen tot aan de kiemblaadjes in de grond te zetten. Tomaten en paprika planten (vast ook andere soorten, ik weet niet alleen niet welke ) kunnen namelijk op hun stam nog wortels krijgen waardoor ze steviger in de grond zitten. http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €.
Geplaatst: 22 maart 201213 j Moet ik nu iedere dag luchten en de bakjes en de koude bak open zetten als de zon schijnt?Klopt Antoine, de temperatuur mag ook weer niet te hoog oplopen. Advies is dus zeker om de kap open te zetten op warme dagen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.