Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weeuwenteelt Bloemkool


Roland

Aanbevolen berichten

Mijn doelstelling is om een extra gewas te kweken op de plaats waar ik in de zomer de buitentomaten teel.

Deze tomaten worden na 15 mei buiten uitgeplant in rijen van 70 cm.

 

De gedacht is dat ik in het midden van de rijen waar dus volgend jaar de paden komen een ander gewas teel dat in mei of begin juni geoogst kan worden.

Ik verwacht dat na juni de tomatenplanten namelijk te groot worden en deze het eerste gewas in de weg staan. Of andersom.

 

Afgelopen jaar heb ik dit met knoflook gedaan en dat ging goed, ook mede doordat ik door omstandigheden de tomatenplantjes laat gezaaid heb en in juni pas uitgeplant.

 

Nu wil ik in mei bloemkolen oogsten voordat de tomaten te groot zijn. Hierom wil ik Weeuwenteelt gaan proberen.

Bij Weeuwenteelt zaai je erg laat en overwinter je de zaailingen in een koude bak of kas. In het vroege voorjaar plant je ze uit en kun je hierdoor vroeg oogsten.

Bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld knolvoet niet goed gedijt bij lage temperaturen en omdat je vroeg teelt er ook nog niet zoveel andere plagen aanwezig zijn.

 

Doelstelling:

-Oktober zaaien

-Tijdig verpotten naar P9 potjes en misschien wel 13cm potten.

-Overwinteren in de kas

-Plantjes koel houden zodat ze traag groeien maar stevig worden.

-Het perceel goed mesten (dat zal wel koemest en vooral duivenmest worden omdat bloemkool veel stickstof vraagt)

-Februari uitplanten en beschermen tegen vogelvraat.

-Mei oogsten.

 

8 oktober heb ik de volgende rassen gezaaid:

Corella F1

Alpha 7

Flora Blanca

Walcheren Winter 5

 

Al deze rassen zouden geschikt zijn voor winter of weeuwenteelt doordat de planten beter tegen vorst kunnen. De rassen mogen niet te snel in bloei schieten.

 

Ik zie trouwens dat Alpha 6 ook geschikt zou zijn voor deze teelt. Maar het lijkt wel of Alpha 6 en Alpha 7 door de verschillende zaden leveranciers door elkaar gehaald worden. Bij Vreeken staat Alpha 6/7 zelfs als zelfde ras.

Ik vraag me dan af wat het verschil is tussen Alpha 6 en Alpha 7 en waarom er een naamverschil is als dit hetzelfde ras is?

 

Corella F1 heb ik de hoogste verwachtingen van gezien de goede referenties. Maar dit is ook meteen het duurste ras met 15 cent per zaadje.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te doen. Ik heb het wel eens met tuinbonen gedaan. Is wel gemakkelijker want dat kan gewoon buiten. Lukte aardig maar relatief weinig tijdswinst en veel vogelvraatschade.
Maar mijn vraag is: waarom plant je ze niet eerder in de volle grond?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
  • 2 weeks later...

Helaas moet ik constateren dat de slakken erg blij zijn met de spitskoolplantjes in de kas. 🙄 Met het geringe voedselaanbod en volledig stil gevallen groei is het lastig om ze er door te krijgen. De truc zal zijn om toch eerder te starten en met grotere plantjes te werken. Ik kijk wel of ze er nog zin in hebben van ‘t voorjaar. Ze waren aanzienlijk kleiner dan op de foto’s van Roland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Eind januari zie je toch al wel een enorm verschil in de 4 rassen.

 

20240124_123120374_iOS.thumb.jpg.9a5c75a7966446535f3fb94894bd16c2.jpg

 

Corella F1 doet het het beste

Walcheren Winter doet het redelijk

Alpha 7 doet het slecht

Flora Blanca doet het slecht

De laatste 2 rassen lijken niet voldoende door te groeien in de winter in de kas.

 

Vandaag de planten uitgeplant:

5 stuks Corella F1 (waarvan 4 stevige goed doorwortelde planten)

5 stuks Walcheren Winter (waarvan 3 mooie plantjes)

1 stuks Alpha 7 (p9 pot nog niet doorworteld)

1 stuks Flora Blanca (p9 pot nog niet doorworteld)

 

20240225_143605150_iOS.thumb.jpg.f58776d5f211dd9c41228f29f84c378a.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hier heb ik  o.a.  weeuwenteelt van bloemkool gedaan om de tunnel ook iets nuttiger te gebruiken in de winter. Ik weet echter niet welk ras dit is, de zaailingen  zijn gekocht eind oktober in een tuincentra en toen uitgeplant, ze geven nu bloemkolen in tunnel, het nadeel is, er is geen spreiding je moet ze alle bijna op hetzelfde moment oogsten.

image.thumb.jpeg.1e98890a920a0a6764804a0c561ee286.jpeg

2de dingetje is naaktslakken, naast deze bloemkolen  staan ook spitskolen en misschien een geluk bij een ongeluk; deze lijken veel aantrekkelijker voor hun (in eentje zaten 15 stuks), normaal blijft de grond redelijk droog in de tunnel maar met de teelt van kolen toch een pak meer water gegeven en dat speeltimage.thumb.jpeg.73dc5ffaecce7029da96165e62c8f31c.jpeg ook in hun voordeel. Op 1 enkele bloemkool zaten er toch een paar en dit geeft direct bruinverkleuring.

 

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...