Jump to content

Recommended Posts

Posted

Raap valappels, maakt het niet uit of ze zijn iets onrijp, rijp, door wormpjes/vogels gestoken... Maak ze goed schoon. Snij af slechte delen, de goede snij schil af. 

Dan goede appeldelen dun (ong. 2-3mm) in plakjes snijden. Leg dat in de kookpan en van bovenaf stroi met kristal suiker (gewone witte suiker) met verhouding 1 op 1 (1kg suiker op 1kg appelschuifjes). Zou het zijn dat appels al zoet zijn, kan suiker 10 a 20% minder. Laat het staan ong 24 uur, suiker mengt zich met het appelsap. Dan op lage vuurtje breng het tot koken, niet lang koken, 1minuut is genoeg. Laat het langzaam afkoelen en herhaal aan het koken te brengen. Nogmaals laat langzaam afkoelen en derde keer aan het koken brengen. Na paar minuut giet het in gesteriliseerde potten en sluit hermetisch met deksel. Pot op zn kop op handdoek en bovenop warme winterjas of iets dat houdt warmte aan. Volgende dag naar voorrad kast of gelijk genieten... 

👌

• Like 5
Posted

@Mellie, kun je hier t recept van de yochurt soep met ons delen?

Ook de kokoskoeken zijn hier welkom... meer graag aanvullen

De "groente"soep was ook weer heerlijk

Posted

De groentensoep is altijd een husseltje van wat we op dat moment beschikbaar hebben. Deze keer zat er o.a. courgette, blad van meiraap, blad van wortel, blad van zoete aardappel, een paksoi, wat palmkoolbladeren en selderij in. Verder hadden we onze zelfgemaakte tomatensaus er in, naast de basis runderfond (bottenbouillon), rundergehakt balletjes en uiteraard kruiden. De tomatensaus die er door zat was wat we gebruiken als basis voor soep en (pasta)saus. Tomaten in stukjes, ui in ringen en knoflooktenen erbij, in een bak met olijfolie en kruiden omscheppen  (meestal rozemarijn, basilicum, tijm etc.) en in een overschaal de oven in. Pureren, klaar. In deze versie zat ook nog courgette.

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Posted

Ah dat recept. Dit is de basis. Ik had meer bij me voor het opleuken.

Je kunt nl ook kikkererwten erbij doen. Deze soep kan zo gevuld als je wilt. Ik heb na mtfd deze soep gemaakt, want na 5,5 u onderweg en ook nog eens bij Jorieke gezeten te hebben, was mijn yoghurt wel flink zuur
Gelijk dus ook een aanpassing in het recept:

Als je zure yoghurt hebt, smaakt de soep natuurlijk ook zuur. Vandaar dat de meeste mensen meer water dan yoghurt doen. Maar ik maak de soep zelden met zure yoghurt. Was dat dus even vergeten hoe dat smaakt. Je kunt er ook nog een eetlepel suiker bij doen.

Vanaf de rijst de aanpassing:
Een afgespoeld en uitgelekt blik kikkererwten erbij. Evt Soepballetjes. De soep is heerlijk gevuld zo. Heeft wel echt de roomboter paprikapoeder munt ‘saus’ nodig voor de bite. Anders is het heel flauw.

Verhip. Dacht er een foto van gemaakt te hebben. Niet dus. Een plaatje van het internet dan maar. 01a8472d38259d0aa23d32020841942d.jpg

Afiyet olsun.

• Like 2