Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterpeper (Persicaria hydropiper)


Menph

Aanbevolen berichten

Wie o' wie kent de waterpeper? Nog veel te weinig mensen hoor ik over dit kruid.

 

waterpeper-090805-082.jpg

 

Waterpeper of Persicaria hydropiper is verwant aan Persicaria maculosa, een bekend moestuinonkruid. Waterpeper groeit echter op meer vochtige plaatsen zoals waterkanten en drooggevallen greppels. In normale tuingrond groeit ze ook best.

 

Het is een bekend kruid in de oost Aziatische keuken, maar hier volkomen verguisd. De bladeren worden gebruikt om soepen en visgerechten te voorzien van een peperige, aromatische smaak. Je kunt ze gebruiken in vis soep, miso soep, wonton soep, maar ook bij sushi bijvoorbeeld. experimenteer naar hartelust, en gebruik het in gerechten waar gewone peper misschien te uitgesproken van smaak is. Waterpeper mag maar kort meekoken.

 

Naast de gewone of wilde waterpeper is er ook nog de rode. Deze groeit aanmerkelijk hoger (tot 100 cm) en smaakt iets milder. Hier gaat het om de decoratieve kleur.

 

De Vietnamese waterpeper is een buitenbeentje. Deze smaakt naar koriander. Gebruik hem waar je verse koriander zou toepassen (o.a Indische en Thaise keuken)

 

Waterpeper vermeerder zich via zaden. De Vietnamese kun je beter via stekken vermeerderen die je s'winters binnenshuis overhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit verbaast te kijken naar een zogenaamd veel voorkomend iets... maar denk niet dat ik het ken. Ga zeker opletten dit jaar of ik het ergens tegenkom.

Heb zeker interesse in dit plantje... klinkt lekker en passend in mijn eetpatroon... mag bij mij aan de sloot komen wonen en de Jap. Duizenknoop wegjagen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit van gehoord, maar lijkt me handig ter vervanging van peper!

 

 

Ik las in dit artikel ( http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/40902-perzikkruid-en-waterpeper.html ) dat je het niet echt als peper kunt gebruiken....waarom niet, staat er dan weer niet bij

 

Lijkt heel veel op perzikkruid dat hier overal staat....de waterpeper heb ik pas geleden gezaaid dus ff kijken wat het wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maar vers wordt gebruikt.

 

Het zou me verbazen als ze niet al in je slootkant staat Erny. Jij zat toch op veen?

 

Je ziet de plant soms ook massaal langs paden op heidevelden. Hier is ze dan een stikstofindicator. In tegenstelling tot Persicaria maculosa groeit ze vaak in groepen en kan ze niet goed concurreren met hoge kruiden.

 

Ik vind het kruid erg lekker. De peperachtige smaak ebt langzaam weg op de tong. Volkomen duidelijk waarom dit kruid zo populair is in de oosterse keuken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Menph,,, 70 a 50 cm scheppen in den diepte en ziehier... veenplak! Perfect boundary...

Maar echt... die peper... wil bijna wedden.... staat hier niet! ... ( of... wipe ik m out voordat ie plantje kan worden) Terwijl er dus perfecte omstandigheden daarvoor zijn.

Als ik na dit jaar nergens op het terrein ´m nergens heb gespot ga ik bedelen bij jullie...

 

Graag wat fotooz plaatsen van beginnende plantjes graag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het kruid erg lekker. De peperachtige smaak ebt langzaam weg op de tong. Volkomen duidelijk waarom dit kruid zo populair is in de oosterse keuken.

 

Moet ik me de smaak voorstellen gelijk aan Spilanthes oleracea of te wel ABC kruid ( parakers)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, absoluut niet. Parakers heeft een 'zuurtje', waterpeper niet.

 

Moeilijk om de smaak te omschrijven. Het lijkt eigenlijk nog het meest op gewone peper.

 

Wasabi en wasabi blad smaakt ook peperachtig, maar heeft ook een zwavelachtige smaak (net als mosterd, kool) Wasabi blijft echter scherp en moet je 'weg eten' Waterpeper is maar even scherp, daarna ebt de smaak weg. Ouder blad kan iets stug zijn, maar dat gebruik je niet.

 

Vietnamese waterpeper is verfijnder dan koriander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(off topic: google afbeeldingen van waterpeper aan het bekijken om op het terrein hier goed gericht te kunnen zoeken... scroll scroll... kom ik opeens mijn eigen moestuinavatar tegen!?! )

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar de rode gezaaid maar die kwam niet op.

 

Bij mij was de opkomst ook niet briljant, maar wat ik er van geproefd heb voordat ie ging schieten (houdt niet van hitte) was t aardig peperig! Lekker voor een pittig accentje in de sla of stamppot

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Vanmiddag samen met mijn man een eind wezen rijden en beland in een geweldige tuin in Heiligerlee,met een geweldig assortiment aan planten, waar we heel hebberig van werden en veel heel leuke planten gekocht hebben.

Mijn man kwam aanzetten met Vietnameze koriander, kan er verder weinig over vinden, iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...