Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kastanjes verwerken, recepten, enz.


Jorieke123

Aanbevolen berichten

We hebben hier aardig wat jonge kastanjebomen staan, en dit jaar kunnen we voor het eerst leuk wat kastanjes rapen. Ik ben dus van allerlei recepten aan het uitproberen, van crème de marron tot ze gewoon poffen en nu wil ik eens wat meel gaan maken. 

Ik zit dus ook een boel kastanjes te pellen, en/of er een kruis in te snijden zodat ze mooi poffen (of dus niet POFfen en wegspringen ;) ) En nu moet er toch iets zijn waarmee dat sneller en vooral veiliger kan? Want zo'n kruis maken in dat best stugge velletje gaat nog een keer mis en dan snijd ik met een kartelmes in mijn hand :? . Ik kwam deze tegen:

 

71j7Z8jDASL._AC_SX569_.jpg

 

Zou dat wat zijn? Ik kan me niet echt voorstellen dat het zou willen zo zonder echt een snijdende beweging te maken. Je drukt alleen maar...? Met hele verse pas geraapte exemplaren gaat het vast wel ok, als ze al een paar dagen liggen dan worden ze echt stugger. 

Weet iemand iets beters? 

 

IMG_0304.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb daar geen tip voor, en ik denk dat het de bedoeling is dat je de ingeknipte kastanjes nog enkele minuten kookt voordat je ze pelt. Over het tweede velletje: De Franse website Journal de Femmes geeft de volgende tip: laat de eenmaal gepelde kastanjes een nacht in water of melk staan. De volgende dag even koken, afgieten en eventueel wat afkoelen en je kunt de velletjes er zo met de hand afwrijven (niet uitgeprobeerd)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, koken of poffen in de oven. Dan gaat het pellen mooi. En ik lees overal dat je ze dan warm moet pellen want dat zou makkelijker gaan dan koud. Maar dat vind ik niet...? Ik pel ze liever als ze afgekoeld zijn. Dan blijft de kastanje zelf tenminste heel (meestal). Het 2e velletje haal ik er zelf niet af, maar het klikt alsof dat wel zou moeten lukken ja met dat weken en dan pas koken. Ik heb ze wel eens gekookt en uitgelekt in de koelkast gedaan omdat ik er niet meteen wat mee ging maken en de volgende dag lieten die 2e velletjes makkelijk los. Niet dat dat mijn bedoeling was... dus ik heb alles door het gerecht gegooid ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is om een kruis te maken ook een soort kastanje mes. Ziet er een beetje uit als een tapijtmes, maar dan minder kromme haak. Als bang bent om je te snijden kun je ook een metalen slagershandschoen kopen of een snijbestendige handschoen.

Met zo'n kruistang weet ik het niet.

 

Ik vind het warm pellen ook altijd een dingetje. Denk je dat ze gewoon warm zijn, zit er onder de pel gewoon nog behoorlijk heet. Auw.

Vandaar dat ik jouw gewoon doormidden snijden en eruit drukken eigenlijk wel een goed idee vond 😀

5 uren geleden, appelvrouw zei:

laat de eenmaal gepelde kastanjes een nacht in water of melk staan

Maar misschien is koud pellen en daarna weken ook wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik meel gemaakt.

Eerst een boel kruisjes gemaakt in de kastanjes die ik in de afgelopen 2 dagen heb geraapt:

 

IMG_0311.JPG

 

Kwartiertje (ofzo, niet geklokt) gepoft in de oven:

 

IMG_0315.JPG

 

Meerdere warm opgepeuzeld, de rest (ook) gepeld en dat dan weer verkruimeld en gedroogd in de oven:

 

IMG_0320.JPG

 

Dat daarna door de molen, en nu ligt het nog wat na te drogen zodat het wel echt-echt droog genoeg is om op te bergen. 

 

IMG_0322.JPG

 

IMG_0326.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de KitchenAid Graanmolen 5KGM. Ik heb hem nu bijna 10 jaar en/maar gebruik hem niet heeeeel vaak. Maar als ik hem gebruik dan doet ie wat ik wil :thumbup: Hij was toen best prijzig, vond ik, maar nu zie ik helemáál rare prijzen. Vergelijken heeft zeker zin! 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kastanjefrikandellen:

 

4 eetlepels kastanjemeel, een 'kopje' (ik vind het dan altijd lastig hoeveel ze bedoelen...?) broodkruimels en een half 'kopje' melk mengen en dan een eierdooier er door en peper en zout. Ik had er ook wat gemaakt met een schepje kruidenmix voor worstenbroodjes. 

Dan balletjes (ik maakte juist in mini frikandellenvorm) kneden en bakken in boter. 

 

Lekker hoor, maar ik ga er nog wat aan veranderen, want ze mogen wel kruidiger en/of juist kastanje-achtiger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...