Jorieke123 Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 We hebben hier aardig wat jonge kastanjebomen staan, en dit jaar kunnen we voor het eerst leuk wat kastanjes rapen. Ik ben dus van allerlei recepten aan het uitproberen, van crème de marron tot ze gewoon poffen en nu wil ik eens wat meel gaan maken. Ik zit dus ook een boel kastanjes te pellen, en/of er een kruis in te snijden zodat ze mooi poffen (of dus niet POFfen en wegspringen ) En nu moet er toch iets zijn waarmee dat sneller en vooral veiliger kan? Want zo'n kruis maken in dat best stugge velletje gaat nog een keer mis en dan snijd ik met een kartelmes in mijn hand . Ik kwam deze tegen: Zou dat wat zijn? Ik kan me niet echt voorstellen dat het zou willen zo zonder echt een snijdende beweging te maken. Je drukt alleen maar...? Met hele verse pas geraapte exemplaren gaat het vast wel ok, als ze al een paar dagen liggen dan worden ze echt stugger. Weet iemand iets beters? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 Nee ik heb daar geen tip voor, en ik denk dat het de bedoeling is dat je de ingeknipte kastanjes nog enkele minuten kookt voordat je ze pelt. Over het tweede velletje: De Franse website Journal de Femmes geeft de volgende tip: laat de eenmaal gepelde kastanjes een nacht in water of melk staan. De volgende dag even koken, afgieten en eventueel wat afkoelen en je kunt de velletjes er zo met de hand afwrijven (niet uitgeprobeerd) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 24, 2023 Author Posted October 24, 2023 Ja, koken of poffen in de oven. Dan gaat het pellen mooi. En ik lees overal dat je ze dan warm moet pellen want dat zou makkelijker gaan dan koud. Maar dat vind ik niet...? Ik pel ze liever als ze afgekoeld zijn. Dan blijft de kastanje zelf tenminste heel (meestal). Het 2e velletje haal ik er zelf niet af, maar het klinkt alsof dat wel zou moeten lukken ja met dat weken en dan pas koken. Ik heb ze wel eens gekookt en uitgelekt in de koelkast gedaan omdat ik er niet meteen wat mee ging maken en de volgende dag lieten die 2e velletjes makkelijk los. Niet dat dat mijn bedoeling was... dus ik heb alles door het gerecht gegooid Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 Er is om een kruis te maken ook een soort kastanje mes. Ziet er een beetje uit als een tapijtmes, maar dan minder kromme haak. Als bang bent om je te snijden kun je ook een metalen slagershandschoen kopen of een snijbestendige handschoen. Met zo'n kruistang weet ik het niet. Ik vind het warm pellen ook altijd een dingetje. Denk je dat ze gewoon warm zijn, zit er onder de pel gewoon nog behoorlijk heet. Auw. Vandaar dat ik jouw gewoon doormidden snijden en eruit drukken eigenlijk wel een goed idee vond 😀 5 uren geleden, appelvrouw zei: laat de eenmaal gepelde kastanjes een nacht in water of melk staan Maar misschien is koud pellen en daarna weken ook wel wat. Quote
Jorieke123 Posted October 24, 2023 Author Posted October 24, 2023 Vandaag heb ik meel gemaakt. Eerst een boel kruisjes gemaakt in de kastanjes die ik in de afgelopen 2 dagen heb geraapt: Kwartiertje (ofzo, niet geklokt) gepoft in de oven: Meerdere warm opgepeuzeld, de rest (ook) gepeld en dat dan weer verkruimeld en gedroogd in de oven: Dat daarna door de molen, en nu ligt het nog wat na te drogen zodat het wel echt-echt droog genoeg is om op te bergen. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 Heee, jij hebt een molen op je KitchenAid! Kun je vertellen welke dat is en hoe die bevalt? Quote
Jorieke123 Posted October 24, 2023 Author Posted October 24, 2023 Het is de KitchenAid Graanmolen 5KGM. Ik heb hem nu bijna 10 jaar en/maar gebruik hem niet heeeeel vaak. Maar als ik hem gebruik dan doet ie wat ik wil Hij was toen best prijzig, vond ik, maar nu zie ik helemáál rare prijzen. Vergelijken heeft zeker zin! 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 Kastanjefrikandellen: 4 eetlepels kastanjemeel, een 'kopje' (ik vind het dan altijd lastig hoeveel ze bedoelen...?) broodkruimels en een half 'kopje' melk mengen en dan een eierdooier er door en peper en zout. Ik had er ook wat gemaakt met een schepje kruidenmix voor worstenbroodjes. Dan balletjes (ik maakte juist in mini frikandellenvorm) kneden en bakken in boter. Lekker hoor, maar ik ga er nog wat aan veranderen, want ze mogen wel kruidiger en/of juist kastanje-achtiger. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted November 6, 2023 Posted November 6, 2023 O dat is volgens mij een oud recept! Waren ze niet droog? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted November 6, 2023 Author Posted November 6, 2023 Nee, ik vond ze niet droog. Je moet ze niet te dik maken denk ik, zodat je lekker wat gebakken korst hebt ook. Ik zat al wel te denken aan geraspte kaas er in ook... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 (edited) Heb je verder nog wat met het meel gedaan Jorieke? En je hebt die kastanjekruiser gekocht? Wij hebben vandaag voor het eerst geraapt, er zijn wel wat bomen zo vlak achter Knarrestein. De kachel is niet aangeweest dus nog niks gepoft of zo alleen enkele in het eekhoornvoederhuisje gelegd😛 Edited October 17, 2024 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 Nee, nog die tang niet gekocht... Ik durf niet want daar waar er veel worden aangeboden (amazon bijv.) zijn aardig wat negatieve recensies over dat er onderdelen afbreken en verbuigen enzo. Wie weet er 1 die gewoon lang mee gaat, van stevig materiaal enzo? In andere talen zoeken, Spaans of Frans, in landen waar men veel kastanjes kweekt en eet? Ja ik heb dat meel voor van alles gebruikt en het was snel op (was ook niet echt veel natuurlijk ) Dit jaar helaas zo goed als geen kastanjes, en zijn zelfs een paar bomen dood gegaan door al dat water deze/dit winter en voorjaar Echt balen joh. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Wij gaan later wel even kijken of er nog wat er ligt op de dijk😉 Jammer van die tang. Ik zal óók eens kijken of er een frans bedrijf deze in eigen beheer maakt. Opinel of zo. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 châtaigne + Opinel = www.paulboye-ventedirecte.fr/nouveautes/13238-couteau-opinel-a-chataigne-ail-et-denoyautage.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 (edited) Tja dat is niet wat je zoekt..en kan er ook abrikozen mee ontpitten trouwens🤷🏼♀️ https://www.amazon.nl/NOENNULL-Kastanje-clip-kastanjeopener-multifunctioneel-keukengereedschap/dp/B09MYFMR7W ? of is dat het afgeraden ding Edited October 17, 2024 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Wij hebben vanmiddag tijdens een wandeling geraapt, het is een mooie buit. Ze liggen nu in de oven met wat olie en onder aluminiumfolie. Als ze zometeen gaar zijn gaan ze door de hutspot. 4 Quote
appelvrouw Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Jeetje zoveel door de stamppot ? Kunnen jullie er dan heel snel schillen ? Enkele of dubbel doppen ? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Nee, slechts een deel. De rest bewaren we voor de komende dagen. We hebben ze samen staan verwerken. In vieren hakken en dan de schillen eraf. Enkel doppen. Quote
appelvrouw Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 In vieren hakken helemaal dus? En dan het kwartje er zo uitwippen..olie erover en dan een tijd n de oven begrijp ik dat goed? Lang in de oven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Ja, in vieren hakken (groot scherp mes, gaat dan geweldig gemakkelijk), eruit wippen, op bakpapier op ovenplaat, wat zonnebloemolie eroverheen gieten, aluminiumfolie erover tegen het uitdrogen, dan 20 min bakken op 190°C. 3 Quote
Jorieke123 Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 Zoiets, maar dan nog een keer door dus Gaat inderdaad mooi, doe ik vaak met de kleinere exemplaren die teveel pulkwerk opleveren anders. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 Met de tamme kastanjes is hier in de omgeving in ieder geval niks mis. En ik ontdekte dat ik ook al een geschikt mesje had om te kruizen en te pellen. Ooit op straat gevonden. 3 Quote
appelvrouw Posted October 19, 2024 Posted October 19, 2024 Prachtig ja zo’n mesje totaal afgesleten door het weghalen van gras ed tussen de tegels uit. Mjn kastanjes avontuur is mislukt en toch weer niet. Gisteren de vruchten in vieren gehakt en die kwarten uit de schil gehaald, 5 minuten gekookt en nacht laten staan. Toen zag de hele bereiding eruit als een dikke grijsrose soep met hier en daar losse vellen. Zachte kas5anjekwarten. En ook veel kastanjes waar de vel niet van af was. We dachten dat het niks meer zou worden maar t is meegevallen we hebben samen van ruim de helft de tweede vel eraf gehaald en deze kastanjes in porties ingevroren. Het andere deel heb ik gemalen dat ging natuurlijk erg gemakkelijk en dat ligt nu op vier bladen in mijn droogtoren. Dat meel ga ik gebruiken voor brood en soep en zo. O en dat water van het koken bevatte duidelijk die lichtzurige wrange smaak van het tweede velletje die ik onprettig vind dus dat was er mooi vanaf gekookt..aan t meel proef ik het niet meer. 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Posted October 20, 2024 Author Posted October 20, 2024 Ha en wat houdt het ons van de straat he Ik heb maar liefst 580 gram meel gemaakt. Van de kastanjes die niet meteen in onze bekkies verdwenen na het poffen. Oh ja en we hebben wat gepofte kastanjes in een gerecht gegeten, met gehakt en maïs en paprika. Redelijk overbodige (je ziet er niets aan...) foto van het meel: En, ook niet onbelangrijk, het levert een boel mooie schilletjes om de kachel mee aan te maken 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Posted October 20, 2024 Posted October 20, 2024 Mooi zeg! Ik heb heel wat minder meel. Niet gewogen maar gewoon een aardige pot hier op de foto samen met broer bieten poeder. Koffie molentje deed zijn werk goed! 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Recommended Posts