Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou misschien niet veel. Alhoewel je op moet letten want bij ons kwamen ze via de ramen maar ook dus via de tussen vloer het huis binnen. Langs de afvoer. En wespen in je slaapkamer..als we het raam open deden om ze eruit te laten vlogen er net zo hard een stel anderen naar binnen.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoe groter het nest wordt, des te meer schade een wespennest in huis veroorzaakt. Het ongedierte kan zich overigens ook door andere materialen heen vreten. Er kan dus flink wat schade ontstaan wanneer er een wespennest aanwezig is in uw woning.

Waarom zou u een wespennest onder dakpannen weghalen, heeft u er eigenlijk wel last van? Jazeker! Wespen kunnen namelijk flinke schade aanrichten aan uw huis. Al tijdens de constructie van hun nest knagen ze flink aan hout en andere materialen.

Even gegoogeld.

• Like 2
Geplaatst:

@Roland bij ons zat het nest achter de houten dakgoten. Daar knagen ze hout weg om van het pulp hun nest uit te bouwen. Ook net boven ons slaapkamerraam, net als bij @appelvrouw. Hier vlogen ze ook steeds naar binnen. Dat is echt niet fijn.

• Like 1
Geplaatst:

Vanochtend de rijpe tomaten geoogst. In de schaal Matina, links daarvan de kerstomaatjes van de pomtato. Geen idee welk ras het is, maar ze zijn erg lekker! Rechts Sungold en onderaan een bord met Rubylicious. Straks Pastasaus inmaken voor de winter. De Voljusko’s heart zijn gigantisch, maar hebben nog wat tijd nodig. De planten zien er gezond uit, beetje meeldauw en wat tekorten zichtbaar in wat blad. Ze hebben ook twee weken geen voeding gehad, dat komt vanavond.

IMG_6409.jpeg

IMG_6406.jpeg

IMG_6407.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Lekker. Volle smaak. Tikje zuur.  Hij was ietsje melig misschien heeft de pot te droog gestaan de plant is een paar x door het land verhuisd, en zelfs vanuit het buitenland gekomen. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@woldistel die atomic iets van jou is een plaatje. Ik moest op de een of andere manier wel denken aan zo’n glitter nagellak die ik heb toch lollig zo’n eerste associatie

Hoe was de smaak? Tomaat zelf is in elk geval een plaatje.

Ik at vandaag tomaten die prima zijn, maar prima koop ik wel in de winkel denk ik dan. Moet even het kaartje ontcijferen. Dan hoef ik die volgend jaar niet meer te zaaien.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie Smaak is prima 🤭

Wat weinig zuur naar mijn smaak, maar ook niet flauw ofzo. Maar zooo mooooi 🤩 

Ik vind het altijd leuk om al die tomaten en pepers op uiterlijk te kiezen, streepjes en stipjes en kleurtjes. Er is al zoveel variatie gekweekt.

Dus opbrengst of smaak is bij mij dan weer niet zo belangrijk.

Dit is Zlatava; oranje van buiten, framboosrood van binnen.

IMG_20240820_1502022682.thumb.jpg.53779e216e42a41e06ea82e6577fcfba.jpg

Word ik blij van 🤗

• Like 8
Geplaatst:

De Voljusko’s heart is eigenlijk een beetje een teleurstelling. Misschien waren mijn verwachtingen qua smaak te hoog. Het zijn prachtige dieproze tomaten, mooi gewicht, maar de smaak: mwa. In eerste instantie bijna smakeloos, daarna wordt de smaak dieper in je mond en blijft vervolgens heel lang hangen. Mondgevoel alsof je rode wijn met veel tannine drinkt. Omdat ik er wel iets mee wil, liggen er nu twee trays in de droger, kijken wat dat doet.

IMG_6438.jpeg

IMG_6437.jpeg

IMG_6439.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Bakken/wokken/grillen schijnt de smaak van tomaten soms te verbeteren (umami). En dan nog; wat de één heerlijk vindt, is voor een ander maar zozo.

Voljusko heart ziet er trouwens wel prachtig uit. 

Diana heeft er zelfs een eigen blogpagina aan gewijd, dus als je die nog niet hebt gelezen kun je dat hier doen.

Ik had vorig jaar de Ananas noir en die vond ik geweldig heerlijk en supersappig, maar wel erg kwetsbaar (scheuren tijdens vervoer op de fiets). Dus dit jaar maar bij huis in de kas. Ze vinden het hier maar niks en ik krijg dit jaar geen tomaten van deze varieteit 😢 Dus volgend jaar maar weer op de volkstuin.

En dit jaar de onbekende ribbelaar. Die gaat ook in het bakje met errug lekker. Black Krim woont daar ook al jaren samen met Ida Gold.

• Like 3
Geplaatst:

@woldistel ik heb het Voljusko-zaad van Diana, geïnspireerd door die blog 😃. Het is onmiskenbaar een bijzondere (na)smaak. Inmiddels zijn ze gedroogd geproefd en dat is dan weer erg lekker! Er hangt nog zo’n kilo of 1,5 aan de plant. Daar ga ik zeker saus van maken. In de salade zou ik hem niet snel doen. Prima opbrengst trouwens van een drietakker buiten geteeld, en dan met dit seizoen. 

• Like 1
Geplaatst:

Mijn eerste bakjes saus gemaakt, van Andine, bleu cherry, ruthje en Quadro. Geroosterd in de oven met een uitje, pepertje, oregano en wat zout. Daarna even de staafmixer er door en in bakjes in de vriezer.

• Like 4
Geplaatst:
Op 15-4-2024 om 15:34, Kevins Moestuin zei:

Vandaag was het dan eindelijk zo ver en heb ik mijn tomaten gezaaid bet zijn de volgende soorten geworden. De eerste 11 zijn kruizingen van @Roland als het goed is zijn de benamingen juist alleen bij de sungold kruising was ik onzeker of er OP achter stond of iets anders 🙈

totaal 31 soorten waarvan de kruisingen buiten komen te staan en de rest komt rond eind mei in de kas te staan 😇

Black Cherry x Philamina

Black Cherry x Primabella

Black Opal x Philamina

Black Opal x Primabella

Sunrise Bumblebee x Philamina

Sunrise Bumblebee x Primabella

Sungold op x Philamina

Sungold op x Primabella

17 A x Absinthe

San pepe x Galahad F4-31-34-44

Galahad F3 - 37 x Absinthe

Sungold F1

Nightshade F1

Daterino

Rose Quartz

Barrys Crazy Cherry

Aretxabaleta

Valencia Orange

Amethyst Jewel

Rebel Yell

Zenas gift

Cherokee Rose

Aunt ginnys purple

Pozanno F1

Rosanno F1

Liguria

Candy Sweet icicle

Rainbow Jazz Hearth

Adelaide

berkley tie die

orange banana X2

Hi, 

hoe isbij joude Rainbow Jazz Heart bevallen? Waren ze ook zo lekker? En de Pozzano? Succes mee gehad?

Geplaatst: (aangepast)

@Dahli hier zijn ook de eerste Vojlusko's rijp, geeft inderdaad een lange nasmaak die ik wel kan appreciëren De tomaat zelf is supper sappig en smelt in de mond. Het zaad komt hier ook van Diana, ik vind hem niet de allerlekkerste zoals zij vind maar lekker genoeg om hem hier volgend jaar terug te zetten.

image.thumb.jpeg.3498b0e55ae722139a9f23bd74011e93.jpegimage.thumb.jpeg.53cd1db008959b5d4c9c5eeae7cd5bd9.jpeg

Verder belooft het hier een goed jaar te worden, ondanks dat alles een stuk later is, vandaag +/- 40 kg geoogst. 

20240825_135311.thumb.jpg.7b5f813ae2b59f3fd3db87ecfae14001.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 15
  • Thanks 1
Geplaatst:

Wat een prachtige collectie en oogst @redzebra! Werk aan de winkel met zoveel kilo’s 😉.

Grappig dat jij bij de Voljusko’s dezelfde lange nasmaak ervaart. Dat is ook lekker en heb ik zo nog nooit eerder ervaren. Ik heb wel wat zaad gewonnen omdat ik hem nog wel eens opnieuw wil kweken, maar dan vooral voor saus en (half) gedroogd. Dat is echt een aanrader. Ik heb te weinig ruimte, daarom volgend seizoen eerst eens wat andere soorten. Ik ga in ieder geval de Noire de Crimee proberen (zaad geoogst uit een Franse Crimee uit de super). 

• Like 1
Geplaatst:

Wauw wat een mooie oogst!

Hier net de eerste Tiny Tim tomaatjes geoogst. 
Voor degene die ook dwergtomaatplanten hebben: Hoe ondersteunen jullie deze? Ik heb de planten dit jaar zo groot en bossig dat ze over het looppad hangen en inmiddels met meerdere bamboestokjes omhoog worden gezet. Het werkt maar erg handig is het niet. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Mijn tomaten krijgen wat bruine vlekken. 

Vooral de kleintjes hebben last. 

Is dit rede tot paniek of enkel schade door de regen van de afgelopen dagen en moet ik deze gewoon weg knippen? 

Tomaten plant krijgt eind deze week weer wat extra voeding. 

Laatste keer voeding was iets meer dan een maand terug. 

DSC_0782.JPG

aangepast door Mikeee

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...