Rantje Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Mijn druifje heb ik 2 jaar geleden gehad...uit opa's tuin.Hij stond in de voortuin, heeft het nooit heel goed gedaan.In het najaar hebben we hem tijdelijk in een pot gezet, hij moet ergens in de achtertuin komen, en ondanks de vorst doet 'ie het nog. Nou ja half. Hij splitst zich op in 2 takken. In de ene tak zit leven de andere tak is niet meer denk ik. Kan ik die eraf halen? Ik dacht gelezen te hebben dat je dat niet zomaar kan doen ivm. bloeden Ik heb foto's gemaakt, das duidelijker dan mijn geklets De rechtertak heeft knoppen, links niets... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Wil je hem in de pot houden?Ik zelf zou hem in de aarde zetten ,ze hebben nog wel wat water nodig en ruimte.Ik zou de tak er aan laten zitten aan het einde van het jaar zie je wel weer. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Zolang je in het dode hout blijft kan hij stuk eraf. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Hoe weet ik tot waar het hout dood is? ben een beetje bang dat ik het niet goed doe. @Thea De bedoeling is dat hij op een mooi plekje in de achtertuin komt en dan wil m'n moeder hem naar boven laten groeien en dan de druifjes enzo langs de rand van het dak van het terras.. Maar das nog niet af allemaal... Dus de pot is tijdelijk.....alleen gaat het allemaal veel langer duren want opa kan het niet alleen... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Zolang je niet zeker weet dat hij dood is zou ik niet knippen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Nee, straks vermoord ik 'm Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Wat ik wel doe met dingen die kunnen gaan bloeden ( als je dus bang bent dat je in het nog levende hout snoeit ) , is dus toch wel snoeien. en dan de plek die gesnoeid is inbranden ( gewoon met aansteker )Zit er boven de vlam van de aansteker een andere tak die je ermee zou kunnen beschadigen ? , die even inpakken met alufolie. vlam tegen de wond , of onder de wond houden. Wond sluit zich. alle vaten schroeien dicht. Niks gaat er meer bloeden. Niet meer dan de snoeiwond natuurlijk. En in dit geval een paar centimeter van een knop blijven met snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Als je niet zeker weet of het een dode tak is dan gewoon nog even wachten Miranda want die tak wegsnoeien heeft helemaal geen haast. Bloeden bij druiven gebeurt vooral in het voorjaar als de sapstroom op gang komt maar de plant dat sap nog niet goed kwijt kan . Als straks de knoppen zich tot bladeren hebben ontwikkeld en de groei in de plant zit kun je zelfs levend materiaal snoeien als je dat tenminste niet te rigoureus doet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Ter illustratie, het bloeden van een druif (of beter, het gestolde bloed van een druif) Overigens is deze druif ruim op tijd gesnoeid (januari) - volgens de boekjes dan - zo ruim op tijd dat ie niet zou moeten bloeden, maar toch heeft ie het gedaan (de foto is van begin april vorig jaar). Ongetwijfeld wordt de druif daar niet beter van maar die van mij heeft vervolgens gewoon blad en vele vruchten gemaakt. Ik moet er wel bij zeggen dat deze druif al meer dan 30 jaar in de grond staat en zeer uit de kluiten is gewassen. Die kan blijkbaar wat hebben. Ook dit jaar heb ik weer rigoreus gesnoeid in de druif (eind januari) en ook nu druppelt er al weken sap uit de stammen. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Ook dit jaar heb ik weer rigoreus gesnoeid in de druif (eind januari) en ook nu druppelt er al weken sap uit de stammen.Dat is toch niet zo best hoor. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Het meest lastige is dat het niet een heel mooi struikje is MAAR wel een hele bijzondere. Daarom wil ik graag weten wat wel en wat niet te doen. Ga me van de week eens verdiepen hoe je zo'n ding netjes kan begeleiden zodat hij gaat groeien zoals wij dat willen Voorlopig blijf ik wel van die tak af.Hij kan nog niet de tuin in, kan ik hem nog verwennen? Verse compost of iets anders wat hij graag wilt? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 kalk en mest.daar krijg je van de druif. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Het is beter hem zo snel mogelijk in volle grond te zetten en wat kalk te geven.Mooi groot plantgat maken en daarin ook een beetje mest door de aarde mengen.'k Zou de tak gewoon even laten zitten, je ziet straks wel waar ie weer uitloopt,Hoop dat je een mooie druivelaar krijgt! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Morgen geef ik hem wel lekker wat compost.Ik heb geen mest...kalk ook niet maar misschien dat de buurman dat heeft voor zijn gras... En hij kan nog niet in de grond want de hele achtertuin ligt overhoop Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Of gewoon eierschalen door de grond doen ipv kalk. Bij ons zitten er ook wel dode takjes aan, en hij is wel gesnoeid meestal zijn het de grijze takken die van de grijze hoofd stam afkomen. Maar durfde wij niet aan te komen, verder komt er best knop in en wordt het al een beetje rose zal er morgen in mijn topic er een foto van plaatsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts