Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe wordt een volkstuin verlaten bij jullie aangepakt ?


citroen

Aanbevolen berichten

Bij ons wordt door sommigen hun volkstuin , incluus tuinhuis schandalig achter gelaten ,onkruid , tuinhuis half verloederd ,rommel in en buiten het tuinhuis

 

Hoe wordt dat bij jullie aangepakt ,kunnen jullie een dwangsom opleggen ,indien niet in orde bij het verlaten van het volkstuin complex ?

 

Wordt er een waarborg gevraagd ,die in zo'n gevallen niet wordt terugbetaald ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een waarborg bij de aanvang van het contract. Maar over de hoogte hiervan gaat binnenkort beslist worden. Nu is het voor alle tuinen €35 en dat is voor sommigen geen stimulans om de tuin netjes achter te laten. Het gaat mogelijk een bedrag per m2 worden, waardoor er bij grotere percelen ook wat meer druk komt om het netjes achter te laten.

aangepast door advanbrunschot
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons €30,- borg voor een halve tuin. Niet zwart opleveren is geen borg terug.  En inderdaad is dat tegenwoordig niet genoeg voor mensen om hun tuin netjes achter te laten. Afhankelijk van de staat van een schuurtje blijft die meestal gewoon staan.

Tja een dwangsom gaat via de rechter. Dat kost altijd een hoop meer dan een paar uur met een gehuurde frees tekeer gaan. 

En uiteindelijk is het oogmerk van de vereniging waar ik lid van ben om moestuinieren voor iedereen mogelijk te maken. Dus hele hoge bedragen gaan we niet vragen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze tuinders betalen een borg. Bij niet fatsoenlijk opleveren krijg je die niet terug. Verleden jaar hadden we twee vertrekkende tuinders die het zo bont gemaakt hadden dat we ze een factuur voor de opruimkosten gestuurd hebben. Werd in beide gevallen keurig betaald.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen werden verwaarloosde tuintjes na verlaten opgeknapt door een of twee vrijwillige actieve leden, vaak weer die oudjes die het beter weten.

Ook werd er meer achteraan gezeten.

Tegenwoordig moeten nieuwe leden ietsje borg betalen, ik dacht 50 Euro, maar ik heb de eerste vertrekker al horen zeggen dat ze voor dat beetje borg echt de tuin niet gaan opknappen. En de vrijwilligers die weten hoe een schoffel werkt worden ook zeldzaam......

 

Het beste is zorgen dat het niet zo ver komt en voor die tijd actie ondernemen.

Ook worden er tuinen wel netjes opgeleverd of is er een goede oorzaak voor verwaarlozing. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt per onderdeel borg gevraagd:

Borg grond: € 25,-

Borg schuur: € 25,-

Borg sleutel schuur € 20,-

Borg kas: € 25,-

Borg sleutel toegangshek: € 17,50 (voor elke sleutel extra ook € 17,50)

 

Maar er staat in de voorwaarden niets over de betekenis van 'netjes achterlaten'. Daar moet ik nog eens naar vragen. 

 

Uiteraard; vrij van puin, rommel, onkruid, oude gewassen etc.

Maar netjes aangelegd hoofdpad, rek voor fruit, paar mooie compostvaten? Ik ben er nog te kort om leden te hebben zien vertrekken. 

 

Wel mijn buurman, welke vertrok mede door wat akkefietjes; hij had geen opstallen etc. had een enorme opbrengst maar ook wel wat vervuiling door onkruid en liet 350 m² gespit achter. Zo kan het ook. 

 

aangepast door Vlietzicht
  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons moest je een jaar of 6 geleden als nieuwe (ja dat lees je goed) tuinder 800€ extra borg betalen wat je pas terug kreeg als je binnen 3 maanden je tuin had ontdaan van heermoes of andere onkruiden/puin/etc. Laten we het marktwerking noemen: met de wachtlijsten van 10 jaar in Amsterdam kom je hier als volkstuinpark helaas mee weg. Ik hoop dat ze het inmiddels wat anders aanpakken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De wachtlijsten zijn hier sneller verdwenen als de corona.....

En er zijn af en toe zelfs Amsterdammers die hier een tuintje willen en contact opnemen voor een goedkoop tuinhuisje aan de duinen.

Helaas kan dat bij ons niet en ook zijn we een gemeentelijke vereniging, opgezet voor locals.

Op zich wel begrijpelijk dat het in Amsterdam zo gaat, de huren zullen ook hoger zijn en er zal op de locaties geloerd blijven worden, vaak dure grond langs de randwegen.

Voor Antwerpen zal het ook wat stedelijk toegaan, het scheelt ook wie het complex beheerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, het moest denk ik vooral niet meer zichtbaar zijn. Ik vind het vooral bizar dat achterstallig onderhoud, puin opruimen en sloophuisjes voor kosten van een nieuwe tuinder komen. Laat ze vooral niet in een gespreid bedje komen zeg, stel je voor…straks worden ze nog enthousiast.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2023 om 21:41, marcelru zei:

Onze tuinders betalen een borg. Bij niet fatsoenlijk opleveren krijg je die niet terug. Verleden jaar hadden we twee vertrekkende tuinders die het zo bont gemaakt hadden dat we ze een factuur voor de opruimkosten gestuurd hebben. Werd in beide gevallen keurig betaald.

Een factuur; dus door een geregistreerde firma ,Dat staat dus bij U in het reglement ,en is afdwingbaar 
Mag ik vragen over welke bedragen het hier gaat ?
Enkel om bij ons complex ook zo'n voorstel in het reglement in te stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, citroen said:

Een factuur; dus door een geregistreerde firma

We staan als vereniging ingeschreven bij de KvK. In Belgie zouden we een vzw zijn.

 

7 hours ago, citroen said:

Dat staat dus bij U in het reglement

Ja, is geregeld in het Huishoudelijk Reglement.  De rekening sturen we gewoon na als er niet afdoende netjes opgeleverd wordt.

 

7 hours ago, citroen said:

Mag ik vragen over welke bedragen het hier gaat ?

Ordegrootte een paar honderd euro. Nog steeds een vriendenprijsje, onze vereniging heeft niet als doel onze (ex) leden het vel over de oren te trekken.

aangepast door marcelru
foutje in de opmerking over het HR. Rechtgezet.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...